A GYSEV még az idén átveszi a nyugat-dunántúli vonalakat, de közben Lázár átvette a GYSEV-et - Kell-e aggódnunk?

A közlekedési miniszter január elején tartott sajtótájékoztatót, de sok kérdés homályban maradt. Rákérdeztünk.

„Remélem valóban Szombathelyről is ezek fognak közlekedni Budapest felé és nem a politika dönti el azt, hogy mi közlekedik honnan hová. Jó lenne, ha a MÁV is ehhez idomulna, mert Pécs, Szeged, Debrecen, Miskolc felé is ilyeneknek kellene közlekednie.”

25 éves a Nyugat.hu. Ne feledd, ide kattintva támogathatod következő 25 évünket!
Támogatom

Így reagál egyik olvasónk arra a múlt szeptemberi hírre Étel- és italautomaták, 160 km/óra végsebesség – Ilyenek lesznek az új szombathelyi és soproni IC-k 2024. September 11. 11:02 , hogy új Intercity-szerelvények érkeznek a GYSEV-hez, és amikor majd munkába állnak a Szombathely–Budapest és a Sopron-Budapest vonalakon, az osztrák-magyar társaság visszaveszi az Intercityk üzemeltetését, amit 2023-ban vett át Több fontos változás lesz a vonatközlekedésben a december 10-i menetrendváltástól 2023. November 30. 12:16 a MÁV.

Olvasóink reakcióiból és a magánbeszélgetésekből az a kép rajzolódik ki, hogy a Nyugat-Dunántúlon élők többsége sokkal jobban ki van békülve a GYSEV-szolgáltatásaival, mint a MÁV-val, így aztán örömmel fogadta az Intercityk „hazaérkezését”.

Lázár János tíz pontja között elveszett a GYSEV

Olvasóink talán emlékeznek Lázár János január 8-i sajtótájékoztatójára Lázár bejelentette: beforgatják a GYSEV járműállományának egy részét az ország többi részére January 08. 12:15 . A sorozatos MÁV-botrányok miatt meglehetősen szorult helyzetben lévő építési és közlekedési miniszter tíz pontban foglalta össze a magyar tömegközlekedés tíz kitörési pontját.

A magyar állam elfoglalta a GYSEV-et
Mészáros D. Zsolt

Ezek közül a hetedik volt GYSEV, amely országos szinten elsikkadt a késési biztosítás és a mosdók takarítása mellett, de amelyen némileg meghökkenhettek a nyugati határszélen élők.

Lázár közölte, hogy a GYSEV üzemelteti majd Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala megye összes vasútvonalát és még néhányat Veszprém megyéből.

Ezt még minden bizonnyal örömmel fogadták az itt élők, ám a bejelentés nem állt meg itt, a miniszter a folytatásban arról beszélt, hogy a GYSEV-ben a magyar állam a karácsony előtti napon meghatározó, négyötöd tulajdonrészt szerzett és „megkezdte az osztrák fél kiszorítását”

A GYSEV innentől kezdve nem egy osztrák-magyar vállalat, hanem egy olyan magyar vállalat, amelyben egy kis rész Ausztria tulajdonát képezi – mondta Lázár, megspékelve egy kis politikai narratívával:

„Szeretném, ha a GYSEV nem Ausztriát, hanem Magyarországot szolgálná.”

Ha eddig nem kapták fel a fejüket a nyugati régióban élők, ezután biztos megtették, mert a miniszter arról is beszélt, hogy „a GYSEV humánerőforrását és járműkapacitását beforgatják a magyar vasúti közlekedésbe” és megkezdődik a járműpark átcsoportosítása, és erre egy példát is hozott: GYSEV-mozdonyok már besegítenek a Békés Intercity működtetésébe.

A miniszter mindezt úgy értékelte, hogy megkezdődött a „MÁV GYSEV-ítése”.

Ugyanakkor a nyugati régióban élők egy része – talán nem is alaptalanul – attól tart, hogy pont az ellenkezője történik, azaz a magyar állam feldúlja az eddig – Lázár szavaival élve – „közmegelégedésre” működő GYSEV-et és behozza a cégbe a MÁV problémáit.

Még az idén átveszik a vonalakat

Lázár János a januári sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy a GYSEV jelenleg 400 kilométernyi vasutat üzemeltet Magyarországon, amihez még 500 kilométernyi érkezik a négy dunántúli megyéből. De időpontot nem említett.

„A vonalátadás-átvétel egyeztetése folyamatban van, várhatóan ebben az évben meg fog történni” – közölte megkeresésünkre Rázó László Gergő, a GYSEV sajtószóvivője.

