Nehéz betartani a sebességhatárokat
Valljuk be őszintén, nem mindig tartjuk be a KRESZ által előírt sebességhatárokat.
Tulajdonképpen nehéz is, hiszen a lakott terület 50-es, és az országutak 90-es
korlátozását nagyon könnyű a korszerűbb autókkal átlépni, elég, ha valaki egy
kis gázfröccsöt ad, és máris túl gyorsan halad.
E sorok írójával is megesett, hogy a Zanati úton a forgalom ütemét tartva futott bele a trafipaxba, néhány nap múlva 4 ezer forintjától szabadította meg a bírság, amelynek oka 12 km/órás sebességtúllépés volt. Szögezzük le, ilyenkor nincs értelme a vitának, jobb, ha fizetünk. De nézzük meg, hogyan is áll Szombathelyen és a megyében a sebességmérők helyzete.
Helyszíni bírság, feljelentés
A tájékozódásban Ferenczy Attila rendőr őrnagy, a Vas Megyei
Rendőr-főkapitányság baleseti fővizsgálója volt a segítségünkre. Megtudtuk, hogy
a megyében jelenleg 3 darab lézeres sebességmérője van a rendőröknek, de egy-két
hónapon belül egy korszerű, amerikai berendezést is üzembe helyeznek, amelyre
jelenleg folyik az állomány kiképzése.
Így, ha arra alkalmas az idő, egyszerre három helyen tudnak méri a megyében, igaz, a megye déli területén áthaladó 8-as főút forgalma miatt egy sebességmérő állandóan a körmendi kapitányság illetékességi területén működik.
A mérések több mint 95 százalékában úgynevezett fogó autó is közreműködik az ellenőrzésben, ez az a klasszikus eset, amikor a sebességmérő után néhány száz méterre meg is állítják a renitens autóst. Ha viszont nincs mód a megállításra, akkor néhány napon belül postán érkezik a fotó és a bírság összegéről szóló levél. És, hogy milyen tarifák vannak?
Erről nincs pontos információnk, egy azonban biztos. Ha a sebességtúllépés a megengedett felső határ 50 százalékánál kisebb mértékű, akkor bírságra, ha nagyobb, akkor feljelentésre és komoly büntetésre számíthatunk. Hogy érthetőbb legyen, lakott területen alapesetben 50 km/óra a megengedett legnagyobb sebesség. Ha az 50 és 75 km/órás sebességhatárok között mérnek be minket, akkor helyszíni bírság, ha 75 felett, feljelentés a gázpedálra gyakorolt túlzott nyomás eredménye.
Ferenczy őrnagy elmondta, éves szinten mintegy 14 ezer járművet mérnek a megyében, ezek nagy többsége megússza az enyhébb büntetéssel, persze időnként találkoznak olyanokkal is, akik akár 120-szal képesek keresztülrobogni egy településen. A gyorshajtók által leginkább veszélyeztetett területnek a megyében a 86-os út, és a 87-es Lukácsháza környéki szakasza számít.
A cél a figyelmeztetés
A közelmúltban több helyen is megjelentek a megyében az úgynevezett sebességmérő
táblák, Szombathelyen a Zanati úton találkozhatunk ilyennel. A táblákat azonban nem
a rendőrség működteti, azokat a Magyar Közút Kht. és a helyi önkormányzatok
közösen állították fel. A 86-os út szinte teljes hosszában, minden településen
helyeztek el ilyen berendezéseket, amelyek célja, hogy szembesítsék az autósokat
valódi sebességükkel. Ferency őrnagy szerint kézzelfogható az eredmény, szinte
minden autós azonnal a fékpedálra lép, amint meglátja a táblát. Valóban érdemes
néhány percet eltölteni a tábla mellett, látható, hogy csak úgy villognak a
féklámpák.
Az őrnagy azonban elárulta nekünk, hogy a táblák nem regisztrálják a szabálysértőket. Igaz, erre bizonyos opciók telepítésével alkalmasak lennének, de a bővítést nem tervezik, és azt sem, hogy a berendezéseket átvegye a rendőrség.
Van még egy figyelemfelhívő eljárás, amikor a település két végén táblára írják, hogy Radarkontroll. Ezeket a táblákat a főutak átmenő szakaszain helyezik el, céljuk a figyelmeztetés. Ne könnyebbüljünk meg azonban ezeket a sorokat olvasván, a rendőrség megkülönböztetett figyelmet fordít a főutak menti falvakra. Elég, ha az önkormányzat, polgármester jelzi feléjük, hogy megnőtt a gyorshajtók száma, és a Radarkontroll tábla máris valós helyzetet jelez.
És akkor jön a már említett eljárás, a lézeres sebességmérővel és a fogó autóval