Egyre több autónk van, amelyek egyre öregebbek – A Vas megyei kisebb településeken még tombol az autóvásárlási láz

Húsz évvel ezelőtt 10 év volt az autók átlagéletkora, ma már 16 év körül van.

Miközben a környezetvédelemről szóló kampányok és intézkedések egyre hangosabbak – gondoljunk csak a szívószálak betiltására vagy a flakonhoz erősített kupakokra –, a közutakon másféle trend látszik: egyre több és egyre idősebb autó közlekedik.

Az autózás nemcsak a levegőt terheli

A szabad sajtót egyre több támadás éri. Segítsd a hiteles újságírást helyben is!
Támogatom

A járművek – legyenek benzinesek, dízelek vagy éppen elektromosak – nemcsak a kipufogógázaikkal szennyeznek. A gyártástól kezdve az üzemeltetésen át a selejtezésig komoly környezeti lábnyomot hagynak, és ez alól az elektromos autók sem kivételek. Ráadásul az egészséges életmóddal sem épp összeegyeztethető, ha minden apró tennivalóhoz kocsiba ülünk.

Nyugat.hu

Drámai növekedés Vas megyében

A KSH adatai szerint 2006-ban 79 ezer személygépkocsi volt Vas megyében, 2024-re viszont már 125 ezer – ez közel 60 százalékos növekedés alig két évtized alatt.

Józing Antal

Szombathelyen ugyanezen idő alatt 10 ezerrel nőtt az autók száma (26 ezerről 36 ezerre), ami jól megmagyarázza a város parkolási gondjait.

Tízezer új autó tízezer új parkolóhelyet is igényelne. Nyilván nehéz, szinte lehetetlen megbirkózni ezzel a feladattal, főleg úgy, hogy láthatóan nincs politikai szándék ennek a jelenségnek a megfékezésére.

Parkolókat építeni sem könnyű, de még mindig könnyebb és hálásabb feladat, mint lebeszélni az embereket, hogy újabb és újabb autókat vásároljanak.

A városok telítődnek, a falvak pörögnek

A növekedés üteme a nagyobb városokban már lassul: Szombathelyen, Sárváron, Celldömölkön és Körmenden is még nő az autók száma, de már nem olyan meredeken, mint korábban.

Józing Antal

Ezzel szemben a 10 ezer fő alatti településeken még mindig javában zajlik az autóvásárlási láz.

Józing Antal

A statisztikákból jól látszik, hogy a falvakban és kisebb városokban dinamikusan nő a gépkocsik száma, a házak udvarain és előtti parkolóhelyeken egyre több jármű sorakozik.

Nem csak kényelem kérdése

Még mielőtt megérkeznek a kommentek: a kisebb településeken élők nem feltétlenül kényelemből vásárolnak autót. A tömegközlekedés sok helyen egyszerűen nem alternatíva. Hiába újult meg több vasútvonal például a GYSEV révén, a vidéki buszközlekedés továbbra is tele van fehér foltokkal. A tavalyi évben mi is feltettük a kérdést Csönge-Szombathely két és fél óra - Vasárnap igazán tragikus a vidéki buszközlekedés 2024. May 23. 07:03 :

„Azért nincs utas, mert nincs járat? Vagy azért nincs járat, mert nincs utas?”

– a válasz pedig azóta sem világos.

De amíg az nem lesz meg, addig minden bizonnyal tovább fog gyarapodni a kisebb településeken az autók száma – amelyek aztán megjelennek a megyeszékhelyek utcáin és parkolóinkban is. Hiszen részben ezért vették őket

Ahogy szaporodtak, úgy öregedtek

Ha az utakat, utcákat nézzük, abba a hamis hitben ringathatjuk magunkat, hogy a magyar gépkocsipark évről évre fiatalabb és jobb lesz.

Nos, nem.

A KSH statisztikái szerint pont az ellenkezője történik. 2006-ban a Vas megyei személygépkocsik átlagéletkora 10,7 év volt, 2024-re viszont 16,3 év lett. Ez azt jelenti, hogy pont annyit öregedtek az autók, amennyivel többen lettek. Ez különösen érdekes jelenség – talán az történik, hogy a családok második vagy harmadik autója már idősebb jármű, ami lehúzza az átlagot.

Józing Antal

És itt már nemcsak mobilitásról, hanem életszínvonalról is szó van – de ez már egy másik cikk Egy újabb fontos mutatóban lett Magyarország az EU sereghajtója June 19. 17:27 témája.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Gazdaság