Nem csak a víz mosta alá a vasúti síneket, 40 éve ugyanúgy járnak a vonatok Veszprém felé

Jó, mások a vasúti kocsik és a mozdonyok, de a menetidő nem lett rövidebb.

December 11-én fél évre lezárták az Ajka és Veszprém közötti vasútvonalat, amit egyébként hat éve építettek újra Veszprém és Ajka között hat éve felújított vasútvonal ment tönkre 2024. December 15. 12:25 - írtuk a múlt héten. A MÁV azzal hárította el a felelősséget, hogy a vízszivárgás olyan károkat okozott a pályán, melyek a vasúti forgalom biztonságát veszélyeztetik.

25 éves a Nyugat.hu. Ne feledd, ide kattintva támogathatod következő 25 évünket!
Támogatom

Kiderült az is, hogy a felújítás után a kivitelező jelezte, hogy szükség lesz egy második ütemre a vízszivárgás miatt, a MÁV azonban csak idén novemberben írta ki a közbeszerzést erre a munkára. A pálya közben annyira megrongálódott, hogy le kellett zárni a szakaszt. Így Ajka és Veszprém között a következő fél évben vonatpótló buszok közlekednek.

Tudtak a problémáról, de nem oldották meg

A Közlekedő Tömeg nevű szakmai egyesület felhívta a figyelmet Közlekedő Tömeg: Kirívó műszaki és gazdálkodási felelőtlenség áll a Szombathely-Székesfehérvár vasútvonal lezárása mögött 2024. December 13. 17:51 , hogy a vonal meghibásodása mögött kirívó műszaki és gazdálkodási felelőtlenség áll. Hangsúlyozzák, hogy egy nemzetközi fővonalról van szó, ahol egy mindössze 400 méter hosszú hibás pályarész miatt legalább egy évig nem közlekedhetnek a tehervonatok, és legalább fél évig a személyvonatok.

Azt írják, nem az időjárás, hanem az évek óta kirívó mértékben elhanyagolt karbantartás az oka a vasúti vonal világosan előrejelezhető tönkremenetelének. A lezárásra nem a helyreállítás miatt van szükség, az csak egy ismeretlen jövőbeni időpontban kezdődik csak meg, a keletkezett kár helyreállítása pedig a megelőzéshez képest sokszoros ráfordítást igényel majd.

Az egyesület szerint a történtek a MÁV felsővezetésén át a minisztériummal bezárólag az államapparátus teljes működésképtelenségéről és alkalmatlanságáról tanúskodnak. A lezárást okozó területről már évtizedek óta tudják, hogy nem képes elviselni a vasútvonal terhelését, az újjáépítést 2018-ban részben el is végezték, de a víztelenítést elmulasztották, pedig az akkor csupán 200-300 millió forintos egyszeri költséget jelentett volna.

A vonatpótlóknak is kerülniük kell

A teljes újjáépítés akkori elhalasztása miatt a következő fél évben milliárdos összegbe kerül a helyreállítás, nem beszélve a vasútvonal lezárásnak költségeiről és okozott veszteségeiről. A Közlekedő Tömeg szerint a minimálisan elvárható szakmai gondossággal, gazdálkodási előrelátással és tulajdonosi szemlélettel a vasúti szakasz leállása megelőzhető lett volna.

Mellékvágány, de a vonatpótló buszoknak is nehézséggel kell szembenézniük, a két város között a leggyorsabb út a 8-as, ami Veszprém és Herend között már kétszer kétsávos gyorsforgalmi, de Herendtől Ajkáig kimondottan rossz állapotú. Ráadásul rengeteg a baleset, a múlt héten teljes szélességében le kellett zárni a főutat, így a vonatpótló buszok is kerülő útvonalra kényszerültek.

A Szombathely - Veszprém - Székesfehérvár - Budapest vonalon tavaly októberben vonatoztam oda-vissza Nyolc óra vonatozás és buszozás, egy szimpla nap a vonatpótlók korában 2023. October 03. 11:39 , ez volt az az időszak, amikor a győri vonalon többször is át kellett szállni, ezen viszont csak egyszer. Amikor minden jól megy, ezen a vonal akkor is hosszabb a menetidő bő fél órával. És ennek oka nemcsak az, hogy Budapest és Hegyeshalom között kétvágányos a vonal, hanem a Veszprémen átvezető vasútvonal rosszabb állapota is.

15 perc javulás 40 év alatt

Több mint 40 évvel ezelőtt is sokat vonatoztam erre, a Szombathely és Veszprém közötti szakaszon. Akkor IC-k még nem jártak, volt a sima személyvonat, és voltak a gyorsvonatok. A gyorsvonat a Szombathely és Veszprém közötti 99 kilométert két óra alatt tette meg. Úgy, hogy Sárváron, Celldömölkön, Bobán, Ajkán és Veszprémben állt meg.

A mai Intercityk nem sokkal gyorsabbak, egy óra és 45 perc a menetidejük, igaz, ezek a vonatok a fentiek mellett Devecseren is megállnak. Vagyis, 40 év alatt 15 percet fejlődött a vasút Szombathely és Veszprém között.

Igaz, azért már kényelmesebbek a kocsik, korábban kemény üléses, olykor műbőrüléses, kabinos kocsik jártak, és mindig kevés volt az ülőhely. Veszprémtől Szombathelyig rendszeresen álltunk a folyosón vagy a peronon, visszafelé néha jutott ülőhely is.

Ma már ezzel nincs gond, hiszen az utas is kevesebb, sokan inkább autóval járnak, de a menetidő alig lett rövidebb.

De akkor ki a felelős?

A MÁV-Start, a MÁV-csoport személyszállítási cége. Az Opten céginformációs adatbázis szerint a 2020-as 56 milliárd forintos nettó árbevételük folyamatosan nőtt, 2023-ban már elérte a 146,3 milliárd forintot. Igaz, ebben benne van a szintén növekvő állami támogatás is, de tény, hogy emelkedik a személyszállítás nettó árbevétele.

Az adózott eredmény is némileg hasonló pályát futott be. 2020-ban 325 milliót tett ki a MÁV-Start adózott eredménye, 2021-ben 1,9 milliárdot, 2022-ben 3,44 milliárdot, aztán 2023-ban visszaesett 3,1 milliárdra.

De így is szépen nőtt a vállalat eredménye, valószínűleg a Közlekedő Tömegnek van igaza, amikor azt írták, hogy a MÁV helyzetért a cég felsővezetése, a minisztérium, és a teljes államapparátus felelős.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Vélemény