Egy nem mindennapi adományozásra került sor kedden kora délután a szombathelyi Smidt Múzeumban. Rudnai Béla, Vas megyei származású, de Budapesten élt modellező munkái kerültek a múzeum gyűjteményébe. A 11 makett között megtalálható a Kálvária utcai remíz, az Éhen Gyula téri végállomás pavilonja, valamint a szombathelyi villamosvasút összes járműtípusáról készült egy-egy működőképes modell, 1:87-es méretarányban.
Rudnai munkássága nemcsak technikai szempontból bravúros, hanem értékmentő és várostörténeti jelentőségű is – modellezése révén egy letűnt korszak vált újra láthatóvá és átélhetővé Szombathelyen. A villamosok és az épületek elkészítéséhez Kalocsai Péter történész kutatásait is felhasználta. A modellek TT síneken futnak, TT kéttengelyes modellmozdonyok alvázaira építve. Bár Rudnai nagy álma, a működő dioráma-terepasztal végül nem valósulhatott meg, az elkészült részek az özvegye, Rudnainé Kajtár Klára és a család jóvoltából új otthonra leltek Szombathelyen.
A most a Smidt Múzeumhoz került gyűjteményben az 1897 és 1974 között használt járművek is megtalálhatók: a korai V.E.M.R. (Vasvármegyei Elektromos Művek Rt.) zöld, illetve a későbbi SZVV (Szombathelyi Villamosvasút Vállalat) sárga-fehér villamosai. A szombathelyi villamosközlekedésről részletesebben is olvashatnak az 50 éve ezen a napon még csengethetett álmában egy kicsit a szombathelyi villamos 50 éve ezen a napon még csengethetett álmában egy kicsit a szombathelyi villamos 2024. August 15. 15:46 című cikkünkben.
Az adományozáson részt vett Rudnainé Kajtár Klára is, aki elmondta, hogy férjével együtt Vas megyei származásúak, ő maga pedig korábban Szombathelyen dolgozott a kórházban – ekkoriban napi szinten közlekedett a sárga villamosokkal. Férje ezért is készítette el ezt a páratlan kollekciót, amely mára várostörténeti jelentőséggel is bír.
Csapláros Andrea, a Savaria Múzeum igazgatója köszönőbeszédében elmondta, hogy mivel a Smidt Múzeum mellett egykor villamosmegálló volt, ezért is ide kerültek a modellek – ahogyan a múzeum udvarán kiállított eredeti villamoskocsi is. Hozzátette: a vérbeli szombathelyiek között alig akad olyan, aki ne szeretné, hogy egyszer újra legyen villamosközlekedés a városban.
A modellek bemutatása és a szombathelyi villamosvonal főbb állomásainak ismertetése Kalocsai Péter történészre, az ELTE Savaria Egyetemi Központ Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központ Történelem Tanszékének vezetőjére hárult. Tőle újabb apró részleteket tudhattunk meg, például azt, hogy egy rövid időszakban a szombathelyi villamosok piros színűek voltak, mielőtt megkapták a jellegzetes sárga-fehér festést.
Bármennyire kicsik is ezek a modellek, jelentőségük óriási: általuk megismerhetjük a város múltjának egy szeletét – ami mindig része lesz Szombathely épülő jövőjének is.