Ami a Veszprém megyei szakaszokat illeti, még zajlanak az egyeztetések a két vasúttársaság között, így a konkrét vonalszakaszokat még nem tudják közölni.

Folynak a tárgyalások a MÁV-dolgozók átvételéről is. Lázár János – kicsit félreérthetően – arról beszélt, hogy a cég a pályaszakaszokkal együtt átvesz MÁV dolgozókat is, de egyelőre azt sem lehet tudni, hogy hogyan alakul a GYSEV létszáma az átvétel után. Az biztos, hogy jelenleg közel 1900 alkalmazottat foglalkoztatnak.

És mi lesz a járműpark átcsoportosításával?

„A tervek szerint a GYSEV Zrt. egyelőre a vasútvonalak üzemeltetését fogja végezni az említett szakaszokon, a személyszállítási közszolgáltatást pedig több fázisban veszi át a vasúttársaság. Ez olyan ütemben valósulhat meg, ahogy a GYSEV beszerzi a további személyszállítási feladatokhoz szükséges járműállományt” – közölte a cég.

Léteznek olyan vasútvonalak - ilyen például a Zalaegerszeg-Őriszentpéter/Hodos, Zalaegerszeg-Rédics -, amelyeken már 2023 decembere óta a GYSEV szállítja az utasokat, ugyanakkor a vasúti pálya üzemeltetését csak most fogja átvenni a vasúttársaság.

„A teljes átadás-átvételi folyamat lezárulta után a cél, hogy minden érintett szakaszon a GYSEV végezze a pályaműködtetést és a regionális személyszállítási feladatokat is ellássa” – erősítette meg a miniszter szavait a cég szóvivője, aki pontosította azt is, mit jelent a GYSEV járműveinek „beforgatása”.

„A GYSEV Zrt. mozdonyparkját eddig is közösen használta a GYSEV Zrt., a GYSEV CARGO Zrt., de a MÁV-START Zrt.-vel kötött szerződés alapján rendszeresen közlekedtek a GYSEV mozdonyai az ország különböző régióiban. Ezen megállapodás keretében a GYSEV Siemens Vectron típusú mozdonyai jelenleg azért közlekednek a keleti országrész felé, mert ennek köszönhetően MÁV-START Zrt. mozdonyvezetői típusismeretet szereznek erre a járműre.”

Mi lesz a 11 új IC szerelvény sorsa?

Lázár János a sajtótájékoztatón felhozta a GYSEV új Intercity-szerelvényeit, amelyekről lapunk múlt ősszel írt részletesen.

Ezek az új, 160 km/óra sebességre képes Stadler-motorvonatok „kimondottan a távolsági közlekedést szolgálják, azaz hosszabb utazás esetén is kényelmes ülések, korszerű utastájékoztató rendszer, telefonok, tabletek és laptopok töltésére alkalmas csatlakozók, tágas, világos, légkondicionált és alacsonypadlós utazóterek jellemzik őket”, étel- és italautomatákkal, biztonsági kamerákkal felszereltek, és a korábbi információk alapján 2027-ben állnak majd munkába a soproni és a szombathelyi vonalon.

A miniszter beszélt erről a beszerzésről is, ugyanakkor szavait úgy lehetett értelmezni, hogy ezek a vonatok közlekednek majd a 2026-ban induló Budapest-Belgrád vonalon.

"Nincs itt valami ellentmondás?"

– kérdeztük a GYSEV-et, amire ez a megnyugtató válasz érkezett:

„A GYSEV Zrt. tavaly kötött szerződést 11 új Intercity motorvonat megvásárlásáról. Ezek a járművek 2027-től állhatnak forgalomba, a jelenlegi tervek szerint a Sopron-Budapest és a Szombathely-Budapest viszonylatokon.”

Mindenki nyugodjon le

Arra kérdésünkre, hogy az átszervezéssel hogyan változik a nyugat-dunántúli közlekedés és mit érzékelnek ebből az utasok, az a válasz érkezett a szóvivőtől, hogy „a nyugat-dunántúli térségben jóval magasabb lesz azon vasútvonalak aránya, amelyen a GYSEV üzemelteti a vasútvonalakat és szállítja az utasokat. Bízunk benne, hogy az utasok a szolgáltatások minőségének emelkedését fogják érzékelni, hiszen vasúttársaságunk eddig is próbált mindent megtenni a szolgáltatási színvonal növeléséért.”

Miközben a GYSEV olvasóinkat, addig Lázár János a Burgenlandban élőket nyugtatta. A miniszter ugyanis a sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy a magyar állam által elfoglalt vasúttársaság a szolgáltatás színvonalát a határ túloldalán ugyanúgy biztosítja, mint eddig.

Mindenki megnyugodott?

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Közlekedés