A Nyugat a nagy „végkiárusítás-biznisz" nyomába eredt

Hónapok óta tart a "végkiárusítás" az egyik szombathelyi cipőboltban, ám a lábbeliket máshol olcsóbban is...

Kifogyhatatlan raktárkészlet?
„VÉGKIÁRUSÍTÁS! Több mint 150 féle női és férfi bőrcipő – 50 -70 -90% Világszínvonalú márkás olasz női és férfi bőrcipők 16.900 helyett 1.900” áll többek között azon a háromnyelvű (magyar, angol, német) szórólapon, amit a Savaria mozinál kaptunk kézhez. A már jól ismert férfi és két másik társa hónapok óta osztja a végkiárusítás szóróanyagát, ami józan paraszti ésszel kissé különösnek tűnhet.

A Kőszegi út 9. szám alatt található kis cipőüzletnek vajon mekkora raktára van, ahonnan ilyen kedvezmények mellett hónapokig nem fogy ki az árukészlet, és az eladókon kívül még legalább három plusz alkalmazottat is tudnak fizetni?

Látogatásunkkor a polcok tele voltak cipővel és vásárlóval is, márpedig valamelyikből kevésnek kellett volna lenni. Mert vagy kevés vásárló van és akkor érthető a sok cipő a polcon, vagy sok a vásárló, de akkor honnan termelődik újra és újra a sok cipő egy végkiárusításnál?

A tulajdonos nem nyilatkozik
Természetesen az üzlet tulajdonosával szerettünk volna beszélgetni ezekről a kérdésekről, de a „főeladó” hűvösen közölte, hogy a tulaj nincs Szombathelyen és mindenáron azt szerette volna tudni, hogy miért akarunk vele beszélni.
A telefonszámát sem kaphattuk meg, így a Nyugat.hu és egy országos napilap logóját is tartalmazó névjegykártyát hagytunk az üzletben, azzal a tudnivalóval, hogy feltétlenül kérünk egy megkeresést, nagyon fontos lenne, újságíróként szeretnénk beszélni a főnökkel. Azóta eltelt két hét és a vezető nem jelentkezett, így az ő álláspontját nem tudjuk megismertetni olvasóinkkal.

A kis cipőbolt tehát hónapok óta virágzik, szinte közvetlenül egy másik lábbeliket árusító bolt mellett. Annak tulajdonosa láthatóan mérges lett, amikor szóba hoztuk a végkiárusítást. Bár nyilatkozni nem akart, annyit azért megtudtunk: sikerült elérnie, hogy a másik bolt elé kikerüljön egy megállító tábla, nagy, virító
„Végkiárusítás” felirattal. Így legalább a szomszéd bolt vásárlói, vagy azok családtagjai nem a magyar bőrcipőket árusító hölgyet zaklatják a „minőségi kifogásaikkal”.

Elvileg mind a két bolt fő árukészletét bőrcipők adják, de míg egyikük minőségi magyar bőrtermékeket forgalmaz, jellemzően 10 ezer forint feletti áron, addig az „akciós” üzletben már 2-4 ezer forintért lehet venni cipőt, az anyagát direkt nem mertük leírni, de elvileg bőr.

Elemezzük a szórólapot
A kezünkben tartott szórólap profi munka, ugyanis semmit nem állít, de azt úgy, hogy komoly kedvezménynek tűnjön. Mit is tudhatunk meg a lapról? Először is a nagy „VÉGKIÁRUSÍTÁS!” feliraton akad meg a szem, bár már azon sem lepődnénk meg, ha ez lenne a bolt neve. (Ezt a verziót kizárhatjuk, ugyanis az idegen nyelvű szóróanyagokon „SALE!” és „AUSVERKAUF!” szerepel.) A következő sor tájékoztató jellegű: „több mint 150 féle női és férfi bőrcipő”, ez alatt pedig: „-50 -70 -90%”.

Ugye figyelnek? Nincs kiírva, hogy a látványos százalékok vajon mire vonatkoznak? Az főleg nem szerepel a lapon, hogy ez kedvezmény lenne, például a cipők árából. Lehet akár az árukészlet alakulása, vagy sima, figyelemfelhívó sorminta is. „Világszínvonalú márkás olasz női és férfi bőrcipők” – bár kapcsolat nincs az előző sorok között, feltételezésünk szerint valóban tarthatnak ilyeneket mutatóba a boltban, de valószínűleg ezeket borsos áron is adják és ezekre sem vonatkozott 90 százalékos leértékelés.
Ha a kedves vásárló már kellőképpen hanyatt esett az egymással semmilyen összefüggésben nem álló, egymás alá felszórt mondatoktól, százalékoktól, akkor kap még egy kis kábítást: „16.900 helyett 1.900”. Az angol és német verzióban 130 euró helyett 9 euró szerepel, a magyarnál nincs megadva, miben számoltak, de feltételezhetően nem grammban.

