Ahogy már jó előre beharangoztuk, újításként az idei ősztől Szombathely legforgalmasabb közlekedési csomópontjait római istenszobrok vigyázzák Diadalív, harangláb, hol a határ? Mi állhat még egy körforgalomban? 2011. October 17. 14:05 . Ráadásként a két monstre karneváli díszletelemet, a közel öt méteres diadalívet és a Vesta-szüzek templomát is a raktár helyett egy-egy forgalmas csomópont közepébe állították.
Impozáns, de nem balesetveszélyes? – kérdezte tőlünk minap egy átutazó, aki maga is lassított, hogy megcsodálhassa a Metro melletti és a nagy Tesco körforgalmaiban felállított épületutánzatokat. Remek vitatéma persze, gondoltuk erre, jó lenne utánanézni, vajon hol a határ, és milyen szabályozás vonatkozik a körforgalmakra…
Merthogy sofőrként magam is azt talpasztalom, egy-egy kereszteződésben (például ha Szombathelyen az Egyetem régi kollégiuma felől a Petőfi utcára szeretnék kihajtani) egy-egy buján ágaskodó bokortól is frászt kapok, mert nem látom be teljesen, balról kanyarodik-e valami.
Ja, hogy egy méternél nem lehetne magasabb?
Körforgalmak tervezését az ÚT 2-1.206:2010. sz. Útügyi Műszaki Előírás szabályozza - tudtuk meg a Vas megyei Állami Közútkezelő KHT. illetékesétől. E szabályozás 1.6.1. pontja a felismerhetőséget, láthatóságot, és a csomóponti látómezőt írja le, amely szerint
A középszigetet úgy kell kialakítani, hogy ne takarja el a körpálya felé érkező járművezető elől az út távolabbi képét. A látómezőben az út szintje felett 1m-nél nagyobb létesítmény a közúti jelzések és a közvilágítási oszlopok kivételével nem helyezhető el.
.Akkor szabálytalanul állították fel a szombathelyi körforgalmakba a karneváli látványelemeket? – próbáltuk értelmezni a jogszabályt, mire a Vas megyei Állami Közútkezelő KHT. illetékese elmagyarázta, nem történt jogsértés, mivel külön engedélyezési eljárással az általános szabályozás alól is lehet felmentést kérni:
A karneváli látványelemek elhelyezését a körforgalmakban, a város történelmi múltjának megjelenítése céljából, a Savaria Történelmi Karnevál Közhasznú Közalapítvány kezdeményezte, Szombathely Város Polgármesteri Hivatalának támogatásával. A Közalapítvány a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól megkérte a vonatkozó műszaki előírások alóli felmentést, mivel az elhelyezendő látványelemek a közlekedés biztonságát nem befolyásolják. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium állásfoglalásában az elhelyezéshez hozzájárult, ami alapján a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kiadta kezelői hozzájárulását a látványelemek elhelyezésére.
– közölte.Megtudtuk, hasonló eljárási rend alapján kerültek elhelyezésre az ország több körforgalmában olyan létesítmények (szökőkutak, keresztek stb), amelyeket a települések, az ott élők fontosnak tartanak megjeleníteni.
Hármas halom, harangláb, hol a határ?
Persze, a körforgalmak csinosítgatása nem szombathelyi találmány, a közeli Zalaegerszegen sem bízzák a természetre, milyen ökoszisztémát hoz létre egy-egy körforgalom közepébe. Az egyik kedvencem Andráshida előtt magasodik, a zalai tájba érkezőket itt a magyar heraldika egyik jellegzetes címerképe, egy életnagyságú hármas halom fogadja, rajta magasra nőtt fákkal és nemzeti szimbólumokkal. A zalaegerszegi Balatoni úton pedig egy harangláb-utánzat figyeli a "nagyteszkóba" kanyarodókat.
De tényleg, hol a határ? Esztétikus, vagy giccses ha egy körforgalmat felcicomáznak? Ízlés dolga. Csemegeként, hogy ne csak idehaza mutogassunk, hozzunk egy arab példát, a
köcsögös
körforgalmat. Dibba egyébként kiérdemelheti avilág leggiccsesebb körforgalmai
címet, az Arab Emirátusok városában ugyanis 100 méterenként beleütközhetünk egy-egy hasonló, autósoknak címkézett műalkotásba.