Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Hat ötlet, amivel megelőzhető az otthoni munkával járó depresszió

Úgy néz ki, sokan vannak, akiknek hosszabb távon kell berendezkedniük home office-ra. Ami nem is mindig olyan egyszerű.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Amikor kora tavasszal megérkezett a koronavírus-járvány első hulláma, szinte nem volt olyan ismerősöm, aki ne élvezte volna az otthoni munkavégzés adta szabadságot.

A szabad sajtó nem létezhet nélküled. Támogasd a Nyugat.hu-t!
Támogatom

Nincs utazás, nincsenek irritáló munkatársak, a főnök jelenléte is egy-két videochatre korlátozódik.

Helyette viszont lehet pizsamában üldögélni a konyhaasztalnál, rájárni a hűtőre, beengedni a napfényt az ablakon és rugalmasan kezelni a munkaidőt.

Fény, csend, növények - Ahogy hosszabbodik a járvány ideje, annál kevésbé vonzó a home office
Pixabax.com

De a járvány elnyúlásával és a napok rövidülésével mintha csökkent volna a home office népszerűsége.

Azt nem mondom, hogy nincsenek továbbra is szép számmal lelkes hívei, de mintha kisebb lenne a lelkesedés: az utóbbi hetekben több ismerősöm is panaszkodott, hogy nehezebben telnek napjai, ami korábban örömforrás volt, az most teher lett, és egyre nehezebben viselik az otthoni bezártságot.

Már korábban is számos felmérés mutatta ki a bezártság negatív hatását a mentális állapotra, és gyaníthatjuk, hogy múlt héten bevezetett este 8 óra utáni kijárási tilalom tovább ront a helyzeten.

És még ki tudja, hol a vége, sok munkavállaló azzal is számolhat, hogy a járvány után is marad az otthoni munkavégzés.

A BBC most pszichológusok segítségével összeszedte azokat az egyszerűen megvalósítható tippeket, amelyek segítségével könnyebben viseljük az otthoni munkavégzés depresszív hatásait.

1. Engedjük be a fényt!

Bár az emberek személyisége nagyon különbözik, bizonyos tekintetben nagyon hasonló. Ilyen például – a friss levegő és a természetközeliség szeretete mellett – a napfény utáni vágyódás. A napfény egy szerotonin nevű hormont termel agyban, ami csökkenti szorongásunkat, javítja az általános jó hangulatunkat, nyugtat és segít a koncentrációban. Tehát tisztítsuk meg az ablakot, húzzuk el a függönyt, az íróasztalunkat tegyük a fényre. A tükrök és a világos színű falak is sokat lendítenek a dolgokon.

2. Zárjuk ki a zajt!

Nem tudatosul bennünk, de az agyunk folyamatosan próbálja értelmezni és rendszerezni a fülünkbe érkező zajokat. Ez a biológiai tény igencsak el tudja vonni a figyelmet és az energiát a munkától. Ha másként nem megy, használjuk füldugót, ha pedig hosszabb távra kell berendezni otthonunkat irodának, akkor érdemes foglalkozni a hangszigetelés kérdésével, puha búrokat és vastag szőnyegeket beszerezni.

3. Lomtalanítás

A kutatások szerint az otthonunkban felhalmozott kacatok, limlomok, „biszbaszok” – a hangokhoz hasonlóan – csak arra jók, hogy nehezebben tudjunk figyelni a munkánkra. A kacatok látványa „békeidőben” nem befolyásolja az agyműködésünket, de hosszabb home office esetén fejfájást, alvási zavarokat okozhatnak, növelik a depressziót és a szorongást. Így akkor cselekszünk helyesen, ha megválunk ezekről a tárgyaktól, esetleg egy ideiglenes tárolóhelyet keresünk számunkra.

4. Mozogjunk!

Még ha nem is jártunk rendszeresen a sportpályára vagy az edzőterembe, valamennyit mindenképpen mozogtunk. Kisétáltunk a buszmegállóba, onnan a munkahelyre, ahol lépcsőkön jöttünk fel és le, hosszú folyosókon baktattunk az értekezletre. Ehhez képest most a hálószobából átmegyünk a nappaliba vagy a konyhába. A szervezetünknek pedig mind biológiai, mind pszichológia okok miatt hiányzik a mozgás, ami bizonyítottan csökkenti a stresszt és a szorongást, és úgy általában: jól érezzük magunkat tőle. A szakemberek egyrészt azt ajánlják, hogy a munkaidőnk egy részében dolgozzunk állva, másrészt iktassunk be szüneteket, amikor is elmegyünk sétálni vagy mást mozgást végzünk. A szünetek segítenek helyettesíteni a munkába járással együtt járó időszakaszokat is, amelyek keretbe foglalták a munkavégzés idejét.

5. Növények

A természettel való találkozás csökkenti a vérnyomást, a stresszt, a szorongást és azt a jelenséget, amikor az agyunk nem tud szabadulni valamely gondolattól. Így ha növényeket hozunk otthonunkba, az jelentősen javíthatja közérzetünket. A növényekre pillantva is elkalandozik a figyelmünk, de nem úgy, mint a kacatok esetén, merthogy nem különmunkát adnak az agynak, hanem segítenek azt lelazítani.

6. Társaság

„Ha nem érezzük jól magunkat home office-ban, gondolkodjunk el azon, mi is hiányzik a munkahelyünkből” – tanácsolja a szakember. És a legtöbb embernek a "társaság" áll a képzeletbeli veszteséglistájának a tetején. Az, hogy pletykálni lehet a kollégákkal, be kell állni a sorba az ebédlőnél vagy bepréselni magunkat a liftbe a többiek közé. „Az ember társasági lény, akinek nem elég, ha látja a másikat a Zoom képernyőjén” – teszi hozzá. Így aztán – amennyire a kijárási korlátozások engedik – az elmaradt munkahelyi találkozásokat igyekezzünk családtagjainkkal pótolni.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Covid 19

Hirdetés