Összefoglalva tehát a szórólap alapján normális esetben elvárhatnánk a feltüntetett nagyságrenddel csökkentett árat, jóhiszeműen feltételezve a szóróanyag szerkesztőinek hiányosságát, a bíróság előtt azonban ez csak egy fecni, ahol semmi nincs egyértelműen kijelentve.

Honnan az áru?
A Nyugat.hu információi szerint a végkiárusító bolt tulajdonosa több városban is működtet hasonló üzletet. „Egy újszülöttnek minden vicc új” alapon lesz bőven vásárlója még a későbbiekben is. Az áru pedig az egyik közismert budapesti piacról származik, de hogy ne ködösítsünk, a Józsefvárosi Piacról.

Ez a hely nem a „világszínvonalú márkás olasz bőrcipőkről” ivódott az emberek tudatába, igaz, az nem elképzelhetetlen, hogy ezeknek a márkáknak a nevét megtaláljuk a nevezett helyen, például kínai lábbelikre préselve.

Úgy tudjuk, az árukészletet hetente több alkalommal is feltöltik. Adódik tehát a kérdés: mit is jelent pontosan a végkiárusítás szó? (Korábban egy üzlet megszűnése, felszámolása miatti gyors raktárkészlet-kiürítés eszköze volt.) Nem a fogyasztók szándékos megtévesztéséről van szó? Szerintünk igen.

100% csalók – Csődeljárással hencegve
A szombathelyi jelenség nem ismeretlen a fővárosiaknak, akik már régóta vásárolhatnak olyan boltokban, ami „MA VÉGLEG BEZÁR!” Természetesen a bolt nem zár be, sőt! A Petőfi Sándor utca 1. szám alatt például szintén hónapok óta virágzik ez a hazugságra épülő üzlet, 92 százalékos díszítőelemekkel. Ők szintén nem nevezik meg, mire vonatkozik a százalék és véletlenül ők is olasz és spanyol bőrcipőket árulnak.

„Csak ma! 9-20 óráig” virít időtlen idők óta a felirat a kirakatban, de a ma megszűnő bolt holnap is megszűnik majd. Az ajánlat szerint 2000-től 6000 forintig kaphatók itt lábbelik, ráadásul minden második párat ingyen kapja a vásárló (gyakorlatilag a két pár közül az olcsóbbat). Tehát akár 96 százalékos kedvezménnyel ruházkodhatnánk? Micsoda nagylelkűség!

Kedves poén, hogy a nevezett bolt mellett kézhez kaptunk egy szórólapot, amely arról értesít minket, hogy ma (természetesen dátum nélkül) csődeljárás miatt megszűnik a bolt és itt is találtunk nagy, „95%” feliratot a „világmárkás termékek” alatt. A vicces ebben az, hogy nem a Petőfi utcai üzletet hirdették, hanem a Váci utcai klónét.

Összehasonlítási alap
A szombathelyi „végkiárusítós bolt” árukészletében megtalálható cipők egy része rendszeresen feltűnik a szórólapos vándorkereskedőknél, akik általában művelődési házakban pakolják le portékáikat, de érdemes benéznünk néhány kínaiak által üzemeltetett boltba, vagy a Centrumba is. Ott végkiárusítás nélkül is megkapható néhány cipő, de érdekes módon olcsóbban, mint a 90 százalékos mézesmadzagot húzogató üzletben.

Az egyik belvárosi cipőüzlet eladója elmondta, nekik semmi bajuk nem lenne a nevezett cipőbolttal, ha kiírnák, hogy kínai bolt, hiszen akkor az emberek tudnák, mire számítsanak. Azt már nem is várnák el, hogy a műbőrt ne bőrként értékesítsék.

Az orrukra koppinthatnak
A vásárlók, vagy kereskedők két helyen tehetnek bejelentést: a Fogyasztóvédelmi Felügyelőségen, vagy a Gazdasági Versenyhivatalnál. Már első ránézésre is több szabálytalanság látszik ezeknél a boltoknál, még azelőtt, hogy betennénk a lábunkat az üzletbe, hiszen sem cégtábla, sem a megszűnés pontos dátuma nincs feltüntetve, amit elvileg 30 nappal korábban ki kell függeszteni.

