Az utóbbi időben ismét a figyelem központjába került a szombathelyi felszabadulási emlékmű.
Kiderült, hogy egy magáncég 120 millió forint értékben
felújítja
Felújítja Szombathely emblematikus emlékművét a Tóvendéglő új tulajdonosa
2022.
January
30.
06:54
az építmény környékét, de maga az emlékmű – egyelőre – változatlan formában marad a dombtetőn.
A hír kapcsán többen is megszólaltak az ügyben, és ismét kiderült, hogy mennyire megosztó kérdésről van szó.
Olvasóink véleményei is roppant változatosak: van, aki azonnal eldózerolná, van, aki eredeti, vörös csillagos állapotába állítaná vissza, és van, aki mondjuk vadszőlőt futtatna rá.
Itt
szavazhat
Olvasóinkat kérdezzük: Mi legyen a szombathelyi Felszabadulási emlékművel?
January
30.
11:25
Ön is, ha pedig már megtette láthatja a szavazás állását:
Közben egy hosszabb írást kaptunk Tóth Csaba Munkácsy-díjas festőművésztől, az ELTE SEK docensétől, aki elmondja, szerinte miért kellene jelenlegi formájában megtartani az emlékművet, és álláspontját szélesebb kontextusba helyezi.
„Ez emlékmű, nevéhez híven és méltón őrzi történelmi múltunkat, esztétikailag magas és maradandó szinten. A legnagyobb mértékben ellenzem mindennemű átalakítását, átértelmezését. Szombathelynek ma is ez a legmonumentálisabb köztéri alkotása, amelyre joggal lehet büszke minden szombathelyi, akinek kötődése van a városhoz. Ismertem alkotóját*, akit emberileg ma is nagyra tartok, önzetlen közéleti, kultúraközvetítő szerepe a maiak számára is példaértékű. Ez az emlékmű méltón őrzi meg az Ő emlékét is”
– kezdődik az írás, amelynek folytatásában a művész megindokolja az álláspontját:
Kultusz és identitás
A köztéri művészet a kultuszban gyökerezik, még akkor is, amikor a kultusz már szekularizálódott, mint korunkban. Ugyanakkor mindig is kényes, ellentéteket szító területe volt a kultúrának, hiszen kultuszfüggőség miatt horribilis közpénzeket emészt fel.
A kultusz-eredet miatt a köztéri művészet identitáshordozó, és mivel a történelem is az, már az ókorban magán viseli ezt a kettősséget. A saváriai múlt miatt mindez a városunkban már kétezer éve jelen van.
Nézzük meg a példákat!
A városháza előtti Polgárok szoborcsoport Körösényi Tamás legszebb és legmaradandóbb köztéri alkotása, és épp ezt a kétezeréves kontinuitást szimbolizálja. Nem mellesleg maradandó művelődéstörténeti dokumentum is, mivel az akkori kor hazai jelentős képzőművészeit (Hencze Tamás, Károlyi Zsigmon, Szkok Iván) örökíti meg.
A Szentháromság-szobor a Fő téren – mint általában másutt is – a pestisjárvány(ok) leküzdésének emlékműve(i).
Szily János, Berzsenyi Dániel és Horváth Boldizsár immár klasszikussá váló szobrait a város befogadta, megszerette. Szily, azzal hogy Hefele Menyhértet hívta meg építészének az addigi mezővárosból, pompás barokk püspöki székhelyet álmodott és teremtett meg. Berzsenyi és költészete a vármegye ékessége, a vármegye terén méltó helye van. Horváth Boldizsár a püspöki székhelyből a Nyugat királynőjévé fejlődő város emblematikus személyisége, szobra a múzeumkertben (az egykori kultúrpalota előtt) szintén méltó helyre került.
Rumi Rajki István Szent Márton-szobra a város mindmáig legnagyobb szülöttének állít emléket egyetemes mércével mérve is felső fokon.
Az oladi emlékmű, megfosztva az önkényuralmi jelképektől, ideológiailag semlegesítve lett (jelenkorunkban mindig ideológiai csatározások kísérik a köztéri művészetet), így a múlt század legnagyobb történelmi kataklizmájának – amit a város is jócskán megszenvedett – állít méltó mementót.
A Fő téri Joyce-szobor is a mindenki által szerethető és elfogadott köztéri alkotások közé tartozik, mivel a várost felrajzolja a múlt század világirodalom térképére.
A Premonrei Gimnázium udvarán nemrég felállított Mindszenty-szobor a múlt század egyik legjelentősebb, városhoz kötődő személyének állít méltó emléket. A gimnáziumi és szeminarista évei mellett a városhoz köti a hercegprímás két jelentős ittléte: a Székesegyház bombázások utáni újraszentelése, illetve a Szent István-i örökséget felvállaló Regnum Marianaum eszme Mária évi nagygyűlése a Fő téren.
A felsorolt szombathelyi köztéri alkotások joggal lehetnek a város emblémái. A köztéri műalkotások legfontosabb kritériuma ugyanis az elfogadottságuk és a szerethetőségük, ami egyben magas, sőt egyetemes művészi színvonalat is kell, hogy jelentsen. Ezek a műalkotások így szárnyalják túl az időt, válnak örök érvényűvé.
Tóth Csaba festőművész
* A szombathelyi emlékművet
Heckenast János
Elhunyt Heckenast János építész, a szombathelyi Emlékmű alkotója
2019.
October
27.
10:19
(1936-2019) tervezte.