Október 29-én, a Savaria Mozi Jávor Pál termében tartott sajtótájékoztatót a Savaria Turizmus Nonprofit Kft. arról, hogy megváltozik Szombathely kulturális arculata. A lelkesedés hatalmas volt, és minket is magával ragadott.
Grünwald Stefánia, a Savaria Turizmus ügyvezetője olyan lendülettel kezdett bele az ismertetőbe, hogy kicsit meg is feledkezett minden másról. Nem csoda, mert jelentős lesz a változás, de kis késéssel azért bemutatta a jelenlévőket: Horváth Somát, Szombathely Megyei Jogú Város kultúráért felelős alpolgármesterét, Nagy Gergelyt, az Advertising Group tulajdonosát és Zalka Dávidot a reklámügynökség rendezőjét.
A Savaria Turizmus Nonprofit Kft. a Visegrádi Alapnál pályázott és nyert el valamivel több mint 47 ezer eurót a „Turizmus restart: turisztikai értékek közös újra hangolása Szombathely V4 és grúz testvérvárosaival” címmel. Ebből már sejthető, hogy a forrásnak csak egy része, nagyjából a fele landolt Szombathelyen, a másik fele a három testvérváros, Elblag (Lengyelország), Komárno (Szlovákia) és Kutaisi (Grúzia/Georgia) osztoztak.
A pályázat lényege, hogy mind a négy városban elkészült egy-egy imázsfilm, illetve Szombathely kap egy új turisztikai weblapot is, a visitszombathely.com-ot. Ez a honlap dinamikus arculattal rendelkezik majd, ahol az évszakok határozzák meg, hogy milyen fotók jelennek meg az oldalon a városról (ősszel őszi, faleveles, télen pedig havas), de emellett különböző szlogenek is bekerülnek a város neve mellé a logóba, megváltoztatva ezzel az egész színét.
Ugyanakkor megmarad az állandóság is, mert a Szombathely felirat hármas tagolása és a topográfiai vonalakat idéző logó mindig változatlan marad, miközben a színe és a kísérőszöveg a város éppen aktuális rendezvényeire fókuszál majd.
A dizájnért Kassai Ferenc festő és grafikusművész felelt, az ő ötlete volt a zoom, mint nagyítás, ráközelítés beillesztése a Szombathely szóba, ezzel létrejött az a hármas osztatú városnév, amellyel korábban óriásplakátokon már találkozhattunk. Mi ebben annyi kivetnivalót találunk, hogy talán egy külföldinek a zoom szó kevésbé fog bevillanni a Szom szótagot látva, de a bat, mint denevér inkább fog valamilyen hatást kiváltani.
Ennek ellenére a dizájn kellemes a szemnek, és a vonalak ráirányítják a fókuszt a városra. Az új honlap informatikai alapjait és további vizuális elemeit pedig volt fotós kollégánk, Mészáros Zsolt készítette el. Nagyjából két hét, és élesben is debütál a visitszombathely.hu, ami a bemutatón jól vizsgázott. Teszi, amit kell, és emellett még látványos is.
Grünwald Stefánia szavaival élve erre az új oldalra gereblyéztek össze mindent, ami a város turizmusához kötődik. Ide kerülnek majd fel a városban megrendezendő programok (nem csak az önkormányzat és az Agora Savaria programjai), ráadásul két külön csoportban, mert külön lehet szabadtéri és beltéri eseményekre keresni.
Emellett a látnivalók, a gyalogos és kerékpáros túraútvonalak is felkerültek a honlapra, fotókkal, leírásokkal, na meg útvonaltervezővel. Nem csak szép, de informatív és praktikus is. Tehát, ez minden szempontból egy hiánypótló projekt, bár anno a szombathely.hu is hasonló céllal jött létre, de abból végül önkormányzati oldal lett.
A honlap mellett elkészült egy imázsfilm is, amely az űrből kezd, és onnan szállunk le a Földre, hogy bepillantást nyerjünk Szombathely életébe, rendezvényeibe. Nem feltétlenül egyediek ezek a vizuális elemek, de jó a hangulata, és tényleg jól kapta el azt az érzést, amelyet a város sugároz.
Végül meg kell még említeni a Murális Műhelyt, mely ha elkészül, akkor Közép-Európa legnagyobb szabadtéri tárlata lesz. Ebben a projektben James Joyce Ulysses című regényének fejezeteit festik szombathelyi házak falára. Minden évben két fejezetet álmodnak meg, melyeket egy magyar és egy ír művész készít el. Eddig a 18 fejezetből 8 készült már el.
Szombathely tehát immár a digitális térben is épül, szépül. Habár azt nehéz megmondani, hogy egy ilyen fejlesztés milyen hatással lesz a város turizmusára, de annyi biztos, hogy ártani nem árt.