Naná, hogy nincs, hiszen amíg az üzlet virágzik, addig esze ágában sincs a tulajdonosnak bezárni a boltot. Számunkra egyelőre érthetetlen, miért nem lépnek fel egységesen a kereskedők a nyilvánvaló átverések ellen. Igaz, arról is kering városi legenda, hogy néhányan már tettek bejelentést, de megnyugtatták őket, nem érdemes aggódni, egy ekkora városban bőven elfér egy ilyen jellegű üzlet.

Csak remélni tudjuk, hogy a végkiárusító bolt tulajdonosa tételesen cáfolja az általunk leírtakat. Addig azonban arra bíztatjuk olvasóinkat, alapos mérlegelés után vásároljanak lábbelit és ha tehetik, a korrekt kereskedőket részesítsék előnyben! Csak egy példa: kínai cipőt kínai kereskedőtől vásároljanak, ne magyar csalótól. Már csak a szavatosság érvényesítése miatt is.











Szemelvények a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség honlapjáról:

A törvény szabályozza a különleges ajánlatok reklámozását is. A különleges ajánlat fogalma a következő.

Különleges ajánlat: minden olyan ajánlat, amely időbeni, mennyiségi, minőségi vagy más jellegű behatároltsága miatt, vagy más okból eltér a kialakult kereskedelmi gyakorlattól. Ilyennek minősül különösen az időszakos kiárusítás és a végkiárusítás, az átmeneti árengedményes vagy időszaki vásár, továbbá a ráadásokra, az ajándékokra és a nyereményekre vonatkozó ígéret.
A különleges ajánlatok – egyszerűen akciót népszerűsítő reklámok – kötelező tartalmai elemeit úgy határozza meg a törvény, hogy a különleges ajánlatra – ideértve a különleges árajánlatot is – vonatkozó reklámot akkor lehet közzétenni, ha az egyértelműen és közérthetően jelzi, hogy a különleges ajánlat mely árura, mely időponttól és mely időpontig érvényes, vagy azt, hogy az ajánlat csak a jelzett időponttól az áru rendelkezésre állásáig érvényes.

A 2001. évi I. törvény az európai jogharmonizációnak megfelelően beiktatta a Grtv-be a megtévesztő és az összehasonlító reklám EU-konform szabályanyagát. Az új rendelkezések közül elsőként a 7. § (1) bekezdését kell megemlíteni, amely megtiltja a megtévesztő reklám közzétételét.

A törvény meghatározás Grtv. 2. § o) pontja szerint megtévesztő reklám minden olyan reklám, amely bármilyen módon – beleértve a megjelenítését is – megtéveszti vagy megtévesztheti azokat a személyeket, akik felé irányul, vagy akiknek a tudomására juthat, és megtévesztő jellege miatt befolyásolhatja e személyek gazdasági magatartását, vagy ebből eredően a reklámozóéval azonos vagy ahhoz hasonló tevékenységet folytató más vállalkozás jogait sérti vagy sértheti.
A jogszabály 7. § (2) bekezdése értelmében a reklám megtévesztő jellegének megállapításakor figyelembe kell venni különösen a reklámban foglalt azokat a tájékoztatásokat, amelyek

a) az áru általános jellemzőire,

b) az áru árára vagy az ár megállapításának módjára, valamint a vásárlás egyéb szerződéses feltételeire,

c) a reklámozó megítélésére, így a reklámozó jellemzőire, illetve az őt megillető jogokra, vagyonára, minősítésére, elnyert díjaira vonatkoznak.

A (2) bekezdés a) pontja szerint az áru általános jellemzőjére vonatkozó tájékoztatásnak minősül különösen az áru származási helyével, eredetével, előállításához felhasznált összetevőkkel, biztonságosságával, egészségre gyakorolt hatásával, műszaki jellemzőivel, környezet- vagy természetkímélő jellegével, energiafelhasználásának ismérveivel kapcsolatos, továbbá a beszerezhetőségére, előállításának időpontjára, mennyiségére, adott célra való alkalmasságára, a használatától várható eredményre, ellenőrzöttségére, tesztelésére, valamint az igénybevételéhez, szállításához, használatához, fenntartásához szükséges bármely ismeretre vonatkozó tájékoztatás.

adó 1% nyugat.hu 2025

Segítsd a szabad újságírást helyben is! Támogasd a Nyugat.hu-t!

A szabad sajtót egyre több támadás éri, és a világot ellepik a hamis hírek. Támogassatok minket adótok 1 százalékával, hogy egy olyan országban élhessetek, ahol gyakorolhatjátok a jogaitokat.
Tovább a felajánláshoz!
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Könnyű