A helyi gazdasági körökben hónapok óta beszélnek arról, hogy Szombathelyre telepedne egy óriáscég. A hírek az északi ipari területről és több ezer leendő alkalmazottról szólnak.
A téma említés szintjén szóba került a
Schaeffler-beszélgetésben
Miért nincsenek külföldi vendégmunkások a szombathelyi Schaefflernél? És mit gyártanak az új, titokzatos üzemében?
May
23.
19:13
, csakúgy, mint Nemény András polgármesterrel készült
interjúban
Szombathely polgármestere: Az ellenzéki városoknak nagyobb a mozgásterük, ha tehetségesek
May
21.
18:20
, vagy abban a
podcastban
„Önök nemcsak a város vezetésére, hanem ellenzéknek is alkalmatlanok”
2022.
September
29.
16:21
, aminek vendége Bokányi Adrienn tanácsnok volt.
Annyi kiderült, hogy nem európai, hanem egy kínai cégről van szó, mely nemzetközileg is nagypályás szereplőnek számít, de nem akkumulátorokat gyárt .
Bár az utóbbi időben több háttérbeszélgetést is folytattunk, senki nem akarta konkrétan beazonosítani a céget. Biztos voltak szép számmal, aki nem is tudták, de akik tudták, azok is kerülték, hogy nevet mondjanak.
Pedig nem olyan nehéz beazonosítani a főszereplőt
Az igaz, hogy szinte az összes nagy kínai elektromos autógyártó feni a fogát Európára mind a piac, mind a gyártás terén, de egy kis kutakodással elég gyorsan le lehet szűkíteni a kört.
A BYD – nem mellesleg a világ legnagyobb elektromos- és hibrid autógyártója - az idén márciusban jelentette be , hogy a Brexit miatt nem építi meg Nagy-Britanniába tervezett óriásgyárát.
Ugyanakkor azonnal több alternatív helyszín is szóba került: Németország, Franciaország, Spanyolország és Lengyelország mellett Magyarország is felmerült, mint az új európai BYD-gyár lehetséges helyszíne.
A Financial Times cikkére hivatkozva a Vg.hu már egyenesen azt írta, hogy Magyarország ideális helyszínnek tűnik. Ugyanerre a FT cikkre hivatkozik az Autopro is, amikor azt írja, hogy hazánk mellett szól a „támogató környezet” és megvan az autóipari szaktudás. (A magyar autó- és akkumulátorgyártás jelenét, jövőjét és az ezzel kapcsolatos kormányzati stratégiát járta körül néhány hónappal ezelőtt a Reuters .)
Mindezek fényében szinte biztosra mondhatjuk, hogy
a kínai BYD áll a szombathelyi kapuk előtt.
Más hasonló potenciális jelöltről nem tesz említést sem a hazai, sem a nemzetközi szaksajtó.Ugyanakkor további kérdőjelek is akadnak. Nyilvánvaló, hogy a fent említett országok is szeretnék, ha a BYD mellettük tenné le a voksát, nyilván mellettük is szólnak érvek, és az sem tudható, hogy Magyarország zavaros viszonya az Európai Unióhoz előny vagy hátrány egy ilyen beruházásnál.
Szombathely földrajzilag valóban kiváló helyen fekszik , remek infrastruktúrával, kiváló gazdasági, iparági és kulturális környezettel. Ugyanakkor nehéz megnyugtató válaszokat adni a munkaerő kérdésére . A munkaerőpiac már most is feszített,
egy több ezer embert foglalkoztató új gyár csak vendégmunkásokkal képzelhető el.
(Egy szűk évtizeddel ezelőtt a Tata-autógyár nézte ki magának Szombathelyt, de aztán a végén Szlovákiát választotta
Az biztos,
ha valóban Szombathelyt választja a BYD, a város alapjaiban változik meg.
A helyi adóbevételek ugrásszerű növekedése mellett megnő a lakosság száma, megváltozik annak összetétele, és még számos olyan változás jelentkezik, amit most még elképzelni is nehéz.Döntés még ebben az évben várható.
Kérdéseinket elküldtük a cég európai központjának, de eddig nem reagáltak a megkeresésünkre.
A BYD
A BYD Co. Ltd. (Build Your Dreams) a hongkongi tőzsdén jegyzett kínai konglomerátum. Székhelye a kínai
Sencsenben
Kína elsőkézből (7): Sencsen, a kínai szilícium völgy, amelyről az egész világ beszél
2019.
December
02.
12:09
van. A cég 1995-ben indult, kezdetben újratölthető akkumulátorokat állított elő, de nagyon gyorsan megnőtt. Jellemzően személygépkocsikat, buszokat, elektromos kerékpárokat, teherautókat, targoncákat, napelemeket és akkumulátorokat gyárt. 2022-ben egy híradásban azt állították, hogy megelőzték a Teslát, a világ legtöbb elektromos járművet értékesítő vállalatát. A cég honlapja szerint jelenleg az összes földrészen jelen vannak, eddig mintegy 30 ipari parkot létesítettek. A BYD termel már Magyarországon is: Komáromban évek óta működik egy buszgyáruk. Néhány nappal ezelőtt
írtuk
11 elektromos autóbusz áll munkába Zalaegerszegen
June
01.
10:23
, hogy Zalaegerszegen is BYD elektromos buszok álltak forgalomba. A Pest megyei Pátyon szintén működik egy 300 főt foglalkoztató üzemük, ahol összeszereléssel és csomagolással foglalkoznak.