Teszteltük a traffipaxzavarókat

Nem érdemes tíz- és százezreket költeni a traffipax-előrejelzőkre és zavarókra. Ezek nem túl hatékonyak, és hamis biztonságérzetet adhatnak...

A traffipax az autósok réme. Bár kevés olyan sofőr van, aki pozitívan nyilatkozna róla, de olyan biztosan még kevesebb, aki ujjongana, amikor rendőrök állítanak be hozzá egy rossz hírrel: "Az ön hozzátartozóját súlyos közlekedési baleset érte. Fogadja őszinte részvétünket..."

De félre a baljós vízióval, lássuk inkább, mire jók a különböző eszközök és kütyük. A szombathelyi zsaruk lehetőséget adtak az újságíróknak a traffipaxzavarók tesztelésre. A szombathelyi elkerülőn állították fel a háromlábú szörnyet, a firkászok pedig megpróbálhatták kijátszani a kétszemű FAMA III lézert.

A CD-s módszer csúfosan megbukott
Elsőként a városi legenda által hatásosnak mondott CD-s módszert próbáltuk ki. Előkotortunk egy tucat rontott lemezt és gondosan a meglehetősen koszos autónkra applikáltuk őket. Természetesen a kosz is a kísérlet része volt. (Naná!) Jutott CD a tükrökre, a rendszámra, az ablakra és természetesen lógattunk a belső tükörre is. Tesztautónk így roppant mókásan nézett ki, de semmit nem bízhattunk a véletlenre.

Hiába! A traffipax a kezdetektől gyönyörűen látta járművünket, a szembejövők viszont sűrűn emlegethették a felmenőinket a villogó lemezek miatt. (Jogilag ez már talán a közlekedés biztonságának veszélyeztetése.) A traffi mögött álló Bolfán Róbert főtörzsőrmester tömören kommentálta próbálkozásunkat. – Az nekünk nagyon jó, ha CD van az ablak mögött, mert a sima felület segítségével tökéletesen tudjuk mérni a jármű sebességét.

Gazdaságos előrejelzők - csak dísznek jók
A CD-k kidobva, jöjjön a "gazdaságos" előjelző, ami a nagyáruházak polcain kelleti magát potom 25-30 ezer forintért. Ennyi pénzért dekoratív dobozt kapunk szépen villogó ledekkel és idegesítő – tehát figyelemfelkeltő – hangjelzéssel. És ez minden, amit a készülék előnyeként említhetünk.

Városban szinte használhatatlan a kütyü, mert jelzi az elektromos ajtókat, a biztonsági rendszereket és még a rák tudja, mit. Persze lehet, hogy a lézeres traffipaxot is, de sok bába közt elvész a gyerek, így egyszerűbb, ha inkább betartjuk a sebességet és kikapcsoljuk az idegesítő masinát.

Városon kívüli tesztünkben a készülék szépen jelezte a traffipaxot, csak az volt a bibi, hogy addigra a FAMA III már hosszú másodperceket rögzített ámokfutásunkból. Így valószínűleg jobban járunk, ha inkább elfagyizzuk ennek az előrejelzőnek az árát.

Méregdrága versenyzők - optimális esetben kiválóan működnek
A következő versenyző egy előrejelző-blokkoló kombó volt. A két külön profi műszer ára egyenként is hátborzongató, darabonként több mint 100 ezret kóstálnak.

A telepítés is némileg bonyolultabb. Az előrejelző a szélvédő mögé kerül, a blokkoló pedig a hűtőrácshoz. Tesztünkben ez utóbbiból kettőt is felrakott a készülékek forgalmazásában érintett teszter, biztos, ami biztos alapon.

Miután biztonságos távolságba értünk a FAMA-tól, megfordultunk, és irány szembe a rendőrökkel. Alighogy bedőltünk a kanyarba, az előrejelző őrült sípolásba kezdett és mint kiderült, a blokkoló is tette a dolgát, "kiszúrta a FAMA szemét", így a traffipaxot kezelő rendőr a vele szemben száguldó autó sebessége helyett csak vízszintes vonalakat látott, a sofőr pedig biztonságosan lecsökkenthette a sebességét, mire a traffihoz ért.

A többszázezres beruházás tehát tesztünkben működött. Ám azt meg kell említeni, hogy tesztünk optimális körülmények között zajlott, azaz a tesztautó egyedül volt az úton. Amennyiben a lézerblokkolóval felruházott jármű nem a sor elején halad, hanem részleges takarásban, akkor a blokkoló tehetetlen, a rendőr pedig könnyen bemérheti a gyorshajtót.

FAMA III - a sasszem
A FAMA III lézeres sebességmérő egyébként a sasszemű műszerek közé tartozik. Jó időben több mint 1,5 kilométerre is "ellát", ez pedig nagy távolság ahhoz, hogy a rendőr eljátszadozzon a traffipax-szal, és gyenge pontot találjon a lézerblokkolós autón.

A rendőrök szeretnek trükkösöket lebuktatni
– Az külön kihívást jelent számunkra, ha látjuk, hogy trükkös autós közeleg – kommentál Bolfán Róbert, és azt is megtudjuk, hogy kihívás ez a játék. A zsaruk között külön dicsőségnek számít, ha blokkolós autót fognak.

