Nemrég írtunk a Szombathelyen egyre több helyen elérhető automata pénztárgépekről. A cikk kommentmezőjében és a Facebook-poszt alatt is több olvasónk megírta véleményét: egyesek imádják, mások pedig utálják az ember nélküli rendszert, esetleg csak hűvös kétkedéssel fogadják a pénztárosok számának csökkenését.
Van azonban egy üzlet, amit nem említettünk a felsorolt példák között. Ez pedig a Decathlon, ahol egy egészen más rendszer működik. Itt ugyanis nem kell vonalkóddal vagy darabszámmal bajlódni, elég egy dobozba belerakni a termékeket - a gép azonnal tudja, mit megvásárolunk.
"Az úgynevezett RFID technológiával dolgozunk, ami lényegében egy rádiófrekvencián alapuló megoldás. Minden termékünk el van látva egy digitális címkével, melyek frekvenciáját megfelelő távolságból érzékeli a kassza, így automatikusan beolvassa, a vásárlóknak nem kell a vonalkódokat keresgetniük vagy kézzel beolvasni azokat" - válaszolta kérdésünkre a rendszerről Margitics Botond, a szombathelyi áruház igazgatója.
Azaz minden egyes termékben van egy nagyon apró chip, ami tárolja a termékkel kapcsolatos fontos információkat.
A cég az első önkiszolgáló kasszákat a dunakeszi áruházába telepítette 2021-ben, majd fokozatosan kerültek bevezetésre a többi városban is. Ezeknél a gépeknél egyébként eleinte csak bankkártyás fizetésre volt lehetőség, de mostanra már készpénzzel is lehet használni őket.
Bár a folyamat a bénázási potenciál lecsökkentésével kényelmesnek tűnik, azért kíváncsiak voltunk arra, mik a vásárlói visszajelzések
"Alapvetően nagyon pozitív" - jött a válasz, és kiemelik, hogy bár több kereskedelmi szereplő bevezette már előttük az automata pénztárakat, az RFID sokkal kényelmesebbé teszi a vásárlást.
"A dolgozók kezdetben tartottak tőle, hogy milyen lesz megtanulni kezelni egy új metódust, de szerencsére ez gyorsan ment és érezhetően csökkent rajtuk a munkaterhelés" - mondta Margitics Botond a másik, munkavállalói oldalt nézve. Náluk ugyanis nincs fix kasszás csapat, mindenki a napi feladatai mellett végezte a pénztárgépkezelést is, de azzal, hogy nem kell több embernek is a pult mögött állnia, a felszabadult órákat vissza tudják forgatni az eladótérbe.
"Vagyis a vásárlás folyamatának legutolsó mozzanata, a fizetés helyett az ezt megelőző lépésekben tudják segíteni a vásárlókat: a megfelelő termék kiválasztásában, tanácsokkal látják el őket, válaszolnak a kérdéseikre" - elemezte a megoldásukat.
Azt azért tegyük hozzá, hogy a technológia "nehezen lenne alkalmazható" például az élelmiszerek esetében, tehát nem mindenhol alkalmazható, nem mellesleg jelentős pluszmunkát jelent a chipek elhelyezése minden egyes terméken - kivéve, ha ezek már a gyártónál felkerülnek.
Továbbá kizárólag a kényelmes fizetés miatt senki sem fogja ezt az áruházat választani a konkurensek helyett; de talán ha az ott dolgozók emiatt többet tudnak a vásárlók ügyes-bajos dolgaival törődni, akkor néhányan szívesebben fogják ezt a brandet választani. A több, segítőkész eladó pedig sosem hátrány, de ez már egy másik téma.