Korábban több írásunkban is beszámoltunk arról, hogy milyen következményekkel jár a kis- és közepes benzinkutak számára az a tény, hogy a kormány november 15-től 480 forinton befagyasztotta Kormányinfó: november 15-től jön a rögzített üzemanyagár, nem lesz kötelező oltás 2021. November 11. 11:10 (link) a 95-ös és a dízel üzemanyagok kiskereskedelmi árát.
Az igazán nehéz helyzet csak ma kezdődik, amikor is a kiskereskedelmi ár alacsonyabb, mint a nagykereskedelmi. Ez azt jelenti, hogy a kutak drágábbért veszik a MOL-tól az üzemanyagot, mint amennyiért adhatják.
Kíváncsiak voltunk, hogy változott-e valami A befagyasztott üzemanyagárak miatt bezárhatnak a kis, független benzinkutak 2021. November 12. 20:45 a szombathelyi benzinkútfronton, annál is inkább, mert korábban már számos benzinkút korlátozta Már közel száz benzinkúton korlátozzák a tankolható mennyiséget 2022. February 16. 08:25 a vásárolható mennyiséget, néhányan pedig kilátásba helyezték a bezárást.
Pénteken reggel Szombathelyen öt kisebb benzinkutat látogattunk meg. Mennyiségi korlátozást csak egy helyen találtunk, ott is 200 literig vihető el üzemanyag.
A tankolók száma nem változott, azonban a nyitvatartás igen. Van olyan kút, ahol a tulajdonos elmondta, egy árva vendég nem érkezik este hét után és hiába zárnának be korábban, nem tehetik meg, mert megbüntetik őket Bezárhatják azokat a benzinkutakat, amelyek átlépik a rögzített árat 2021. November 11. 14:51 .
A kutak amúgy ugyanúgy üzemelnek, mint korábban, azonban érezhető, hogy komoly bajban vannak Komoly bajban a benzinkutak, a kormány kinyújtotta a karját a kisebb hálózatokért 2021. November 16. 19:25 . Érkezésünkkor az egyik kisebb kút tulajdonosa éppen egy fekete zászlót tűzött ki, ezzel jelezve, hogy a csőd szélére sodorják őket.
A vállalkozó nevének elhallgatását kérve tőlünk elmondta: a kút folyamatosan veszteséget termel, jelenleg a gázolajat literenként mínusz hat forintos veszteséggel tudja értékesíteni. Nehezményezte, hogy a kormány semmilyen segítséget nem nyújt a vállalkozóknak, mi több, a segítségnyújtás helyett folyamatos adókkal sújtják Nem gondolná, de emelhetik az üzemanyagok jövedéki adóját 2021. November 07. 07:13 a benzinkút tulajdonosokat.
Ilyen érthetetlen teher például az, hogy a száz százalékban magyar tulajdonú kutaknak is kötelező fizetni a multiadót. Szerinte a kormány nyerészkedései miatt a benzinkutak nem tudják olcsóbban adni az üzemanyagot, amikor az olajár kedvező irányba mozdul. Arról ugyanis a fogyasztók keveset tudnak, hogy amikor a nyersolaj ára 50 dollár alá esik, a kormány automatikusan megemeli az üzemanyag adóterheit.
A kisfogyasztók tévesen azt hiszik, hogy a benzinkút tulajdonosok jutnak extra bevételhez, pedig a kormányzat fölözi le az olcsóbb olajárból eredő hasznot. Sajnos ennek fordítottja, nevezetesen, hogy a rendkívüli magas olajár miatt csökkentse az üzemanyag adótartalmát, nem jutott a kabinet eszébe.
Azzal, hogy az állam megszüntette a versenyt, félő, hogy kis benzinkutak elvéreznek, ennek pedig komoly következményei lesznek, hiszen eddig a multikhoz képest 15-20 forinttal tudták olcsóbban adni az üzemanyagot azonban. Ha becsődölnek az emberek kénytelenek lesznek a nagy benzinkutaknál tankolni jóval drágábban.
Próbáltunk érdeklődni, hogy meddig tartható ez az állapot, de úgy tűnt erre jelen helyzetben nincsen válasz, hiszen még mindig jobban megéri lenyelni a veszteségeket és kitartani, ameddig csak lehet, mint elveszíteni az ügyfélkört, amit az elmúlt évtizedekben épített ki.
Távozásunkkor hozzátette:
„Amit az elmúlt harminc évben felépítettem, azt mind romba dönti egy rendelettel a kormány”
Korábban több cikkünkben beszámoltunk róla, hogy a kormány ezzel az intézkedéssel a kis piaci szereplőkre hárította át az árstop terheit.
A kis benzinkutasoknak rengeteg költséggel jár az üzemanyagértékesítés. A töltőállomások egy nagykereskedőtől, legtöbbször a Moltól vásárolják a kútjaikon értékesített üzemanyagot.A nagykereskedelmi ár a termékáron kívül tartalmazza az üzemanyag-specifikus adók nagy részét – így az erre az összegre eső áfát és a jövedéki adót –, illetve a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetségnek fizetendő literenként néhány forintos összeget is.
A kiskereskedőnek azonban ezen felül is vannak költségei: el kell juttatnia az üzemanyagot a saját kútjára, ki kell gazdálkodnia az alkalmazottai bérét, fizetnie kell az egyéb adókat, fedeznie kell a technikai előírások miatti kiadásokat, a fejlesztéseket, és ha van üzlet a kúton, akkor annak a költségeit is. Alapesetben ezt a nagykereskedelmi árra rakódó kiskereskedelmi árrésből fedeznék, de ez eltűnt.
Pár nappal ezelőtt, Egri Gáborral az Envikut Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk „Blöff és marketing” - Szépen megszedi magát az állam a befagyasztott benzináron is 2022. February 16. 10:21 , aki elmondta, hogy a veszteségek kezelése másként néz ki a nagyobb és a kisebb cégek esetében. Míg a multik gyakorlatilag korlátlanul tudnak a tartalékaikhoz nyúlni, addig a kisebbek tönkre mennek.
* Korábban egy másik adóról is írtunk, amit kivettünk a cikkből