„Remélem valóban Szombathelyről is ezek fognak közlekedni Budapest felé és nem a politika dönti el azt, hogy mi közlekedik honnan hová. Jó lenne, ha a MÁV is ehhez idomulna, mert Pécs, Szeged, Debrecen, Miskolc felé is ilyeneknek kellene közlekednie.”
Így reagál egyik olvasónk arra a múlt szeptemberi hírre Étel- és italautomaták, 160 km/óra végsebesség – Ilyenek lesznek az új szombathelyi és soproni IC-k 2024. September 11. 11:02 , hogy új Intercity-szerelvények érkeznek a GYSEV-hez, és amikor majd munkába állnak a Szombathely–Budapest és a Sopron-Budapest vonalakon, az osztrák-magyar társaság visszaveszi az Intercityk üzemeltetését, amit 2023-ban vett át
Több fontos változás lesz a vonatközlekedésben a december 10-i menetrendváltástól 2023. November 30. 12:16 a MÁV.
Olvasóink reakcióiból és a magánbeszélgetésekből az a kép rajzolódik ki, hogy a Nyugat-Dunántúlon élők többsége sokkal jobban ki van békülve a GYSEV-szolgáltatásaival, mint a MÁV-val, így aztán örömmel fogadta az Intercityk „hazaérkezését”.
Lázár János tíz pontja között elveszett a GYSEV
Olvasóink talán emlékeznek Lázár János január 8-i sajtótájékoztatójára Lázár bejelentette: beforgatják a GYSEV járműállományának egy részét az ország többi részére January 08. 12:15 . A sorozatos MÁV-botrányok miatt meglehetősen szorult helyzetben lévő építési és közlekedési miniszter tíz pontban foglalta össze a magyar tömegközlekedés tíz kitörési pontját.
Ezek közül a hetedik volt GYSEV, amely országos szinten elsikkadt a késési biztosítás és a mosdók takarítása mellett, de amelyen némileg meghökkenhettek a nyugati határszélen élők.
Lázár közölte, hogy a GYSEV üzemelteti majd Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala megye összes vasútvonalát és még néhányat Veszprém megyéből.
Ezt még minden bizonnyal örömmel fogadták az itt élők, ám a bejelentés nem állt meg itt, a miniszter a folytatásban arról beszélt, hogy a GYSEV-ben a magyar állam a karácsony előtti napon meghatározó, négyötöd tulajdonrészt szerzett és „megkezdte az osztrák fél kiszorítását”
A GYSEV innentől kezdve nem egy osztrák-magyar vállalat, hanem egy olyan magyar vállalat, amelyben egy kis rész Ausztria tulajdonát képezi – mondta Lázár, megspékelve egy kis politikai narratívával:
„Szeretném, ha a GYSEV nem Ausztriát, hanem Magyarországot szolgálná.”
Ha eddig nem kapták fel a fejüket a nyugati régióban élők, ezután biztos megtették, mert a miniszter arról is beszélt, hogy „a GYSEV humánerőforrását és járműkapacitását beforgatják a magyar vasúti közlekedésbe” és megkezdődik a járműpark átcsoportosítása, és erre egy példát is hozott: GYSEV-mozdonyok már besegítenek a Békés Intercity működtetésébe.
A miniszter mindezt úgy értékelte, hogy megkezdődött a „MÁV GYSEV-ítése”.
Ugyanakkor a nyugati régióban élők egy része – talán nem is alaptalanul – attól tart, hogy pont az ellenkezője történik, azaz a magyar állam feldúlja az eddig – Lázár szavaival élve – „közmegelégedésre” működő GYSEV-et és behozza a cégbe a MÁV problémáit.
Még az idén átveszik a vonalakat
Lázár János a januári sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy a GYSEV jelenleg 400 kilométernyi vasutat üzemeltet Magyarországon, amihez még 500 kilométernyi érkezik a négy dunántúli megyéből. De időpontot nem említett.
„A vonalátadás-átvétel egyeztetése folyamatban van, várhatóan ebben az évben meg fog történni” – közölte megkeresésünkre Rázó László Gergő, a GYSEV sajtószóvivője.
Ami a Veszprém megyei szakaszokat illeti, még zajlanak az egyeztetések a két vasúttársaság között, így a konkrét vonalszakaszokat még nem tudják közölni.