Ha viszont az autós nyer, akkor is kiveszik a forgalomból egy rutinellenőrzés és tájékoztatás erejéig, de a jogszabály nem teszi lehetővé szankciók alkalmazását, ha nem sikerült műszerrel rögzíteni a gyorshajtás tényét. (Gyanítjuk, hogy ilyenkor jó, ha az autósnak rendben van a pótizzókészlete, és ki van töltve az elsősegélydobozban található baleseti jegyzőkönyv is, ha hiányzik pl. egy jódampulla.)

"Pénzt vissza nem adunk"
Gyors körkérdésünkből kiderült: az előrejelző és lézerblokkoló készülékek forgalmazói nem adnak pénzmegtérítési garanciát arra az esetre, ha az általuk forgalmazott készülék nem jelezte időben a traffipaxot, és a rendőrök megbüntetik a kuncsaftot. Ezt azzal indokolják, hogy a termékek ismertetőjében szerepel: nem nyújtanak százszázalékos biztonságot, és mindenki saját felelősségre használhatja ezeket a készülékeket.

Bármilyen furcsa, a traffipax-előrejelzők baleseti források is lehetnek. Ha a kissé gyengébb idegzetű gyorshajtó a figyelmeztető jelzést hallva váratlanul a fékre tapos, azzal megzavarhatja a mögötte haladókat.

Jelentős sebességtúllépés - mennyi is az?
A jogosítványával és több tízezer forinttal játszik az, aki jelentősen túllépi a megengedett sebességet. Ez 100 kilométeres sebességkorlát alatt a megengedetthez képest 50, míg 100 kilométer felett 33 százalékos sebességtúllépést jelent. Konkrétan: 30-as tábla után már 45 kilométeres sebesség felett repülhet a jogsi, 50-es táblánál ez 75 km/h, míg az autópályán 173 km/h.

Tévhit, hogy éjszaka nem mérnek sebességet. A FAMA III-nak is van éjjellátó testvére, igaz nem Vas megyében. Keszthelyen viszont már rendszeresen felbukkan a rettegett műszer, amit tavaly napi 24 órában használtak csúcsszezonban a zalai zsaruk. A FAMA III ára nem túl barátságos, 3,5 millió forintba kerül.

"Akkor hajts gyorsan, ha lehajolnál a szappanért..."
A sebességmérés célja a forgalom lassítása, hiszen a gyorshajtásos vezető baleseti okként szerepel a statisztikákban. "Ha valaki száguld és elüt például egy gyereket, az nyugodtan felkészülhet rá, hogy hamarosan le kell hajolnia a szappanért a börtönben. Az pedig nem kellemes élmény" – sommázta a teszt utáni beszélgetésen az egyik rendőr.

A múlt
Az első - még haditechnikának számító, így COCOM-listás traffipaxok 1967-ben kerültek Magyarországra, és meglehetősen kevés volt belőlük. A gigantikus méretű berendezések méréshatára 120 km/h volt, és csak 50 méteren belül tudták rögzíteni az autókat. Aki ezekbe nagy sebességgel belefutott, azt vélhetően szemészeti szakrendelésre is nyugodt szívvel el lehetett küldeni. A sokkal diszkrétebb, autó elejére szerelt detektorok 1973-tól terjedtek el hazánkban.

Legális a lézerblokkoló
A traffipaxok elleni küzdelem sem újkeletű, de csak 2003-tól használhatják legálisan a magyar autósok a traffipax kicselezésére szolgáló eszközöket, addig ugyanis a törvény szerint a közbiztonságra veszélyes eszközök között szerepeltek. A Nyugat rákérdezett a lézerblokkolókra is, mivel ez az eszköz váltja ki a legtöbb vitát. Mint megtudtuk, a lézerblokkoló használata is legális, tehát senkit nem állítanak elő ennek használatáért, így álcázni sem kell az eszközt.

Nyugdíjazzák a Skodát
Információink szerint nyugdíjba vonul a szombathelyiek által jól ismert zöld Skoda, amely az elején lévő "torpedóvetőjével" számos autót késztetett fékezésre. A rutinos autósok már az ismerős zöld szín megpillantására is ösztönösen levették a lábukat a gázról. Sőt a rendszámát is lehetett tudni: FGA-231. A kiöregedett Skodából kizárólag új autóba kerülhet a traffipax, amit ezt követően ismét hitelesíttetni kell.

Urban legend - Az ismerős, aki elrepült a traffi mellett
Baráti társaságokban időről időre előkerül a történet az ismerősről, aki kiakasztotta a traffipaxot, azaz olyan gyorsan húzott el mellette, hogy a műszer nem tudta bemérni. Nos, ez szinte elképzelhetetlen a magyar utakon annak a ténynek az ismeretében, hogy a FAMA III. 380 kilométeres sebességig mér.

Ha valaki ekkora tempóban képes megtenni 100 métert kátyús útjainkon anélkül, hogy rommá törné az autóját, az már valóban elismerésre méltó teljesítmény.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Könnyű