Mielőtt belevágnánk a sűrűjébe, gyorsan ismerjük el, hogy az elmúlt években számos kiváló bicikliút épült Szombathelyen, amelyek egy-egy városrész megközelítését és kerékpáros közlekedését alapvetően változtatták meg.
Tényleg öröm biciklizni mondjuk az északi elkerülő mellett Átadták Szombathely legújabb bicikliútját, aminek örülünk vadul, de nem ez a lényeg 2021. October 11. 15:13 , Sé
Építik az Olad és Sé közötti bicikliutat 2020. July 30. 14:40 vagy Zanat
16 év után elkészült a zanati kerékpárút, boldogságunk mégsem zavartalan 2023. September 22. 10:49 irányába.
Ugyanakkor még mindig jócskán akadnak szűk keresztmetszetek, amelyek kissé lelohasztják a lelkesedésünket.
A régi kerékpárutak szomorú állapota mellett ilyen például a belvároson való kelet-nyugati irányú átkelés, a kerékpárok ugyanis ki vannak tiltva a Thököly utca egy részéből, a Fő térről és a Petőfi Sándor utcából is.
Elvileg persze van lehetőség kerülni a Zrínyi utca felé, bujkálni a belváros kisebb utcáin, és valamennyit segít az is, hogy néhány éve szembe is lehet kerekezni az egyirányú Deák Ferenc utcában, de mindez messze van egy igazán vonzó megoldástól.
Sokat segítene, és legegyszerűbb talán az lenne, ha a Fő téren át lehetne kerekezni „hosszában”, de a szombathelyiek egy részének ez valamiért nem nagyon tetszik "A kerékpáros úgyis arra megy, amerre akar" - Tényleg kéne még bicikliút a Fő térre? 2022. June 05. 06:59 .
Logikus alternatívaként felmerül a Petőfi Sándor utca, amely csúcsidőben forgalmas ugyan, de akár el is férhetne a két szélén egy-egy kerékpársáv.
"Ha Budapesten a körúton meg lehetett oldani a kerékpáros közlekedést, akkor talán itt is"
- gondoltuk, ezért rákérdeztünk erre a Magyar Közútnál, de arra is kíváncsiak voltunk, hogy egyáltalán, miért is vannak innen kitiltva a kerékpárosok, miközben a hasonlóan forgalmas Vörösmarty utcáról vagy Hunyadi János útról nem.
„Az útszakasz a Március 15. tér és a Dolgozók útja között 2x2 sávos szakasza rendkívüli autóforgalmat bonyolít le, többek között ezen az úton bonyolódik le az autóbusz állomás és vasútállomás közötti teljes autóbusz forgalom is. Ez azt jelenti, hogy naponta átlagosan csaknem 15,5 ezer egységjármű halad át a szakaszon, ebből minden tizedik nehézgépjármű vagy busz. Éppen ezért közlekedésbiztonsági okok miatt, a jelentős gépjárműforgalom és annak összetétele miatt van érvényben a kerékpáros forgalom korlátozása ezen a szakaszon, már évek óta” – válaszolta a tiltás okait firtató kérdésünkre az utcát kezelő Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kommunikációs osztálya.
Hozzátették: „Természetesen a kerékpáros forgalom kitiltása során a helyi önkormányzattal együttműködve korábban vizsgálatra kerültek mind a városrészek közötti kerékpáros közlekedés lehetőségei, mind az érintett szakaszon található kerékpáros célállomások elérhetősége is.”
A Közút szerint a kerékpárosoknak nincs is szükségük erre a szakaszra, mert a kétkerekűek közlekedése megoldható többlet út- és időszükséglet nélkül a párhuzamos, önkormányzati kezelésben lévő közutakon és kerékpárutakon , ráadásul lényegesen kisebb forgalomban, és így nagyobb biztonságban.
És nem is valószínű, hogy a szabályozás változni fog a jövőben
A cég ugyanis hozzátette, hogy figyelemmel kísérik a forgalom és a közlekedés változásait, de a vizsgálatok alapján nem merült fel a Petőfi Sándor utca esetében a változtatás igénye.
Mint írták:
„erre vonatkozó bejelentés vagy igény sem az önkormányzattól, sem egyéb lakossági fórumokról nem érkezett eddig társaságunkhoz.”
Így hát egyelőre minden marad a régiben.
Talán a Fő térnek kellene nekifutni még egyszer?