Már jó néhány hete annak, hogy kisebb vita alakult ki a szerkesztőségben arról, kell-e, vagy inkább illik-e borravalót adni az ételkiszállító futároknak.
Volt, aki szerint egyértelmű, hogy igen, mások viszont azzal érveltek, hogy a fizetés a cégek dolga, az árba eleve belekalkulálják a kiszállítás díját is, ahogy a helyben fogyasztásnál újabban a szervizdíjat „Ez a jövő” - Már a szombathelyi éttermekben is megjelent a szervizdíj 2021. July 01. 07:14 .
Egyik ismerősöm azt mondta, csak akkor ad, ha a futár valami pluszt tesz le az asztalra, például rugalmas az átadás helyszínével, sok lépcsőt kell megmásznia vagy hasonló.
A helyzetet bonyolítja (vagy egyszerűsíti), hogy a nagy kiszállítócégek applikációiba beépítették a borravaló lehetőséget. Ennek segítségével készpénz nélkül is lehetséges pluszpénz juttatása, ami nemcsak a pénzmozgást egyszerűsíti (a nagyvárosi fiatalok között sokan vannak, akik gyakorlatilag már nem használnak készpénzt), de a könyvelés szempontjából is tiszta helyzetet teremt.
Hogyan részesedik a futár az online borravalóból?
„A foodorán keresztül azoknál a megrendeléseknél van lehetősége a felhasználónak borravalót adni, ahol az étterem vagy az üzlet a foodora saját futáros kiszállítását veszi igénybe, azaz foodora futárpartnerek végzik a kiszállítást. Azoknál az éttermi vagy üzleti partnereknél, akik a foodora szolgáltatását csupán megjelenési felületként veszik igénybe, tehát saját futárral szállítanak ki, online borravaló adására nincs lehetőség, hiszen ott a foodora nem áll direkt kapcsolatban a futárral” – válaszolta ezzel kapcsolatos kérdésünkre a cég hozzátéve, hogy
„A foodorán keresztül adható online borravaló összegét száz százalékban, levonások nélkül kapják meg a futárpartnerek.”
Új fejlemény, hogy 2025-től már lehetőség van a kiszállítás végén is borravalót adni, függetlenül attól, hogy a vásárló a rendelés leadása előtt kiválasztotta-e ezt az opciót.
A cég azért is szereti az online borravaló rendszerét, mert az megerősítést jelent, hogy a futár jól és hatékonyan végzi a kiszállítást.
„A foodoránál minden futárpartner egységes díjtábla szerint kapja a díjazását - a borravaló ezen felüli és nem kalkulálódik bele - így az nem függ felhasználóink adakozási kedvétől, ami egyébként világszinten is kimagasló” – tudtuk meg.
A magyarok világbajnokok a borravalóban
„A magyar foodorás rendelések több mint 21 százalékánál adnak borravalót a megrendelők, ami a legmagasabb az anyacégünk, a Delivery Hero több mint 70 országa közül. Ez a szám nem tartalmazza a készpénzes borravalót, valamint a nem pénzbeli borravalót. A futár partnereink visszajelzése alapján kaptak már csokoládét, kedves gyermekrajzot, házi süteményt is. Tehát összességében elmondható, hogy a magyar foodora megrendelők gálánssága világraszóló. A Delivery Hero cégcsoport országaiban a rendelések átlagosan 9 százalékánál adnak borravalót, a második legtöbbet adakozó ország Csehország, akiket Ausztria követ” - közölte lapunkkal Garay Péter, a Foodora ügyvezetője.
Magyarországon belül az online borravaló adás Budapesten a legnépszerűbb, a fővárost Debrecen, majd Szeged követi.
Mennyi borravalót adunk?
Országos szinten a legnépszerűbb borravaló összege 250 forint, míg a rekord egy 2022-es rendelés, ahol egy gáláns személy 20 ezer forint összegű borravalót adott.
A cég ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a borravaló minden esetben önkéntes, így azt elvárni nem szabad. A futárok szerint a kapott borravaló mennyisége naponta változó, és sok - akár tőlük független - tényező is befolyásolhatja, mint például az időjárás vagy az étterem távolsága.
Lapunk – már több mint két héttel ezelőtt elküldte a kérdéseit a Woltnak is, de onnan egyelőre nem érkezett válasz. Ha megtörténik, akkor frissítjük írásunkat.
Viszont mindenképpen kíváncsiak vagyunk olvasóink véleményére.