A helyi gazdasági körökben hónapok óta beszélnek arról, hogy Szombathelyre telepedne egy óriáscég. A hírek az északi ipari területről és több ezer leendő alkalmazottról szólnak.
A téma említés szintjén szóba került a Schaeffler-beszélgetésben Miért nincsenek külföldi vendégmunkások a szombathelyi Schaefflernél? És mit gyártanak az új, titokzatos üzemében? 2023. May 23. 19:13 , csakúgy, mint Nemény András polgármesterrel készült interjúban
Szombathely polgármestere: Az ellenzéki városoknak nagyobb a mozgásterük, ha tehetségesek 2023. May 21. 18:20 , vagy abban a podcastban
„Önök nemcsak a város vezetésére, hanem ellenzéknek is alkalmatlanok” 2022. September 29. 16:21 , aminek vendége Bokányi Adrienn tanácsnok volt.
Annyi kiderült, hogy nem európai, hanem egy kínai cégről van szó, mely nemzetközileg is nagypályás szereplőnek számít, de nem akkumulátorokat gyárt.
Bár az utóbbi időben több háttérbeszélgetést is folytattunk, senki nem akarta konkrétan beazonosítani a céget. Biztos voltak szép számmal, aki nem is tudták, de akik tudták, azok is kerülték, hogy nevet mondjanak.
Pedig nem olyan nehéz beazonosítani a főszereplőt
Az igaz, hogy szinte az összes nagy kínai elektromos autógyártó feni a fogát Európára mind a piac, mind a gyártás terén, de egy kis kutakodással elég gyorsan le lehet szűkíteni a kört.
A BYD – nem mellesleg a világ legnagyobb elektromos- és hibrid autógyártója - az idén márciusban jelentette be, hogy a Brexit miatt nem építi meg Nagy-Britanniába tervezett óriásgyárát.
Ugyanakkor azonnal több alternatív helyszín is szóba került: Németország, Franciaország, Spanyolország és Lengyelország mellett Magyarország is felmerült, mint az új európai BYD-gyár lehetséges helyszíne.
A Financial Times cikkére hivatkozva a Vg.hu már egyenesen azt írta, hogy Magyarország ideális helyszínnek tűnik. Ugyanerre a FT cikkre hivatkozik az Autopro is, amikor azt írja, hogy hazánk mellett szól a „támogató környezet” és megvan az autóipari szaktudás. (A magyar autó- és akkumulátorgyártás jelenét, jövőjét és az ezzel kapcsolatos kormányzati stratégiát járta körül néhány hónappal ezelőtt a Reuters.)
Mindezek fényében szinte biztosra mondhatjuk, hogy
a kínai BYD áll a szombathelyi kapuk előtt.
Más hasonló potenciális jelöltről nem tesz említést sem a hazai, sem a nemzetközi szaksajtó.Ugyanakkor további kérdőjelek is akadnak. Nyilvánvaló, hogy a fent említett országok is szeretnék, ha a BYD mellettük tenné le a voksát, nyilván mellettük is szólnak érvek, és az sem tudható, hogy Magyarország zavaros viszonya az Európai Unióhoz előny vagy hátrány egy ilyen beruházásnál.
Szombathely földrajzilag valóban kiváló helyen fekszik, remek infrastruktúrával, kiváló gazdasági, iparági és kulturális környezettel. Ugyanakkor nehéz megnyugtató válaszokat adni a munkaerő kérdésére. A munkaerőpiac már most is feszített,
egy több ezer embert foglalkoztató új gyár csak vendégmunkásokkal képzelhető el.
(Egy szűk évtizeddel ezelőtt a Tata-autógyár nézte ki magának Szombathelyt, de aztán a végén Szlovákiát választotta
Az biztos,
ha valóban Szombathelyt választja a BYD, a város alapjaiban változik meg.
A helyi adóbevételek ugrásszerű növekedése mellett megnő a lakosság száma, megváltozik annak összetétele, és még számos olyan változás jelentkezik, amit most még elképzelni is nehéz.Döntés még ebben az évben várható.
Kérdéseinket elküldtük a cég európai központjának, de eddig nem reagáltak a megkeresésünkre.
A BYD
A BYD Co. Ltd. (Build Your Dreams) a hongkongi tőzsdén jegyzett kínai konglomerátum. Székhelye a kínai Sencsenben Kína elsőkézből (7): Sencsen, a kínai szilícium völgy, amelyről az egész világ beszél 2019. December 02. 12:09 van. A cég 1995-ben indult, kezdetben újratölthető akkumulátorokat állított elő, de nagyon gyorsan megnőtt. Jellemzően személygépkocsikat, buszokat, elektromos kerékpárokat, teherautókat, targoncákat, napelemeket és akkumulátorokat gyárt. 2022-ben egy híradásban azt állították, hogy megelőzték a Teslát, a világ legtöbb elektromos járművet értékesítő vállalatát. A cég honlapja szerint jelenleg az összes földrészen jelen vannak, eddig mintegy 30 ipari parkot létesítettek. A BYD termel már Magyarországon is: Komáromban évek óta működik egy buszgyáruk. Néhány nappal ezelőtt írtuk
11 elektromos autóbusz áll munkába Zalaegerszegen 2023. June 01. 10:23 , hogy Zalaegerszegen is BYD elektromos buszok álltak forgalomba. A Pest megyei Pátyon szintén működik egy 300 főt foglalkoztató üzemük, ahol összeszereléssel és csomagolással foglalkoznak.