„Tisztelettel kérdezem, hány balesetnek kell még bekövetkeznie Szárföldön, hogy történjen végre valami?”

Nem csitulnak a kedélyek a Győr-Moson-Sopron megyei falu vasúti átjárója körül.

Néhány hónappal ezelőtt kereste meg lapunkat egy aggódó olvasó a Győr-Moson-Sopron megyei Szárföldről, ahol elmondása szerint a helyiek sajnos naponta szembesülnek a falut kettészelő vonalon lévő, félsorompó nélküli vasúti átjáró veszélyeivel. Ezt részletezte is, levelét pedig – amit itt „Tessék belegondolni a falu közepén száguldó gyorsvonatba, sorompó nélkül és a lámpa is csak pár száz méterrel korábban vált át” February 05. 18:47 elolvashatnak – továbbítottuk a GYSEV-nek is.

A vasúttársaság válaszlevelében azt írta, hogy folyamatosan dolgoznak a közlekedésbiztonság javításán. Szárfölddel kapcsolatban azt mondták, hogy vizsgálva az elmúlt 10 évet, az ott található, fénysorompóval biztosított vasúti átjáróban egyetlen alkalommal, 2012-ben történt halálos kimenetelű baleset, de ebben az esetben is megfelelően működött a fénysorompó, ami egyébként a jelenleg érvényben lévő jogszabályok előírásainak megfelel, és folyamatosan ellenőrzik is.

Olvasó

Erre reagált most olvasónk is, újabb levelét – amit szintén továbbítottunk a GYSEV-nek – változtatás nélkül közöljük.

„Tisztelt Nyugat szerkesztőség, tisztelt GySEV ZRt!

Pár hónappal ezelőtt kerestem meg Önöket a szárföldi vasúti átjáró biztosításának ügyével, amire néhány héttel később meg is érkezett a társaság válasza. Akkor azt gondoltam, hogy mások, nálam illetékesebbek is megszólalnak a témában, de sajnos tévedtem. Az elmúlt hónapok lesújtó statisztikája, a közelmúlt tragédiái, és természetesen az átjáró megoldatlan problémája adják mostani levelem aktualitását.

Mindenekelőtt szeretnék tételesen reagálni a GySEV válaszában elhangzottakra.

1. '...valamennyi vasúti átjáróban történő balesetet kivizsgál, amennyiben szükséges, tesz intézkedésre javaslatot.' Továbbá írják, hogy Szárföldön az elmúlt tíz évben a 'fénysorompóval biztosított vasúti átjáróban egyetlen alkalommal, 2012-ben történt halálos kimenetelű baleset.'

Ehhez viszont annyit kell hozzátenni, hogy a villamosítást követő időt tekintve (azelőtt teljes sorompó működött) az átjáróban 3 halálos, 2 súlyos maradandó fogyatékosággal járó, és tudomásom szerint 2 anyagi kárral járó baleset történt. Az más kérdés, hogy akkor, ha 'csak egy' történt volna, már ne is foglalkozzunk vele?

Nem beszélve azokról az esetekről, amikor csupán a vak véletlenen múlt, hogy nem történt tragédia. Sokról tudni, sőt jómagamnak is volt utasként szó szerint szerencséje, a 120-szal száguldó miskolci gyors ütközőjét pár méterre szemből megcsodálni.

Nem szeretnék cinikus lenni, de nem állhatom meg, hogy megkérdezzem: kérem, árulják el a képletet, vajon mi alapján döntik el a Mátyás király utcában a balesetek száma, és az átjáró biztosítása közötti kapcsolatot? Tisztelettel kérdezem, a számításaik szerint, hány balesetnek kell még bekövetkezni Szárföldön ahhoz, hogy történjen végre valami?

Sajnálom, de nagyon ez jön ki a válaszukból.

2. Egy bejárás során észlelték, hogy 'egy kerítés miatt nem megfelelőek a rálátás feltételei, ezért kötelezték az ingatlan tulajdonosát arra, hogy félig bontsa vissza a kerítést.'

