Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Orbán Viktor kapcsolata a német politikával és nagytőkével

Az utóbbi idők egyik legizgalmasabb írását publikálta a Direkt36.hu.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

2017 októberében Frankfurt legmagasabb felhőkarcolójának egyik felső emeletén, egy üvegfalú teremben rendezett fogadáson gyűlt össze a német és nemzetközi üzleti és politikai élet több fontos szereplője - így kezdődik a Direkt36 portál oknyomozó írása , hogy aztán az utóbbi idők egyik legizgalmasabb oknyomozása kerekedjen ki Panyi Szabolcs tollából:

A rendezvényen az egyik német autógyártó cégcsoport egyik felsővezetője már a sokadik pohárnál járt, és kezdett egyre jobban belemelegedni a történetekbe, amikkel a körülötte állókat szórakoztatta. A beszélgetés egyszer csak Magyarországra terelődött.

Az autóipari topmenedzser ekkor eldicsekedett vele, hogy vállalatának vezetői bármikor felhívhatják Szijjártó Péter magyar külügyminisztert, ha valamilyen kérésük van a magyarországi gyárukkal kapcsolatban. Ezután hozzátette, ha kell, még Orbán Viktorral is tudnak közvetlenül beszélni – sőt elmondása szerint a magyar miniszterelnök egy konkrét ügyben segített is nekik.

Két évvel korábban, 2015 szeptemberében robbant ki a német autóipar történetének legnagyobb botránya. Kiderült, hogy a Volkswagen-csoport dízeles autói egy szoftveres manipuláció segítségével hosszú éveken keresztül csaltak a károsanyag-kibocsátási értékekkel (később több más német és nem német cégről is kiderült, hogy hasonlóan manipulálták az adatokat). A botrány hatására a részvényeik értéke zuhanni kezdett és úgy nézett ki, hogy több cég is komolyan veszélybe kerülhet, gyárakat zárhatnak be, munkahelyek megszüntetésére kényszerülhetnek.

A német autóipari vezető a frankfurti fogadáson azt állította, a dízelbotrány egy idő után annyira kínos lett a német kormánynak, hogy úgy érezték, a német állam elkezdett kihátrálni mögülük. Cégcsoportjának vezetői ekkor közvetlenül Orbán Viktorhoz fordultak, és azt kérték tőle, hogy az ügyet épp tárgyaló Európai Tanácsban a magyar kormány képviselje az autógyártó cégek érdekeit. Orbán Viktor ezt megígérte és be is tartotta – mondta elégedetten a német autóipari felsővezető.

Az EU-tagállamokat tömörítő Európai Tanács 2016 elejétől többször is foglalkozott a károsanyag-kibocsátás ellenőrzésének reformjával, a szigorítást Németország Olaszországgal és a jelentős német autóipari befektetésekkel rendelkező kelet-európai tagállamokkal szövetségben próbálta felpuhítani. 2017 szeptemberében végül egy olyan szabályozás lépett életbe, ami tele volt kiskapukkal, csak az új, még nem az utakon lévő kocsikra vonatkozott és sok más engedményt is tett az autógyártóknak.

A lobbizásról és Orbán abban betöltött szerepéről szóló frankfurti beszélgetésről az egyik résztvevő, egy németországi üzleti forrás számolt be a Direkt36-nak azzal, hogy abban nem volt semmi kirívó. “Minden igazán fajsúlyos nagyvállalat képviselője azt meséli, hogy megvan nekik Szijjártó meg mások telefonszáma” – mondta, hozzátéve, hogy több német autógyártó legmagasabb szintű vezetőivel is beszélt, és ők is mind

“teljesen azt érzik, hogy a zsebükben van a magyar kormány”.

Megkérdeztük Orbán Viktor szóvivőjét és a Szijjártó vezette Külgazdasági- és Külügyminisztériumot (KKM), hogy valóban szoros személyes kapcsolatot tartanak-e fenn német cégvezetőkkel, de egyikük sem reagált a kérdésre.

Az Orbán-kormány egyik korábbi magas rangú tisztviselője azonban megerősítette, hogy „a német autógyárak érdekét Orbán Viktor védi az Európai Tanácsban”. A forrás szerint azonban ebben semmi meglepő nincs, a magyar kormányok ugyanis mindig is készségesek voltak a német autógyártókkal. A dízelbotrány kirobbanása után Varga Mihály, az Orbán-kormány pénzügyminisztere azt nyilatkozta, hogy a Volkswagen-csoport 11 millió, a légszennyezési adatokat meghamisító dízelmotorjával ellátott autójából 2-2,5 millió a győri Audi gyárban készült, és hogy „a kormány legfontosabb célja az autóipari munkahelyek megtartása, és annak a stabilitásnak a megőrzése, amelyet az autóipar ad Magyarországon”.

A fenti történet jó példa arra, hogyan alakult ki évek, évtizedek alatt egy kölcsönös előnyökön és függésen alapuló viszony a német politika irányítói, a német ipar befolyásos cégei és a magyar kormány között. A német autógyártók ugyanis elsőszámú motorjai a magyar gazdasági növekedésnek és ezen keresztül a kormány politikai sikereinek. A KSH adatai szerint az autógyártás a magyar GDP 4,5%-át adja, a nagy autógyártóknak dolgozó beszállítók pedig ezen felül további 5-8%-ot, azaz minden nyolcadik-tizedik Magyarországon megtermelt forintnak köze van a németek által dominált autóiparhoz.

Forrás: kormany.hu

Most egy különösen érzékeny időszak van a magyar-német kapcsolatokban. A következő hónapokban az Orbán-kormány és Magyarország európai érdekérvényesítő erejét hosszú távon meghatározó politikai kérdések dőlnek el az Európai Unióban. Ezekben pedig döntő szava lesz Orbán Viktor német szövetségeseinek, akik bár többször bírálták a magyar kormány döntéseit, az igazán kemény fellépéstől eddig tartózkodtak.

A Direkt36 erről a szövevényes kapcsolatrendszerről, az ezt mozgató érdekekről és a fontosabb szereplőkről tárt fel részleteket egy több hónapos nyomozás során. Kiderült, milyen évtizedes személyes kapcsolatok vezérlik Orbán németországi manővereit; hogy miként adják fel a német cégek a szívesen hangoztatott demokratikus értékeket, ha az üzleti érdek úgy kívánja; és hogy mivel tudta megakadályozni a magyar kormány, hogy a budapesti zsidó vezetők megoszthassák az aggodalmaikat Angela Merkellel.

A kutatásaink során két tucatnyi forrással – jelenlegi és korábbi kormányzati emberekkel, diplomatákkal, politikai közvetítőkkel, üzleti vezetőkkel és elemzőkkel – folytattunk mélyebb beszélgetéseket. Többségük azzal a feltétellel adott információkat a színfalak mögötti történésekről, ha nem írjuk le a nevüket.

Folytatás a Direkt36.hu oldalon.
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Közélet

Hirdetés