Folynak a tárgyalások a MÁV-dolgozók átvételéről is. Lázár János – kicsit félreérthetően – arról beszélt, hogy a cég a pályaszakaszokkal együtt átvesz MÁV dolgozókat is, de egyelőre azt sem lehet tudni, hogy hogyan alakul a GYSEV létszáma az átvétel után. Az biztos, hogy jelenleg közel 1900 alkalmazottat foglalkoztatnak.
És mi lesz a járműpark átcsoportosításával?
„A tervek szerint a GYSEV Zrt. egyelőre a vasútvonalak üzemeltetését fogja végezni az említett szakaszokon, a személyszállítási közszolgáltatást pedig több fázisban veszi át a vasúttársaság. Ez olyan ütemben valósulhat meg, ahogy a GYSEV beszerzi a további személyszállítási feladatokhoz szükséges járműállományt” – közölte a cég.
Léteznek olyan vasútvonalak - ilyen például a Zalaegerszeg-Őriszentpéter/Hodos, Zalaegerszeg-Rédics -, amelyeken már 2023 decembere óta a GYSEV szállítja az utasokat, ugyanakkor a vasúti pálya üzemeltetését csak most fogja átvenni a vasúttársaság.
„A teljes átadás-átvételi folyamat lezárulta után a cél, hogy minden érintett szakaszon a GYSEV végezze a pályaműködtetést és a regionális személyszállítási feladatokat is ellássa” – erősítette meg a miniszter szavait a cég szóvivője, aki pontosította azt is, mit jelent a GYSEV járműveinek „beforgatása”.
„A GYSEV Zrt. mozdonyparkját eddig is közösen használta a GYSEV Zrt., a GYSEV CARGO Zrt., de a MÁV-START Zrt.-vel kötött szerződés alapján rendszeresen közlekedtek a GYSEV mozdonyai az ország különböző régióiban. Ezen megállapodás keretében a GYSEV Siemens Vectron típusú mozdonyai jelenleg azért közlekednek a keleti országrész felé, mert ennek köszönhetően MÁV-START Zrt. mozdonyvezetői típusismeretet szereznek erre a járműre.”
Mi lesz a 11 új IC szerelvény sorsa?
Lázár János a sajtótájékoztatón felhozta a GYSEV új Intercity-szerelvényeit, amelyekről lapunk múlt ősszel írt részletesen.
Ezek az új, 160 km/óra sebességre képes Stadler-motorvonatok „kimondottan a távolsági közlekedést szolgálják, azaz hosszabb utazás esetén is kényelmes ülések, korszerű utastájékoztató rendszer, telefonok, tabletek és laptopok töltésére alkalmas csatlakozók, tágas, világos, légkondicionált és alacsonypadlós utazóterek jellemzik őket”, étel- és italautomatákkal, biztonsági kamerákkal felszereltek, és a korábbi információk alapján 2027-ben állnak majd munkába a soproni és a szombathelyi vonalon.
A miniszter beszélt erről a beszerzésről is, ugyanakkor szavait úgy lehetett értelmezni, hogy ezek a vonatok közlekednek majd a 2026-ban induló Budapest-Belgrád vonalon.
"Nincs itt valami ellentmondás?"
– kérdeztük a GYSEV-et, amire ez a megnyugtató válasz érkezett:
„A GYSEV Zrt. tavaly kötött szerződést 11 új Intercity motorvonat megvásárlásáról. Ezek a járművek 2027-től állhatnak forgalomba, a jelenlegi tervek szerint a Sopron-Budapest és a Szombathely-Budapest viszonylatokon.”
Mindenki nyugodjon le
Arra kérdésünkre, hogy az átszervezéssel hogyan változik a nyugat-dunántúli közlekedés és mit érzékelnek ebből az utasok, az a válasz érkezett a szóvivőtől, hogy „a nyugat-dunántúli térségben jóval magasabb lesz azon vasútvonalak aránya, amelyen a GYSEV üzemelteti a vasútvonalakat és szállítja az utasokat. Bízunk benne, hogy az utasok a szolgáltatások minőségének emelkedését fogják érzékelni, hiszen vasúttársaságunk eddig is próbált mindent megtenni a szolgáltatási színvonal növeléséért.”
Miközben a GYSEV olvasóinkat, addig Lázár János a Burgenlandban élőket nyugtatta. A miniszter ugyanis a sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy a magyar állam által elfoglalt vasúttársaság a szolgáltatás színvonalát a határ túloldalán ugyanúgy biztosítja, mint eddig.
Mindenki megnyugodott?