Néhány nappal ezelőtt indult el a fővárosban a Bubi 2 nevű szolgáltatás, ami igencsak vonzónak tűnik.
A korábbiaknál könnyebb és fürgébb biciklik kerültek ki a tárolókba, egyszerűsödött, és ami még fontosabb, olcsóbb lett a szolgáltatás: jelenleg a havi bérlet 500 forintba kerül Budapesten. Ezzel egy-egy alkalommal 30 percet lehet tekerni az állomások között. (Ennél többet is lehet, de azért külön kell fizetni.)
Mindez eszünkben juttatta, hogy a több mint egymilliárdos szombathelyi bicikliút-fejlesztési projekt korábban tartalmazott egy közbringarendszert Mindenki nyugodjon le - Szombathely most nem nyert egymilliárd forintot kerékpárutakra 2020. May 20. 16:28 , de amikor megnéztük a legutóbbi sajtótájékoztató összefoglalóját Most már talán tényleg elkezdik építeni a szombathelyi kerékpárutakat 2020. July 14. 14:15 , ott már nem találtunk ilyent.
Azt hittük, a projekt változásával ez az elem kútba esett, volt már ilyesmire példa bőven, de amikor rákérdeztünk a városházán, Károlyi Ákos jegyzőtől azt a választ kaptuk, hogy a közbringarendszer továbbra is része a pályázatnak.
52 millió forint van arra, hogy hat helyszínen dokkoló állomásokat alakítsanak ki, amikhez 30 darab elektromos biciklit szerezzenek be. A közbeszerzés éppen folyamatban van- tudtuk meg.
Kis kutakodás után meg is találtuk a közbeszerzési kiírást, amiben feltárulnak a részletek is.
A hat dokkolóállomást a következő helyszíneken építik ki:
Mi tartozik a rendszerhez?
1. A dokkolóállomások
Állomásonként 10 darab kerékpárállás, elektromos zárok, vezérlő egység, router, mini PC, hűtőventilátor stb.
2. Elektromos kerékpárok
Parkolónként 5 darab bicikli, alumínium vázzal, 3 sebességes agyváltóval, defektmentes gumikkal, 10,5 Ah lítium akkumulátorral, 250 W egyenáramú motorral, zselés üléssel, beépített GPS vevővel. A biciklik maximum 25 kilogrammosok lehetnek.
3. Valós idejű nyomonkövetési rendszer
4. A közbringa-rendszer átadását követő próbaüzem biztosítása
5. A próbaüzemet követő garanciális időszak alatti rendelkezésre állás hiba esetére.
Hogy pontosan ki fogja működtetni a rendszert, az nem derül ki a dokumentumokból, de a közbringarendszereket általában egy harmadik fél üzemelteti (a budapesti Bubi mögött a Csepel Zrt. áll), és ezt javasolja egy 2017-ben készült komolyabb szombathelyi kerékpáros tanulmány is, amely több ponton is érintkezik a pályázattal.
A tanulmány javaslata alapján lettek kialakítva például a dokkolóállomások a hat helyszínen, és éppen ezért érdekes, hogy még két további helyszín van megnevezve mint esetleges második ütem.
Kérdőjelek
De ha szívünkre tesszük a kezünket, egyelőre annak is örülnénk, ha az első ütem üzemképesnek bizonyulna.
Egyrészt izgalmas például, hogy a fent említett beruházás kijön-e a rendelkezésre álló összegből, és ha nem, akkor hogyan tovább.
Sajnos más kérdőjelek is vannak.
Szombathelyt az isten is kerékpáros városnak teremtette, de éppen ezért félő, hogy akinek nincs kerékpárja, az nem akar hirtelen életmódot váltani, akinek meg van, az miért is bérelne, hogy a fent említett helyek között mozogjon.
Egy kiválóan működtetett és marketingelt közbringarendszer mindenképpen előre mozdítaná a kerékpáros közlekedést Szombathelyen, de vidéki városok tapasztalatai azt mutatják, hogy - a pályázati pénzek lehívása és elköltése után – ez nem lesz egy egyszerű történet.
Drukkoljunk!