Elhagytuk a nyár közepét, és a kereskedők is érzik már a vásárlási láz csökkenését. Mit tesznek ilyenkor? Leáraznak. Vagy nem. A kirakatokat elborítják az akciós vásárlás esélyét kínáló kiírások, és akár féláron is megvehetjük az áhított nyári ruhákat, cipőket, vízparti kellékeket a hátralévő forró napokra. De vajon valóban kedvezményes vásárlási lehetőséget kínálnak, vagy az egész csak ámítás, kábítás, és ugyanolyan áron akarják ránk sózni a terméket, csak éppen virító akciós tábla alatt?
Tudatos vásárlói magatartás az akcióhajhászat?
Sok vásárló egész nyáron ezeket az akciókat várja, mivel tudja, hogy ilyenkor sok termékhez lényegesen olcsóbban juthat hozzá. Rosszabbul élünk, mint négy éve, és ezért ver hevesebben a szívünk, ha meglátunk egy akció feliratú táblát? Esetleg ez általános magyar népbetegség, hogy mindenki jót akar jó áron és megszállottan keressük az akciós akciósnak tűnő lehetőségeket? És mi vagy ki garantálja, hogy nem csapnak be bennünket?
A fogyasztóvédelmis válaszol
Déri Tibort, a Vas Megyei Közigazgatási Hivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének munkatársát kérdeztük az akciós hirdetésekkel kapcsolatos szabályozásokról. Elmondta, a kedvezményes áruk reklámozásáról vagyis mindenről, ami az akció, árzuhanás, árkedvezmény, leárazás, végkiárusítás stb. szavakat tartalmazza, a Gazdasági Reklámtörvény vonatkozik.
Az akciós hirdetéseknek alapvetően három feltételnek kell megfelelniük. Először is tartalmaznia kell, mettől meddig tart az akció, tehát pl. a megjelenés napjától, záró időpontként pedig vagy a konkrét naptári napot, vagy a készlet erejéig kifejezést kötelező feltüntetni. Tartalmaznia kell az akció mértékét is (pl.: hány százalékos), illetve azt is, hogy mire terjed ki pontosan. Vagyis, hogy csak a szezonális termékekre ez például ruhák esetében csak nyári ruhára szokott vonatkozni, és kosztümre vagy hosszú nadrágra nem.
Szinte hihetetlen, de igaz, a 70 százalékos leárazás is jogszerű
Az akció megjelentetésére nem csak a különböző médiumokban kell ennyire figyelni, hanem az üzlet ablakán, vagy a szórólapokon is. Nem elég a kirakatba kibiggyeszteni az AKCIÓ, vagy a -30-50% feliratokat, mint ahogyan az több szombathelyi üzlet ablakán is szerepel. Ezen kívül elengedhetetlen, hogy a hirdetésben forintban tüntessék fel az árat, és mindig a bruttó, tehát a fizetendő árat, mert ez az, ami a vevőt érdekli. (A Most csak 1999 Ft+áfa! feliratok ebben az értelemben eleve jogsértők.) Ha az árat euroban írják ki, a forintra átszámított értéket akkor is oda kell írni mellé. Ha van az adott termékre vonatkozó THM, azt is fel kell tüntetni, mert ez az egységes százalékos érték fejezi ki, hogy összességében milyen költség hárul a vásárlóra.
Kiderült az is, hogy bármilyen furcsa is a -70% kiírás egyes üzleteken hiszen ilyenkor a vevő elgondolkodik, hogy nekik még így is megéri forgalmazni? , ez nem szabályellenes, mert az eladó maga határozhatja meg a kedvezmény mértékét. Megtévesztő reklámnak az számít, ha a kereskedő nem a megadott akciós áron értékesít, hanem pl. a kiírt 50 százalékos akció helyett csak 30 százalékot enged el az eredeti árból, de ezekkel a problémákkal már nem a fogyasztóvédelem, hanem a Gazdasági Versenyhivatal foglalkozik.
Az akciósan vásárolt termék is visszacserélhető!
Hogy minden félreértés elkerülhető legyen, az akciós termékek is természetesen visszacserélhetőek, ha mondjuk méretre vagy egyéb okból mégsem megfelelő. Ilyenkor a kereskedő nem élhet azzal a kifogással, hogy nem cserélem ki, mert úgyis akciós volt, mert a leértékelt darabokra is ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a teljes áron vásároltakra. Csak akkor engedheti meg magának a kereskedő a csere visszautasítását, ha előzőleg felhívta a vásárló figyelmét arra, hogy a termék valamilyen minőségi hiba miatt került leárazásra. Ha az eladót mégsem sikerülne meggyőznünk a magunk igazáról, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez lehet fordulni.
Déri Tibort a nyár végi leárazásokkal kapcsolatos leggyakrabban felmerülő problémákról kérdezve megtudtuk, hogy az a legjellemzőbb, ha az árusok nem tüntetik fel az akció időtartamát, ami ugye szintén reklámtörvénybe ütköző hiba. Ha ilyennel szembesülünk, vagyis, mondjuk bemegyünk egy akciós hirdetés láttán az adott üzletbe, és ott azt a választ kapjuk, hogy ez a termék már nem akciós, de azt sehol nem írták ki korábban, hogy meddig tart a kedvezmény, akkor az üzletvezető köteles az akciós áron eladni számunkra az árut! Bármennyire is nehezére esik.