Bevallom, cseppet sem fájt a szívem, amikor csütörtökön a városháza arról tájékoztatott, hogy hétfőre halasztják a kerékpárút-átadást, és nekem nem kell a szakadó esőben, hideg szélben, némileg másnaposan a Szputnyik-oltástól Két Szputnyikra egy Pfizer – Beleremegtem az élménybe 2021. October 08. 15:41 kibicikliznem az elkerülőre.
Hétfőn délelőtt már valamivel jobb az idő, bár az ég még szürke, de már 11 fok van, így nem kétséges, hogy két keréken indulok el.
A szerkesztőségnél lenyomom a stoppert, mérem, tíz perc alatt vígan kiérek a helyszínre, pedig ellenszél van és még fotózom is. A 11 Celsius még teljesen kezelhető egy vastagabb kapucnis dzseki segítségével.
A 11-es huszár úton hajtok, az túlzás, hogy ideális a biciklis közlekedésre, de nem is annyira zűrös, mint mondjuk a Hunyadi út, a forgalom kezelhető, az autósok is tisztes távolságra kerülnek.
De még ehhez képest is igazi megváltás a Metro-áruház körforgalmától induló, a Söptei úti körforgalomig épült bicikliút, ami igazi kerékpárút, nem az úttestből vagy repedezett járdából sárga festékkel leválasztott csík, hanem az elkerülő mellett, külön nyomtávon épített „sztráda”, ahol nem szorítanak le a buszok, teherautók és terepjárók, ahol gyerekek, idősek, nők biztonsággal és biztonságérzettel tekerhetnek.
Másra nem is szabadna a kerékpárút elnevezést használni.
Azt már a hivatalos átadón tudjuk meg Bokányi Adrienn tanácsnoktól, a körzet képviselőjétől, hogy a 3,8 méter széles, 1,4 kilométer hosszú szakasz két rétegű aszfalttal épült, és mivel előtte itt járda sem volt, ki kellett építeni a közvilágítást, meg kellett oldani a vasúti átkelést, emellett fásították a szakaszt és rendezték körülötte a zöldterületet is. Jól néz ki, no.
Mindez így kompletten, tokkal vonóval 245,6 millió forintba került, ami az jelenti,
hogy csak a stadion árából kb. 60 darab ilyen bicikli-autópálya jött volna ki Szombathelyen,
amivel elég sok közlekedéssel, egészséggel és fenntarthatósággal kapcsolatos kérdést meg lehetett volna válaszolni.
A kerékpárútépítési-projekt amúgy is arra világít rá, hogy mennyivel hatékonyabban el lehet költeni a pénzeket, mint ahogyan azt errefelé szokás.
A korábbi szombathelyi városvezetés által elindított és a mostani által befejezett programban Most már talán tényleg elkezdik építeni a szombathelyi kerékpárutakat 2020. July 14. 14:15 11 bicikliút és két kerékpáros csomópont fejlesztése történt meg 1,1 milliárd forintból. Nem feltételezzük, hogy valaki ráfizetett az EU által finanszírozott projektre, de az eredmény még így is látványos, és eszünkbe juttatja a hasonló összegből megépült és hasonlóan hasznos Sportligetet.
Ez nagyon menő! Jó hely lett Szombathely szívében a felújított sportliget 2021. June 13. 11:12
Szóval csuda dolgokat lehetne itt tenni, viszonylag kis pénzekből, csak egyrészt hinni kellene benne, másrészt meggyőzni az embereket, hogy nem feltétlen az a menő, ha megvesszük a zöld rendszámú, ménkű nagy SUV-ot.
Az ilyen bicikliutak ebben segítenek, de elkelne egy komolyabb propaganda is, akciókkal, kampányokkal, óriásplakátokkal. Ha el lehet velünk hitetni Sorost, Brüsszelt és megannyi más sületlenséget, akkor talán az igazságot is meg lehetne próbálni.
Visszafelé, csak érdekességképpen, a Sugár út felé megyek. Talán még emlékszik a kedves olvasó, ez az az utca, ahol – hogy a most átadott szakaszt összekössék a belvárossal – felfestették azokat a bizonyos jeleket Titokzatos biciklisávot festettek a szombathelyi Sugár út közepére 2021. May 18. 14:54 az úttestre, ami két napig csoda volt Szombathelyen.
Nos, a jelek láthatóan sok vizet nem zavarnak. Ettől sem több, sem kevesebb biciklis nem lesz az útvonalon, ami mellesleg nem túl ideális a biciklis közlekedésre. Az egyenetlen úttest, az út szélén parkoló autók, az elsőbbségadás tábláknál való kényszerű megállások miatt a fent említett 11-es huszár úton egyszerűbb és gyorsabb bejutni, mint a pályázatban bizonyára jól kinéző, de a valóságban túrót érő „kerékpáros nyomon”.
A Söptei úti körforgalomtól mellesleg még így is 15 perc alatt bent vagyok a Fő téren.