Nagyon jól hangzik, és biztosan megállja a helyét egy intézkedési terv dokumentációjában, csak hát a valóság 'egy kicsit-nagyon egészen' más. Mellékeltem fényképet a 'félig lebontatott kerítésről', és hogy az arányokat jobban lehessen érzékelni, állítottam egy másfél literes ásványvizes palackot is mellé, a rekesz már nem fért volna oda.

Már bocsánat, de ez a 'no comment' kategória, még úgy is vicces, ha nem vesszük figyelembe, hogy teljesen felesleges, mert mögötte egy 2,5 méter magas sövény is akadályozza a belátást. A méreteket tekintve a lebontott sarok 50 cm széles, 80 cm magas (nem is kell izmosabb fürdőablaknak lenni, hogy nagyobb legyen ennél), és mindez 1 m magasságban úgy, hogy a töltésről feljövő vezető szemmagassága – még magas üléspozíció esetén is – a kerítés aljához számítva jó, ha fél méter magasan van. Leellenőriztük, ahhoz, hogy ténylegesen rá lehessen látni egy limuzinból a pályára Rábatamási felé, konkrétan a sínekig kell a kocsi orrának elérni.

Olvasó

3. Zárásképpen pedig tisztelettel kérik a gépkocsivezetőket „maximális odafigyeléssel hajtsanak be, így elkerülhetők a balesetek, és az ezzel járó tragédiák.”

Ez egy igazán bátor, és nagyszerű üzenet a szárföldiek számára. Mindazonáltal ez halálosan komoly dolog, amin emberéletek múlnak. A felelősség teljes elutasításáról most nem beszélnék, pedig a válasz lényege ebben rejlik: „mi mindent elkövettünk, ezek után ha történik valami, csak ti miattatok fog…”

Pedig dehogy követtek el semmit se. A 60-as égőt kicserélték 80-asra. Ennyi történt, bravó!

Minden bántó szándék nélkül, csak felhívnám a figyelmét a tisztelt illetékeseknek: a félsorompó lényege pont az, hogy fizikai akadályt állít, fokozott figyelemfelhívással is gátolva a továbbhaladását, az esetleg nem „maximálisan” odafigyelők elé is... Többek között játszó gyerekek, rosszul látó idős nagyszülők, esetleg munkába siető, vagy onnan fáradtan hazatérő édesanyák, édesapák elé is...

Bocsánatot kérek, ha néha elragadott az indulat, de nehezen tudok máshogyan erről beszélni. Nem tudom megérteni, hogy lakott területen kívül Veszkényben, vagy Farádon is meg tudták oldani, ez utóbbinál még a kerékpárúton is telepítettek külön egy félsorompót!

Szárföldön, lakott területen belül, a fél falut kettéosztó átjárónál meg évtizedek óta nem történik semmi. Természetesen ezt nem az említett települések ellen mondom. Biztosan van kimutatása a biztonságiaknak, hogy hogyan oszlanak meg a balesetek forgalomarányosan az átjárók biztosításmódja szerint. Nagyon megköszönném, ha válaszukban közzétennék azt is.

Szeretném, ha őszintén elmondanák mi az akadálya, miért nem történt eddig előrelépés! Kérem, hogy amennyiben mi szárföldiek bármilyen módon előre tudjuk mozdítani, támogatni az ügyet, ha segítségükre lehetünk, legyenek szívesek jelezzék!

Végezetül még annyit, hogy nagyon nehezen szántam erre az írásra magam, de a barátaim, a falubeliek meggyőztek, ha csak egy tragédiát sikerül is megelőzni vele, már megérte. Csak egyet nagyon nem szeretnék mondani. Azt, hogy én szóltam...”

A történetnek tehát még koránt sincs vége. Amint érkezik válasz a GYSEV-től, természetesen közölni fogjuk.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt , vagy facebook messengeren ide kattintva . Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Jelentem