Miközben a környezetvédelemről szóló kampányok és intézkedések egyre hangosabbak – gondoljunk csak a szívószálak betiltására vagy a flakonhoz erősített kupakokra –, a közutakon másféle trend látszik: egyre több és egyre idősebb autó közlekedik.
Az autózás nemcsak a levegőt terheli
A járművek – legyenek benzinesek, dízelek vagy éppen elektromosak – nemcsak a kipufogógázaikkal szennyeznek. A gyártástól kezdve az üzemeltetésen át a selejtezésig komoly környezeti lábnyomot hagynak, és ez alól az elektromos autók sem kivételek. Ráadásul az egészséges életmóddal sem épp összeegyeztethető, ha minden apró tennivalóhoz kocsiba ülünk.
Drámai növekedés Vas megyében
A KSH adatai szerint 2006-ban 79 ezer személygépkocsi volt Vas megyében, 2024-re viszont már 125 ezer – ez közel 60 százalékos növekedés alig két évtized alatt.
Szombathelyen ugyanezen idő alatt 10 ezerrel nőtt az autók száma (26 ezerről 36 ezerre), ami jól megmagyarázza a város parkolási gondjait.
Tízezer új autó tízezer új parkolóhelyet is igényelne. Nyilván nehéz, szinte lehetetlen megbirkózni ezzel a feladattal, főleg úgy, hogy láthatóan nincs politikai szándék ennek a jelenségnek a megfékezésére.
Parkolókat építeni sem könnyű, de még mindig könnyebb és hálásabb feladat, mint lebeszélni az embereket, hogy újabb és újabb autókat vásároljanak.
A városok telítődnek, a falvak pörögnek
A növekedés üteme a nagyobb városokban már lassul: Szombathelyen, Sárváron, Celldömölkön és Körmenden is még nő az autók száma, de már nem olyan meredeken, mint korábban.
Ezzel szemben a 10 ezer fő alatti településeken még mindig javában zajlik az autóvásárlási láz.
A statisztikákból jól látszik, hogy a falvakban és kisebb városokban dinamikusan nő a gépkocsik száma, a házak udvarain és előtti parkolóhelyeken egyre több jármű sorakozik.
Nem csak kényelem kérdése
Még mielőtt megérkeznek a kommentek: a kisebb településeken élők nem feltétlenül kényelemből vásárolnak autót. A tömegközlekedés sok helyen egyszerűen nem alternatíva. Hiába újult meg több vasútvonal például a GYSEV révén, a vidéki buszközlekedés továbbra is tele van fehér foltokkal. A tavalyi évben mi is feltettük a kérdést Csönge-Szombathely két és fél óra - Vasárnap igazán tragikus a vidéki buszközlekedés 2024. May 23. 07:03 :
„Azért nincs utas, mert nincs járat? Vagy azért nincs járat, mert nincs utas?”
– a válasz pedig azóta sem világos.
De amíg az nem lesz meg, addig minden bizonnyal tovább fog gyarapodni a kisebb településeken az autók száma – amelyek aztán megjelennek a megyeszékhelyek utcáin és parkolóinkban is. Hiszen részben ezért vették őket
Ahogy szaporodtak, úgy öregedtek
Ha az utakat, utcákat nézzük, abba a hamis hitben ringathatjuk magunkat, hogy a magyar gépkocsipark évről évre fiatalabb és jobb lesz.
Nos, nem.
A KSH statisztikái szerint pont az ellenkezője történik. 2006-ban a Vas megyei személygépkocsik átlagéletkora 10,7 év volt, 2024-re viszont 16,3 év lett. Ez azt jelenti, hogy pont annyit öregedtek az autók, amennyivel többen lettek. Ez különösen érdekes jelenség – talán az történik, hogy a családok második vagy harmadik autója már idősebb jármű, ami lehúzza az átlagot.
És itt már nemcsak mobilitásról, hanem életszínvonalról is szó van – de ez már egy másik cikk Egy újabb fontos mutatóban lett Magyarország az EU sereghajtója June 19. 17:27 témája.