A traffipax az autósok réme. Bár kevés olyan sofőr van, aki pozitívan nyilatkozna róla, de olyan biztosan még kevesebb, aki ujjongana, amikor rendőrök állítanak be hozzá egy rossz hírrel: "Az ön hozzátartozóját súlyos közlekedési baleset érte. Fogadja őszinte részvétünket..."
De félre a baljós vízióval, lássuk inkább, mire jók a különböző eszközök és kütyük. A szombathelyi zsaruk lehetőséget adtak az újságíróknak a traffipaxzavarók tesztelésre. A szombathelyi elkerülőn állították fel a háromlábú szörnyet, a firkászok pedig megpróbálhatták kijátszani a kétszemű FAMA III lézert.
A CD-s módszer csúfosan megbukott
Elsőként a városi legenda által hatásosnak mondott CD-s módszert próbáltuk ki. Előkotortunk egy tucat rontott lemezt és gondosan a meglehetősen koszos autónkra applikáltuk őket. Természetesen a kosz is a kísérlet része volt. (Naná!) Jutott CD a tükrökre, a rendszámra, az ablakra és természetesen lógattunk a belső tükörre is. Tesztautónk így roppant mókásan nézett ki, de semmit nem bízhattunk a véletlenre.
Hiába! A traffipax a kezdetektől gyönyörűen látta járművünket, a szembejövők viszont sűrűn emlegethették a felmenőinket a villogó lemezek miatt. (Jogilag ez már talán a közlekedés biztonságának veszélyeztetése.) A traffi mögött álló Bolfán Róbert főtörzsőrmester tömören kommentálta próbálkozásunkat. Az nekünk nagyon jó, ha CD van az ablak mögött, mert a sima felület segítségével tökéletesen tudjuk mérni a jármű sebességét.
Gazdaságos előrejelzők - csak dísznek jók
A CD-k kidobva, jöjjön a "gazdaságos" előjelző, ami a nagyáruházak polcain kelleti magát potom 25-30 ezer forintért. Ennyi pénzért dekoratív dobozt kapunk szépen villogó ledekkel és idegesítő tehát figyelemfelkeltő hangjelzéssel. És ez minden, amit a készülék előnyeként említhetünk.
Városban szinte használhatatlan a kütyü, mert jelzi az elektromos ajtókat, a biztonsági rendszereket és még a rák tudja, mit. Persze lehet, hogy a lézeres traffipaxot is, de sok bába közt elvész a gyerek, így egyszerűbb, ha inkább betartjuk a sebességet és kikapcsoljuk az idegesítő masinát.
Városon kívüli tesztünkben a készülék szépen jelezte a traffipaxot, csak az volt a bibi, hogy addigra a FAMA III már hosszú másodperceket rögzített ámokfutásunkból. Így valószínűleg jobban járunk, ha inkább elfagyizzuk ennek az előrejelzőnek az árát.
Méregdrága versenyzők - optimális esetben kiválóan működnek
A következő versenyző egy előrejelző-blokkoló kombó volt. A két külön profi műszer ára egyenként is hátborzongató, darabonként több mint 100 ezret kóstálnak.
A telepítés is némileg bonyolultabb. Az előrejelző a szélvédő mögé kerül, a blokkoló pedig a hűtőrácshoz. Tesztünkben ez utóbbiból kettőt is felrakott a készülékek forgalmazásában érintett teszter, biztos, ami biztos alapon.
Miután biztonságos távolságba értünk a FAMA-tól, megfordultunk, és irány szembe a rendőrökkel. Alighogy bedőltünk a kanyarba, az előrejelző őrült sípolásba kezdett és mint kiderült, a blokkoló is tette a dolgát, "kiszúrta a FAMA szemét", így a traffipaxot kezelő rendőr a vele szemben száguldó autó sebessége helyett csak vízszintes vonalakat látott, a sofőr pedig biztonságosan lecsökkenthette a sebességét, mire a traffihoz ért.
A többszázezres beruházás tehát tesztünkben működött. Ám azt meg kell említeni, hogy tesztünk optimális körülmények között zajlott, azaz a tesztautó egyedül volt az úton. Amennyiben a lézerblokkolóval felruházott jármű nem a sor elején halad, hanem részleges takarásban, akkor a blokkoló tehetetlen, a rendőr pedig könnyen bemérheti a gyorshajtót.
FAMA III - a sasszem
A FAMA III lézeres sebességmérő egyébként a sasszemű műszerek közé tartozik. Jó időben több mint 1,5 kilométerre is "ellát", ez pedig nagy távolság ahhoz, hogy a rendőr eljátszadozzon a traffipax-szal, és gyenge pontot találjon a lézerblokkolós autón.
A rendőrök szeretnek trükkösöket lebuktatni
Az külön kihívást jelent számunkra, ha látjuk, hogy trükkös autós közeleg kommentál Bolfán Róbert, és azt is megtudjuk, hogy kihívás ez a játék. A zsaruk között külön dicsőségnek számít, ha blokkolós autót fognak.
