A romániai Hunyad megye diákjai az olaszországi Velencébe tartottak, cserediák programban vettek volna részt. Már csak néhány kilométerre voltak a magyar-osztrák határtól, amikor egy kanyarból kiérve a busz enyhén rázkódni kezdett, ahogy a jobb kerekek lehajtottak az útról a padkára.
A busz sofőrje nem reagált arra, hogy a jármű letért az útról, a jármű 80 métert hajtott az útpadkán, mielőtt az leszakadt. Ettől a busz belehajtott az árokba és a jobb oldalára dőlt. Még mindig nagy sebességgel sodródott, amikor egy mély átereszhez ért, aminek nekicsapódva a jármű szinte azonnal megállt. Ettől a hátulja felemelkedett. A kívülről is borzasztó látványnál sokkal rémisztőbb volt az, ami a busz belsejében zajlódott.
A diákok többsége a borulásra ébredt, és hiába kerestek hirtelen kapaszkodót, a következő pillanatban kirepültek az ülésekből, ahogy a busz nekicsapódott az áteresz falának. A hatalmas ütközés nyomait a félbetört, elhajlott üléstámlák, eldeformált oszlopok jelzik, amelyek a nekikrepülő emberi testektől torzultak el.
Életveszélyben
A legelső ülésen ülő hölgy volt a diákok egyik kísérője. Csodával határos módon túlélte a karambolt, de sérülései életveszélyesek voltak. Az állapotát az egyik mentőautóban stabilizálták, csak ezután kerülhetett be a mentőhelikopterbe, amely Szombathelyre repült vele. Rajta kívül egy diák és két felnőtt szenvedett súlyos sérüléseket, további 13-an könnyebb sérülésekkel úszták meg a balesetet. Hatan mondhatták el magukról, hogy szinte karcolások nélkül mászhattak ki a roncsból.
Az utóbbiakat, két könnyebb sérülttel együtt a vasszentmihályi művelődési házban helyezték el, ahonnan telefonálhattak hozzátartozóiknak, illetve ételt, italt kapnak. Úgy tudjuk, később a körmendi rendészeti iskolába szállítják át őket, amíg nem érkezik meg értük a busz Romániából. A sofőrt a rendőrök kihallgatták, információink szerint eljárás indult ellene.
Zalaegerszegi daru
Közben a busz környékén zajlott a helyszínelés. Egymás után érkeztek az erőgépek, hogy a buszt talpra állíthassák. A Zalaegerszegi Tűzoltóság daruskocsija mellett a Lentiből érkező LeKo impozáns kolosszusai is befutottak, de ezekre végül nem volt szükség, a daruskocsi egymaga kiemelte a buszt. Képgalériánkban kívül-belül megszemlélhető az összetört jármű.
A mentés közben különös cédulákkal is találkoztunk, amikkel a mentősök látták el a sérülteket. Mint kiderült, az ún. osztályozókártyák legelső használatának lehettünk szemtanúi. A három részből álló, vízálló, fényvisszaverő lapon a beteg sorszámot kap, megjelölik az ellátásának sürgősségi szintjét. A helyszínen maradó csíkon a sorszám mellett az is látszik, hányas számú mentőkocsi hova vitte az illetőt. A legnagyobb rész a páciens nyakába akasztva utazik, míg egy csík a kórházban marad.
A tavaly ősszel bevezetett újdonságot tíz feletti sérültnél kell használni. Akkor is hasznos, ha hosszabb ideig kell a helyszínen feküdni a pácienseknek, például egy tömegkatasztrófa estén. Az osztályozás során besorolják a sérülteket az ún triázs kategóriákba. Ez I-IV-ig terjed, illetve a vészjósló H betű a sor végén halált jelent. A szabad kapacitással rendelkező kiérkező mentőegységek ez alapján tudni fogják, kik szorulnak rá leginkább az ellátásra. A lapon található testkéépen azt is bejelölik, hol van sérülés az illetőn, akinek a nyakába akasztották az osztályozókártyát.
Vas megyében plusz kártyákat is gyártattak a központin felül és a tervek szerint nem csak a tíz, de már az öt sérült feletti balesetekbnél is használni fogják. Ezzel egyrészt rutint szereznek a mentők, másrészt saját munkájukat is megkönnyíti a rendszer. Mindezt Köcse Tamás vezető mentőtiszttől tudtuk meg, A kártyák pedig galériánkban szintén megtekinthetők.
Mindenki tette a dolgát
Egy tömegbaleset az éles verziója annak, amit a mentésben résztvevő szervek - mentők, tűzoltók, rendőrök, katasztrófavédelmisek - sokszor elgyakorolnak. Amit láttunk ezúttal is meggyőző volt. Zökkenőmentesen futott a mentés, érkezett a helikopter, zajlott a helyszínelés, a roncs kiemelése. Nem voltak fennakadások, holtidők. Jó volt látni az összhangot a két megye -Vas és Zala- csapatai között. Megnyugtató tudni, hogy ha baj van, akkor számíthatunk a segítségre.