Nekiposszant egy kamion a frissen kihelyezett magasságkapunak a szombathelyi Tescónál

Néhány nap után sikerült letesztelnie a rendszert. De más gond is van.

Nem kellett sokáig várni ahhoz, hogy egy megszokásból vezető sofőr neki hajtson a pár napja felállított magasságkorlátozó kapunak Szombathelyen. A kapukkal azonban van egy kis gond.

A szabad sajtót egyre több támadás éri. Segítsd a hiteles újságírást helyben is!
Támogatom

Tegnap számoltunk be Sziklákkal és magasságkorlátozó kapuval védekezik a szombathelyi TESCO a kamionokkal szemben 2020. June 18. 12:24 arról, hogy a szombathelyi TESCO hipermarketnél magasságkorlátozó kapukkal vetnének véget az évek óta tartó szélmalomharcnak, amit a parkolóba szabálytalanul behajtó és komoly károkat okozó teherszállító járművekkel folytatott az áruházlánc.

Tánczos Mihály

Cikkünk megjelenésére a 86-os és 87-es főutak lehajtójánál telepített kaput már le kellett zárni, mivel egy megszokásból vezető kamionsofőr neki hajtott a kapu közepének, megrongálva azt. Képeinken is jól látszanak az eltört csavarok és az elcsavarodott szerkezet.

Tánczos Mihály

A magasságkorlátozás előtt a buszokat és a 3,5 tonnát meghaladó teherjárműveket táblával tiltották ki a parkolóból, de ez nem sokat ért. A város legnagyobb privát parkolóját előszeretettel használták a kamionsofőrök és retorziótól nem kellett tartaniuk.

Tánczos Mihály

Van egy kis gond

A kapukkal azonban van egy kis gond. Több olvasónk is jelezte, hogy a parkoló északi oldalán is telepítettek két magasságkorlátozó kaput.

Tánczos Mihály

Mivel az áruháznál oszlopok akadályozzák meg a járművek parkolását közvetlenül az áruház előtt, így gyakorlatilag a tűzoltóautók csak akkor tudnak az áruházhoz jutna, ha felhajtanak a 86-os út felőli részen a padkára és füves területre, vagy ha a parkoló érintett részén van 2-2 üres hely egymással szemben, a díszfák között. Ilyen ottjártunkkor nem volt.

Tánczos Mihály

A készenléti rendőrség járművének vezetője sem mert áthajtani a 3 méteres magasságú kapu alatt. A látottak alapján a sofőr is most szembesült az új magasságkorlátozó eszközzel és nem kockáztatta az autó fényhídját a behajtással.

A TESCO-nak mindenképpen lépnie kell, hogy a tűzoltóautók behajtását biztosítsa a területre. Valószínűleg az egyik kaput megemelik.

Buszparkolóban álló autók

Az egyik legfelfoghatatlanabb jelenséget azok a személygépkocsi sofőrök produkálják, akik előszeretettel hagyják az autójukat a buszparkolóban, hiába van rengeteg szabad hely az áruház előtt.

Az ilyen sofőrök tapasztalatunk alapján ideológiát is gyártanak a parkolásukra, ami nagyjából abból áll, hogy ott nagyobb a hely és nem koccolják le ajtóval az autójuk oldalát mások.

Tánczos Mihály

Az viszont már kevésbé érdekli őket, hogy a buszok nem tudnak beállni, így kénytelenek olyan helyet keresni, ahol legalább 6 egymás melletti autóparkoló szabad, kockáztatva azt, hogy más sofőrök, akik nem tudják felmérni a szituációt közvetlenül a busz elé és mögé parkolnak, lehetetlenné téve a kihajtást.

Mi a baj a kamionokkal?

Az egyik legfontosabb, hogy a parkolót nem negyven tonnás szerelvényekre méretezték, ami az aszfalt süllyedésében, rongálódásában jelentkezik. A szűk helyen forduló kamionok sok díszfát kitörtek, megrongálták a padkát, letaposták a cserjéket.

Tánczos Mihály

A kitört fák helyét szemétlerakónak használták, oda öntötték a csikket, oda szórták a szemetet. A többségében külföldi kamionosokról van szó, de természetesen nem zárható ki, hogy néhány magyar sofőr is csatlakozott igénytelen társaihoz.

Ottjártunkkor még találtunk üveget és savanyúságos dobozt, sárga folyadékkal. Eláruljuk, hogy nem maradék limonádé van ezekben.

Tánczos Mihály

A bokor mellé kihelyezett, csaknem tele lévő befőttesüvegben sem Nutella lehet, de erről inkább nem mutatunk képet.

A sofőrök által kihelyezett, vizeletet és ürüléket tartalmazó csomagot az áruház takaríttatja el rendszeresen és nem csoda, ha betelt a pohár náluk.

Az áruház és a 86-os főút közötti árokban is gyakran látható szeméthalom, amit a pihenőre megálló kamionok sofőrjei hajítanak oda.

Az áruház reklámtáblájának is többször nekitolattak már, kicsit látszik is rajta.

Mit lehetne tenni?

Ahogy írtuk, a TESCO biztosítja a legnagyobb parkolóhelyet Szombathelyen és igyekeznek színvonalas parkolást biztosítani vásárlóiknak. Az eddig megtűrt kamionok fizikai kitiltásával azonban azok a sofőrök is nehezebb helyzetbe kerülnek, akik eddig vásárolni álltak meg, vagy csak egy rövid pihenőre és szabálytalanul ugyan, de be tudtak hajtani az áruházi parkolóba.

A részükre az északi oldalon, a Shell kút mellett lehetne kialakítani "rövid idejű", pl. két órás parkolási lehetőséget az áruház nyitvatartási ideje alatt, az éjszakai parkolásra pedig olyan díjszabást kialakítani, ami miatt nem érné meg ott maradni a sofőröknek, hanem akkor már pl. átgurulnának a közeli, vépi TIR parkolóba.

Tánczos Mihály

Fontos lenne a buszparkoló felszabadítása is, ami viszont emberi erőforrást igényel, amíg a személyautóval érkező látogatók "leszoknak" a buszparkoló használatáról. Az ott éppen megálló sofőröket szépen meg lehetne kérni, hogy mielőtt leállítják a motort szíveskedjenek átállni a személyautók részére fenntartott parkolóba.

A TESCO bizonyára nem akar drasztikus lépéseket tenni saját vásárlóival szemben, pedig valahogyan meg kellene értetni a sofőrökkel, hogy egyszerű bunkóság és önző cselekedet személyautóval elfoglalni a lényegesen nagyobb és nehezebben manőverező buszok helyét.

adó 1% nyugat.hu 2025

Segítsd a szabad újságírást helyben is! Támogasd a Nyugat.hu-t!

A szabad sajtót egyre több támadás éri, és a világot ellepik a hamis hírek. Támogassatok minket adótok 1 százalékával, hogy egy olyan országban élhessetek, ahol gyakorolhatjátok a jogaitokat.
Tovább a felajánláshoz!
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Tech