Tök jó, hogy így el lehet intézni, de ha kicsit lustább vagy, inkább leborítod az árokparton - mondta olvasónk, aki a szombathelyi, Körmendi úti hulladékudvaron átélt kalandjairól számolt be.
A közelmúltban kellett megszabadulnia néhány elektronikai hulladéktól, egy kupacnyi építési törmeléktől és pár vasdarabtól, úgymint kályhacsőtől és hasonlóktól. Bele is pakolta ezeket a kocsi csomagtartójába, aztán elautózott a Körmendi úti telephez.
A kapuban a portás közölte, hogy típusonként kell lemérni a bevitt hulladékot, így egy nagy kerülővel a porta mögötti lapmérleghez kellett állnia. Ahol tételenként kellett lepakolnia a bevitt hulladékot, amiben volt építési törmelék is, majd a pontos mérés után az egészet vissza a kocsira. A hulladék végső helye ugyanis a telep túlsó végén van, ahová szintén olvasónknak kellett elszállítania. Mint mondta, a pakolások közben a telep munkatársa ott állt mellette, de nem segített.
Régen minden jobb volt
Aztán visszahajtott a portához, várt valami reakciót, esetleg egy igazolást vagy elismervényt arról, hogy legálisan szabadult meg a cucctól, de semmi, a portás intett, hogy mehet. Így kihajtott a telepről. Mint mesélte, jóleső érzés lett úrrá rajta, mert elintézte, amit kellett, de maradt benne némi tüske, ahogy a bekoszolódott utcai ruhájára nézett.
Amikor olvasónk elmesélte a történetet, kicsit elcsodálkoztam, hiszen pár évvel ezelőtt én is vittem hulladékot a telepre. Szintén autóval, igaz, nekem használhatatlanná vált, régi, kisebb méretű bútoroktól kellett megválnom.
De akkor sokkal egyszerűbben ment a dolog, fel kellett állnom a hídmérlegre, a portás lemérte a kocsi bruttó súlyát sofőrrel, utassal, hulladékkal együtt. Elmagyarázta, hová kell vinni, ahol utasom segítségével lepakoltuk az elhasznált bútorokat. Kifelé megint rá kellett állnom a hídmérlegre, a két mért súly közötti különbség volt a leadott hulladék súlya, amit aztán - valószínűleg - rögzítettek is a nyilvántartásban.
A MOL hulladékos cége, a MOHU Zrt. írta elő az új szabályokat
A szombathelyi hulladékudvarokat a SZOVA Zrt. üzemelteti, mint a MOL hulladékos cége, a MOHU alvállalkozója. Megkérdeztük a SZOVA-t, mikor és hogyan változtak meg a hulladéklerakás szabályai. Mint írták, a szabályok 2023-ban változtak utoljára, amikor a MOHU meghatározta a leadható hulladék fajtáját és mennyiségét. A mennyiségi szabályok betartásához a hulladékot típusonként kell lemérni, ehhez az egy kilogrammos osztásértékű lapmérleget használják, erre is van előírás.
A SZOVA elismerte, hogy a mérlegelés előtt és után is mozgatni kell a hulladékot, de - mint írják - ehhez az ügyfelek kérhetik a hulladéktelep munkatársainak segítségét.
Egyébként azt is kértük a MOL-tól, engedélyezzék, hogy bemenjünk a hulladékudvarba, és működés közben nézzük meg, hogyan lehet leadni hulladékot, és mi történik a leadott hulladékkal. Az engedélyt megtagadták, arra hivatkozva, hogy a telepen nem készíthető felvétel.
Mindenhol érvényesek ezek a szabályok
Az új szabályokról a bevezetésükkor írtunk már. A lényeg, hogy évente 600 kg lomot adhatunk le ingyen a szombathelyi hulladékudvarban, és már ekkor is utaltak a lapmérlegre. A fejenként és évente leadható hulladék mennyiségét táblázatba foglaltuk:
Kíváncsiak voltunk rá, hogy más városokban is hasonló szabályok vannak-e érvényben. Megnéztük három dunántúli és egy alföldi város hulladékudvarainak szabályait. Tettük ezt a zalaegerszegi, a győri, a veszprémi és a szegedi hulladékudvarokkal.
A tapasztalatok szerint ugyanezek a szabályok érvényesek minden városban. De van, ahol egyértelműbbé teszik őket. Zalaegerszegen például jelzik, hogy "a beszállítani kívánt hulladék mérlegre történő le és fel mozgatása, valamint a gyűjtőkonténerekbe történő elhelyezése az ügyfelek feladata". Szegeden pedig maximum húsz percet adnak arra, hogy az ügyfelek le- és felpakolják a hulladékot.
Mi lehet a MOHU szándéka?
Az állam egyébként azért akart megszabadulni a hulladékgazdálkodástól, mert évi 200 milliárd forintot kellett beletolni Kidobtak a hulladékgazdálkodásra 200 milliárd forint közpénzt, most a MOL benyeli az egészet 2022. July 15. 17:38 a 2016-ban létrehozott állami kukaholdingba, az NHKV Zrt.-be. A MOHU tulajdonosa, a MOL piaci cég, számukra nem elég a gazdaságos működés, nyereségre is szükségük van.
Az ügyfeleknek a hulladékudvarokban szelektíven leadott hulladék után nem kell fizetnie, a lakossági szemét elszállításáért viszont igen. Mégpedig a kukásautó által elszállított mennyiség és gyakoriság után. Erős a gyanú, hogy a hulladékudvari szigorítások miatt kevesebben veszik a fáradságot, hogy oda vigyék be a hulladékot, inkább kidobják a kukába. Ami a hulladékszállítási díjban jelentkezik majd, és ezzel nő a MOHU bevétele.