Olyan jól sikerült a MÁV fejlesztése, hogy Szombathely és Pécs között szinte lehetetlen késés nélkül utazni

A cég elővárosi vonatokat állított szolgálatba a 250 kilométeres szakaszon. Ráadásul ott van Botykapeterd.

Ez év áprilisában lapunk is lelkendezve számolt be Április 11-től új menetrend lesz - Nagy változások a Szombathely-Pécs vonalon 2021. April 09. 10:42 arról, hogy nagy változások lesznek a Szombathely és Pécs közötti vonatközlekedésben.

Egyrészt mert új menetrend lépett életbe, másrészt pedig a MÁV munkába állította az alacsonypadlós, úgynevezett Desiro-szerelvényeket, amelyek kétóránként közlekednek a két dunántúli város között.

Sokan optimisták voltak, mondván, a korábbinál csak jobb jöhet.

Nos, ebben már nem vagyunk annyira biztosak.

Az elmúlt fél év során számtalan olvasói levelet kaptunk, amelyek arról tanúskodnak, hogy a katasztrofális Pécs-Szombathely vonatközlekedés valóban nagyot változott április óta - csak éppen most másként katasztrofális.

Információs tábla a pécsi állomáson - A szombathelyi vonat éppen 44 percet késik
Józing Antal

Ha az összes olvasói levelet idemásolnánk, a végtelenbe nyúlna az írás, álljon itt két jellemző.

Így szól az első:

"Tisztelt Nyugat! A gyalázatos Szombathely-Pécs vasúti közlekedés viszontagságaira szeretném ráirányítani a figyelmüket! Mindennapos késések, munkából elkéső dolgozók, amióta a kormány döntésére össze kívánták kötni az egyetemi városokat. Lepusztult, budapesti elővárosi motorvonatokat, Desirót küldenek Pécs-Szombathely közé. Ha el is jutnak a kezdő és a cél állomás között, ezt csak jelentős késéssel teszik meg. Ma ez sem sikerült! Sorkifalud megállóhelyről egy magán vasúttársaság mozdonya vontatta be 8995-ös PANNÓNIA IR vonatot! Ma már a vonatDroid is fals információkat küld!"

És a másik:

"Jelentem, hogy még mindig katasztrófahelyzet uralkodik a Pécs-Szombathely vasútvonalon. Napi szinten 20-30 perces késések vannak. Napi szinten bejárok dolgozni és minden délutános és éjszakás műszakom rohanás, jobb esetben a céges buszra, rosszabb esetben utána. Kinek jó ez? Nem lehetett volna legalább a műszakos járatokat békén hagyni?"

Az elmúlt hónapokban munkatársaink többször is utaztak az adott vonalon. Tapasztalatunkat korábban egyszer már megosztottuk Leteszteltük a Szombathely-Pécs InterRégió vonatközlekedést, de közbejött valami 2021. June 07. 15:33 , most vannak újak is, de azok sem jobbak.

Többször belefutottunk egy közel egy órás késésekbe, amit figyelemre méltó összeszedni egy négyórás út során.

Máskor egy ismerősöm meglepetéssel fedezte fel, hogy a vasúti kocsiban le van zárva az egyetlen vécé. A kalauz közölte vele, hogy az a megoldás, ha valamelyik megállónál leszáll, átmegy a másik kocsiba, elvégzi a dolgát, aztán a következő megállónál visszajön.

Desirók

Egyik utazásom során fültanúja voltam, amint mellettem lévő üléseken vasutasok beszélgetnek a Desirókról, és – finoman szólva – nem voltak elragadtatva tőlük.

Desiro-szerelvény a pécsi állomáson
Józing Antal

Minél több fórumot, hozzászólást és kommentet olvasunk, egyre inkább az a meggyőződésünk, hogy talán nem a legjobb ötlet volt őket beállítani ezeket a Szombathely-Pécs 250 kilométeres távolságra, hiszen ezeket a motorvonatokat főként elővárosi ingázásra tervezték.

Hogy ez az oka a gyakori lerobbanásoknak vagy belejátszik a kissé használt mivoltuk is, azt nem tudjuk.

Mit mond a MÁV?

A cégnek az olvasói leveleken kívül saját kérdéseinket is elküldtük. Az tudakoltuk, mi az oka a rendszeres és jelentős késéseknek, mi köze van ennek az új menetrendhez, és hogy miért nem sikerült 5 hónap alatt orvosolni a problémát.

Ezt a választ kaptuk:

„A Pannónia InterRégió vonatok menetrendszerű közlekedését több vasútvonal (17, 30, 60, 40 sz. vasútvonal) pályaállapota is befolyásolja. A késéseket főként a Nagykanizsa–Pécs szakasz ideiglenes sebességkorlátozásai okozzák. A vasúttársaság ezek megszüntetésén dolgozik annak érdekében, hogy a menetrend betarthatóbb legyen. A Barcs-Babócsa-Vízvár közötti szakaszokon karbantartást végeztek, összesen közel ötszáz új vasbetonaljat cseréltek ki a vasúti pályán. A következő fázisban síncsiszolást és gépi vágányszabályozást végeznek majd ezeken a vonalrészeken, így összesen 2,4 kilométeren állíthatják vissza az eredeti 80 km/órás pályasebességet. Botykapeterdnél felszámoltak egy pályahibából is következő 20 km/h-sebességkorlátozást, ez is segíthet abban, hogy a vonatok menetrendszerűsége kedvezőbben alakulhasson.”

Bizonyára így van. Ugyanakkor figyelemre méltó, hogy a MÁV már áprilisban is a pályaállapotokkal indokolta a késéseket a Pécsi Újságnak, és már akkor arról számoltak be, hogy Botykapeterdnél felszámolták a 20 km/órás sebességkorlátozást, ez is majd segíti a vonatok pontosabban közlekedését.

A cég a Desiro-szerelvénnyel kapcsolatos kérdésünkre nem válaszolt.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Tech