Szerda este, várhatóan 20 órakor hirdetik ki a felsőoktatási intézmények a képzéseik ponthatárait. Sokan örülni fognak, sokan szomorúak lesznek a megkapott SMS elolvasása után.
A mostani felvételi eredménye viszont sokkal izgalmasabb, mint az eddigiek, ugyanis a diákok egy teljesen új pontszámítási rendszerben mérettették meg a tudásukat.
A Felvi.hu 2022 novemberében tette közzé, hogyan változik a felvételi pontszámítás 2024-től.
A jelenlegi érettségizőket tehát csak másfél évvel a vizsgák előtt értesítették a változásokról. Ekkor a gimnazista diákok már túl voltak a fakultáció-választáson.
Megváltoztatták az érettségi pontok számítását (a 100%-os középszintű érettségi = 67 pont), amely a magasabb ponthatárú képzésre bejutni kívánók sorsát nehezítette meg. Ők rá vannak kényszerítve, hogy két tantárgyból is emelt szintű érettségit tegyenek.
A legnagyobb változás azonban az új pontrendszerben az intézményi pontok bevezetése.
Maximum 100 pontot lehet kapni emelt szintű érettségi vizsgáért, nyelvtudásért, szakképesítésért, munkatapasztalatért, sporteredményért stb. Ezekről a pontokról az adott intézmény dönt.
Előfordulhat, a leendő egyetemistáknak teljesen más lesz a pontszáma A egyetemen, mint B egyetemen.
Ami a legsúlyosabb probléma az intézményi pontokkal kapcsolatban, hogy magasabb fokú egyenlőtlenséget okoz a diákok között. A Dunaújvárosi Egyetemen például 15 pontot lehet szerezni, ha a diák egyik családtagja az intézmény hallgatója volt.
Számos egyetemen plusz pont jár, ha az intézmény tanfolyamát, felkészítő kurzusait elvégzik a felvételizők, viszont természetesen ezek a programok önköltségesek. Kijelenthető, hogy az eddig többletpontként ismert 100 pont megreformálása által nagyobb teret biztosít a kormány az intézményeknek, több lehetőségük van a diákoknak pontokhoz jutni, de a felvételizők nem ugyanakkora eséllyel indulnak neki a versenynek. A felvételi pontrendszer azon részén változtattak a legtöbbet, amelyen a legkevesebbet kellett volna.
Az eddig említett tények alapján tehát nem tűnik igazságosnak és konstruktívnak az új felsőoktatási felvételi rendszer. Romokban az oktatás, de a valódi problémák (tananyag, maximum óraszám, tanárhiány) megoldására a jelek szerint nem törekszik a kormány. Az előző évhez képest több mint ötezerrel kevesebb tanuló adta be a jelentkezését, és a mobiltelefonok korlátozása nem fog javítani ezen a statisztikán.
Mindenkinek szurkolok szerdán!