Lapunk az utóbbi időben többször is foglalkozott a Szombathely és Budapest közötti vonatközlekedéssel, amely – fogalmazzunk úgy – kihívásokkal teli, merthogy a GYSEV és a MÁV egyszerre állt neki a felújításoknak.
Legutóbbi cikkünk November 3-ától újra el lehet jutni átszállás nélkül Szombathelyről Budapestre 2023. October 30. 15:06 arról szólt, hogy némi fény már pislákol az alagút végén, merthogy a GYSEV a nagyobb munkákkal végzett Szombathely környékén, és a MÁV is decembert jelöli meg a győri vonal befejezési dátumának.
Csakhogy néha egyéb, nem várt akadályok is bonyolítják az utazást.
Egy ilyen akadályról számolt be lapunknak Pál, aki az elmúlt hétvégén Budapestről vonatozott Szombathelyre. A Keleti pályaudvarról indult, ahol az állomás előtti téren áthaladva hatalmas tömeg közepén találta magát. A lila szín túlsúlyából arra következtetett, hogy Újpest-drukkerekről van szó, akik „meglepően barátságosak” voltak, és közölték, hogy ők bizony Székesfehérvárra utaznak a meccsre és hatszázan vannak.
Olvasónk gyanította, hogy nem lesz különvonat, no meg nem érezte magát teljesen komfortosan a szurkolók között, így gyorsan előrefutott és talált még magának ülőhelyet. Jól tette, mert nemsokára rázúdult a tömeg a vonatra és a meglepett utasokra, akik nem számítottak „egy teljes, üvöltő stadionra”.
„Így indult el a menetrend szerinti vonat! Mindenki ölében, lábán állt mindenki. Az átjárók eldugultak, a feljárók tömve voltak. Végül is a komplett Újpesti B-közép, azaz legalább 600-an szálltak fel minden értesítés vagy különvonat rendelése nélkül egy olyan hétköznapi járatra, ami alapvetően is zsúfolt a fehérvári ingázó dolgozóktól és a veszprémi diákoktól. Ehhez jött még pluszban tucatnyi rendőr az ajtókban. Várható volt, mi lesz Kelenföldön! Ott várakozott a vonatra kb. száz, mit sem sejtő békés polgár! Közülük még párnak sikerült erővel feljutni. A többi lent maradt és hihetetlen csodálkozással igyekezett felfogni azt a szürreális jelenetet, hogy érkezik egy menetrend szerinti járat, ablakokból kilógó "lilákkal"
- folytatódik az élménybeszámoló, megemlítve, hogy időközben eldugult a vécé, akik meg Fehérvár után szálltak fel, bizonyára nem értették, hogy miért van olyan állapotban a vonat, mintha egy meteor csapódott volna belé.
Lapunk már hétfőn elküldte a kérdéseit a MÁV-nak és az Újpestnek, egyelőre egyik helyről sem érkezett válasz. Ha lesz ilyen, frissítjük írásunkat.
Ambivalens érzések a győri vonalon
Nem könnyű követni, hogy mi történik éppen a győri vagy csornai vonalon, hogyan lehet adott időpontban eljutni vonattal Szombathelyről Budapestre vagy vissza.
Egy héttel ezelőtt foglaltuk össze részletesen November 3-ától újra el lehet jutni átszállás nélkül Szombathelyről Budapestre 2023. October 30. 15:06 a jelenlegi helyzetet, azt, hogy december 3-ig már pótlóbuszok nélkül el lehet vonatozni Veszprém felé Budapestre, Győr felé pedig már „csak” egyszer kell pótlóbuszra szállni, Tatabánya és a főváros között.
Bence nevű olvasónk az utóbbi verziót tesztelte le a napokban, és friss tapasztalatait meg is osztotta velünk.
„Hetente vonatozok Budapestre IC-vel, az öt hétig tartó, kétszeri átszállásos móka után vártam, hogy újra csak Tatabányán kelljen átszállni, de egyelőre a tapasztalat ambivalens” –
kezdődik az élménybeszámoló.
E szerint vasárnap, 5-én, a Szombathelyről 17:10-es IC végig pontosan haladt, a pótlóbuszra sem lehetett panasz, 22 perccel volt csak hosszabb az út, mint amikor végigment Kelenföldig a vonat.
November 7-én a Kelenföldről 11:45-kor induló busz szokás szerint kb. 15 perccel hamarabb beért, közel fél óra volt az átszállásra. Tatabányáról 5 perc késéssel indult a 13:00-s IC (Sopronból érkezve fordult, már Sopronból 44 perc késéssel indult, ezért sem tudott idejében fordulni), Csornáig tartotta az 5 perc késést. Itt kellett volna találkoznia a Szombathelyről érkező 13:10-es IC-vel, de az már Szombathelyről 21 perc késéssel indult. Így a találkozó Szil-Sopronnémetiben történt, ahol mintegy 10 percet várt a vonat.
„Szombathelyre így 15 perc késés volt tervezve, de mivel Szombathely bejárati jelzőjétől 10 km/órás sebességkorlátozás van (vélhetően az átépítés miatt), végül 20 perc késéssel, 15:09-re értünk be” – írja Bence, aki számára az igazi nehézségek csak ezután következtek.
„Én a 15:06-os szentgotthárdi vonatra szálltam volna át, a jegyvizsgáló tudott is erről, a vonatnak azonban már hűlt helye volt, vélhetően akkor indították el, amikor az IC már ott döcögött az állomás elején, így nem elég, hogy a pótlóbuszozás miatt 45 perccel hosszabb a menetidő, még 30 perccel több lett az utazásom.”
Bence szerint, amíg a kétszeri buszozás tartott, minimálisak voltak a késések. Most, hogy a vonat Szombathelytől újra jár, „már nem ilyen rózsás a helyzet”, főleg, „ha még ilyenekkel is megkeserítik az ember életét, hogy nem képesek három percet megváratni egy személyvonatot. Miközben a GYSEV folyton azt kéri, hogy töltsük ki az elégedettségi kérdőívet.”