„Tessék belegondolni a falu közepén száguldó gyorsvonatba, sorompó nélkül és a lámpa is csak pár száz méterrel korábban vált át”

A szárföldiek aggódnak, aláírásgyűjtésbe is kezdtek. Állítólag van olyan vonatvezető is, aki egyenesen retteg ettől a vasúti átjárótól.

Az utóbbi időben temérdek súlyos vasúti baleset történt. Emlékezzünk csak vissza a tavaly év végi Győr-Moson-Sopron Vonattal ütközött egy kisteherautó Győr-Moson-Sopron megyében - egy ember meghalt 2021. December 31. 10:36 vagy Tolna megyei Újabb halálos vasúti baleset, ezúttal Tolna megyében 2021. December 31. 16:39 esetekre, amikor vasúti átjáróban ütközött vonattal egy-egy autó, és mindkét sofőr a helyszínen életét vesztette.

Aztán ott volt az újévi tapolcai tragédia Négyen meghaltak, amikor egy személykocsi ütközött vonattal Tapolcán January 01. 11:29 is, melynek egyrészt azért volt akkora visszhangja, mert négy fiatal vesztette életét a balesetben. Másrészt pedig azért, mert napokkal később derült, ki hogy összekeverték az egyik áldozatot és az egyetlen túlélőt, Összekeverték az újévi tapolcai tragédia túlélőjét az egyik áldozattal January 04. 13:54 akit egyébként életveszélyes sérülésekkel szállítottak a szombathelyi Markusovszky kórházba.

Tapolcai baleset
MTI/Varga György

Ezek a balesetek szolgáltak alapjául annak az írásunknak, Miért van ilyen sok tragédia a vasúti átjárókban? January 03. 20:40 melyben próbáltunk utánajárni annak, hogy mi állhat a vasúti átjárókban történő tragédiák mögött. A MÁV januári közleményében azt írja, hogy az útátjárós balesetek statisztikája a korábbi öt évben tapasztalt stagnáló értékek után 2021-ben jelentősen emelkedett.

A MÁV szerint pedig egyértelmű, hogy ki a felelős, ugyanis 2008 óta nem volt vasúti hibából bekövetkezett, halálos áldozatot követelő baleset a hálózatukon. Azt mondják, ezeket a baleseteket a vasúti átjárókba behajtók figyelmetlensége és a KRESZ előírásainak megszegése okozza.

Mégsincs teljesen igaza a MÁV-nak?

Erre a cikkre reagált nemrég egy szárföldi olvasónk, szerinte ugyanis ennél árnyaltabb a kép. Bár azt hozzá kell tennünk, hogy korábbi cikkünkben a MÁV-ról és az ő hálózatukról volt szó, a Győr-Moson-Sopron megyei Szárföld esetében pedig a GYSEV az illetékes, így természetesen a soproni székhelyű társaságot is felkerestük a téma kapcsán.

De ne rohanjunk ennyire előre, először is következzen olvasónk levele, aki mielőtt belevágott volna a probléma részletezésébe, előrebocsátotta, hogy nagyra becsüli a társaságot, és örömmel látja, hogy mennyire fejlődnek. Majd a lényegre tért:

„Lakhelyemen, Szárföldön sajnos naponta szembesülünk a vasúti átjáró veszélyeivel. Tudomásom szerint a falut kettészelő vonal Győr és Sopron közötti részén, lakott területen belül egyedüliként van félsorompó nélkül biztosítva. A helyzetet súlyosbítja, hogy a Győr felőli oldalon a pályától néhány méterre két méter magas kerítés, a soproni oldalon pedig a régi őrház akadályozza a beláthatóságot, az átjáró másik oldalán néhány méterre pedig egy útkereszteződés van. Az innen felhajtóknak az elsőbbségadáson kívül a vasúti forgalmat is figyelni kell(ene), ráadásul az úttest is emelkedik. Tudomásom szerint ezen a szakaszon a pálya 120km/h-ás sebességet enged meg. Tessék belegondolni a falu közepén száguldó gyorsvonatba, és mindez sorompó nélkül úgy, hogy a lámpa is csak pár száz méterrel korábban vált át!!

