„Az autózás veszélyes üzem” – közlekedésbiztonságról kicsiknek és nagyoknak

A Magyar Autóklub jóvoltából még két hétig vihetjük el a gyerkőcöt helyes közlekedésről tanulni az Interspar parkolójába, ahol játékos próbatételek, ügyességi verseny, szombaton pedig egy megnyerhető BMX is várja őket – aput meg egy speciális csúszásteszt.

A Magyar Autóklub idén is belevágott „Biztonságosan közlekedni egy életúton” névre keresztelt programjába, ami „arról szól, hogy az embernek megszületésének pillanatától öregkorának végéig legyen egyfajta kapcsolata a közlekedéssel. A várandósgondozóban elhelyezett plakátok, a szülőknek kiadott brosúrák, de a fakultatív KRESZ oktatás is mind ezt a célt szolgálják” – mondta el Mészáros Ferenc, a szervezet Humán és Közlekedésbiztonsági üzletágának igazgatója kedden délelőtt az Interspar parkolójában, ahol már messziről feltűnik a program sárga kamionja, felsorakoztak a sokat sejtető bólyák, és egy vízzel lelocsolt különleges pálya is.

Tükörjégen csúszkálni, az volna jó – vagy nem
Utóbbi kipróbálására a magukat tapasztaltnak gondoló, vagy éppen a kezdő vezetőket várják, mert „azért nem árt egyszer megtudni, hogy egy tükörjégen csúszkáló autóval mit kell csinálni.” Felvetésünkre, vajon nem ártana-e lobbizni azért, hogy ilyen okosságokat is beépítsenek a KRESZ gyakorlati oktatásába, hamar felvilágosítanak: csak maga az 5 méter széles és 50 méter hosszú, megnedvesített teflonszőnyeg ötmillió forintba kerül.

Ez szinte semmi egy komplett vezetéstechnikai park felállításánál, ami ennek százszorosát is kóstálhatja (és hát valljuk be, hiába az önkormányzat képviseletében érkező Heckenast Gusztáv szavai, hogy a biztonságos közlekedés minden pénzt megér, ha egyszer kevés vállalkozó engedhet meg magának egy ilyen, profittal nem éppen kecsegtető beruházást).

A helyszínt már az első percekben birtokba vették az Aranyhíd oktatási központ hátrányos helyzetű kilencedikes diákjai. A gyerekek kanyaroghattak egy kerékpáros ügyességi pályán, de igazi sikert egy sajátos teszt aratott körükben: egy autóklubos szakember mellé ülhettek be egy olyan kocsiba, ahol az anyósülés elé is elhelyeztek egy fékpedált, s azt 30 km/órás sebesség mellett kellett megtaposni a sofőr dudaszójára, ami egy gyalogost imitáló bólyától egy méterre zendült fel. Mondanunk sem kell, a bója egyszer sem maradt a helyén.

A többség rosszul méri fel a közeledő jármű megállási távolságát
Varga Áron oktató szerint azért lehet hasznos ez a próba a későbbiekre nézvést, mert sok autós él abban a hitben, hogy könnyedén meg tud állni egy ilyen helyzetben, de végzetes tévedésük eredménye annyi, hogy „a gyalogos lábát elsodorják, feje csattan a motorháztetőn, és eszméletlenül zuhan az úttestre.”

Dr. Gulyás Ferenc alezredes, a VMRFK közlekedésrendészeti osztályvezetője annyit rakott hozzá a korábban elhangzottakhoz, hogy természetesen nem a tanteremben vagy a szülőkkel elköltött vacsora közben fog kamatozni az itt megszerzett tudásanyag, hanem amikor a gyermekek immár felnőttként, jogosítvánnyal a kézben, az úton mérik fel a veszélyhelyzeteket – és teszik azt remélhetőleg jól. „Tanuljátok meg: nem csak magatokra, hanem a körülötettek közlekedő többi emberre is figyelni kell, és így elkerülhetőek azok a tragédiák, amikkel nap mint nap ti is szembesülhettek.”

A programokat a szervezők oktatófilmekkel fejelik meg, de egy szimulátoron megtekinthetjük azt is, hogyan viselkedik az emberi test egy boruló autóban, ha övügyileg nincs bekötve (eláruljuk: rettentő csúnyán). Szombaton délelőtt egy BMX-et is megnyerhet egy ügyesen kerekező ifjú, de a következő két hétben egyébként minden nap reggel 8-tól este 6 óráig várják az érdeklődőket a Magyar Autóklub munkatársai.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Könnyű