Ha viszont az autós nyer, akkor is kiveszik a forgalomból egy rutinellenőrzés és tájékoztatás erejéig, de a jogszabály nem teszi lehetővé szankciók alkalmazását, ha nem sikerült műszerrel rögzíteni a gyorshajtás tényét. (Gyanítjuk, hogy ilyenkor jó, ha az autósnak rendben van a pótizzókészlete, és ki van töltve az elsősegélydobozban található baleseti jegyzőkönyv is, ha hiányzik pl. egy jódampulla.)
"Pénzt vissza nem adunk"
Gyors körkérdésünkből kiderült: az előrejelző és lézerblokkoló készülékek forgalmazói nem adnak pénzmegtérítési garanciát arra az esetre, ha az általuk forgalmazott készülék nem jelezte időben a traffipaxot, és a rendőrök megbüntetik a kuncsaftot. Ezt azzal indokolják, hogy a termékek ismertetőjében szerepel: nem nyújtanak százszázalékos biztonságot, és mindenki saját felelősségre használhatja ezeket a készülékeket.
Bármilyen furcsa, a traffipax-előrejelzők baleseti források is lehetnek. Ha a kissé gyengébb idegzetű gyorshajtó a figyelmeztető jelzést hallva váratlanul a fékre tapos, azzal megzavarhatja a mögötte haladókat.
Jelentős sebességtúllépés - mennyi is az?
A jogosítványával és több tízezer forinttal játszik az, aki jelentősen túllépi a megengedett sebességet. Ez 100 kilométeres sebességkorlát alatt a megengedetthez képest 50, míg 100 kilométer felett 33 százalékos sebességtúllépést jelent. Konkrétan: 30-as tábla után már 45 kilométeres sebesség felett repülhet a jogsi, 50-es táblánál ez 75 km/h, míg az autópályán 173 km/h.
Tévhit, hogy éjszaka nem mérnek sebességet. A FAMA III-nak is van éjjellátó testvére, igaz nem Vas megyében. Keszthelyen viszont már rendszeresen felbukkan a rettegett műszer, amit tavaly napi 24 órában használtak csúcsszezonban a zalai zsaruk. A FAMA III ára nem túl barátságos, 3,5 millió forintba kerül.
"Akkor hajts gyorsan, ha lehajolnál a szappanért..."
A sebességmérés célja a forgalom lassítása, hiszen a gyorshajtásos vezető baleseti okként szerepel a statisztikákban. "Ha valaki száguld és elüt például egy gyereket, az nyugodtan felkészülhet rá, hogy hamarosan le kell hajolnia a szappanért a börtönben. Az pedig nem kellemes élmény" sommázta a teszt utáni beszélgetésen az egyik rendőr.
A múlt
Az első - még haditechnikának számító, így COCOM-listás traffipaxok 1967-ben kerültek Magyarországra, és meglehetősen kevés volt belőlük. A gigantikus méretű berendezések méréshatára 120 km/h volt, és csak 50 méteren belül tudták rögzíteni az autókat. Aki ezekbe nagy sebességgel belefutott, azt vélhetően szemészeti szakrendelésre is nyugodt szívvel el lehetett küldeni. A sokkal diszkrétebb, autó elejére szerelt detektorok 1973-tól terjedtek el hazánkban.
Legális a lézerblokkoló
A traffipaxok elleni küzdelem sem újkeletű, de csak 2003-tól használhatják legálisan a magyar autósok a traffipax kicselezésére szolgáló eszközöket, addig ugyanis a törvény szerint a közbiztonságra veszélyes eszközök között szerepeltek. A Nyugat rákérdezett a lézerblokkolókra is, mivel ez az eszköz váltja ki a legtöbb vitát. Mint megtudtuk, a lézerblokkoló használata is legális, tehát senkit nem állítanak elő ennek használatáért, így álcázni sem kell az eszközt.
Nyugdíjazzák a Skodát
Információink szerint nyugdíjba vonul a szombathelyiek által jól ismert zöld Skoda, amely az elején lévő "torpedóvetőjével" számos autót késztetett fékezésre. A rutinos autósok már az ismerős zöld szín megpillantására is ösztönösen levették a lábukat a gázról. Sőt a rendszámát is lehetett tudni: FGA-231. A kiöregedett Skodából kizárólag új autóba kerülhet a traffipax, amit ezt követően ismét hitelesíttetni kell.
Urban legend - Az ismerős, aki elrepült a traffi mellett Baráti társaságokban időről időre előkerül a történet az ismerősről, aki kiakasztotta a traffipaxot, azaz olyan gyorsan húzott el mellette, hogy a műszer nem tudta bemérni. Nos, ez szinte elképzelhetetlen a magyar utakon annak a ténynek az ismeretében, hogy a FAMA III. 380 kilométeres sebességig mér. Ha valaki ekkora tempóban képes megtenni 100 métert kátyús útjainkon anélkül, hogy rommá törné az autóját, az már valóban elismerésre méltó teljesítmény. |