Olvasó

Az átjáróban eddig több súlyos kimenetelű, és több halálos baleset is történt. A vasúttársaság egyik - a faluban is nagy tiszteletnek örvendő - főtisztje is (aki pont az ilyen balesetek kivizsgálával foglalkozott!) itt szenvedett halálos kimenetelű szerencsétlenséget. Ezután a faluban aláírásgyűjtést kezdeményeztünk a biztosítóberendezés átalakítására, de ez a mai napig nem történt meg. Gyerekeink, az idősek, és mi magunk is napjában többször kényszerülünk átkelni az átjárón, hiszen a boltok, templom, iskola, hivatalok, posta, orvosi rendelő, stb. mind a túlsó oldalon van.

Magam is láttam többször a piroson áthajtó autót, vagy időset átmenni. Beszéltem vonatvezetővel, aki retteg ettől az átjárótól, hiszen számukra is beláthatatlan. Meggyőződésem, hogy a társaságnak is rengeteg anyagi, és erkölcsi veszteséget okoznak ezek a balesetek. Nehéz elhinni, hogy ha csak anyagilag néznénk sem érné meg az átalakítás, de persze itt sokkal többről van szó.

Tisztelt Nyugat! Ha van lehetőségük, kérem járjanak utána, miért nem történt meg eddig az említett félkarú sorompó-biztosítás telepítése Szárföldön, illetve tervezi-e, és ha igen, mikor a társaság?”

Lesz változás?

És ahogy már említettük, a levelet továbbítottuk a GYSEV-nek. Válaszukban az írták, hogy több olyan fejlesztést hajtottak végre az elmúlt években is, amelyek javították a közlekedésbiztonságot. LED-es fényjelzést telepítettek például pályahálózatuk valamennyi útátjáró sorompójába, ez pedig jóval nagyobb fényerőt, így jobb láthatóságot is biztosít, még a nappali fényviszonyok mellett is.

Ami pedig a baleseteket illeti, a GYSEV valamennyi vasúti átjáróban történő balesetet kivizsgál, illetve amennyiben szükséges, tesz is balesetmegelőzési intézkedésekre javaslatot. Azokban az útátjárókban, ahol az elmúlt években ismétlődő jelleggel történt már baleset, illetve ahol az átjárót a kialakítása vagy az ott áthaladó forgalom mértéke miatt veszélyesnek ítélték meg, félsorompó berendezéseket telepítettek, hogy megelőzzék a további baleseteket.

És mi a helyzet Szárfölddel? Azt mondják, hogy vizsgálva az elmúlt 10 évet, az ott található, fénysorompóval biztosított vasúti átjáróban egyetlen alkalommal, 2012-ben történt halálos kimenetelű baleset. Amikor a vonat és az autó ütközött, a fénysorompó megfelelően működött, a kocsi vezetője a tilos jelzés ellenére hajtott be az átjáróba.

Olvasó

Hangsúlyozzák, hogy a szóban forgó, fénysorompóval biztosított vasúti átjáró a jelenleg érvényben lévő jogszabályok előírásainak megfelel, és a kötelező felülvizsgálatok során mind ők, mind a hatóságok folyamatosan ellenőrzik. Éppen egy ilyen vizsgálat során észlelték, hogy a vasúti átjáró egyik, úgynevezett rálátási háromszögében egy kerítés miatt nem megfelelőek a rálátás feltételei, ezért kötelezték az ingatlan tulajdonosát arra, hogy félig bontsa vissza a kerítést.

Majd ahogy a MÁV, úgy a GYSEV is azt mondja, hogy a statisztika azt mutatja, hogy európai és magyarországi viszonylatban is 99%-ban a közúton közlekedők szabálysértéséből, figyelmetlenségéből származnak a vasúti átjárókban bekövetkezett sajnálatos balesetek.

„Ezúton is tisztelettel kérjük a gépjárművezetőket, hogy az érintett szárföldi, illetve a többi vasúti átjáróba is maximális odafigyeléssel hajtsanak be, így elkerülhetők a balesetek és az ezzel járó tragédiák” – zárták a választ.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt , vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Jelentem