„Üvöltöttem, hogy hagyja abba, mire közölte, nem érdekli, hogy fáj" - Egy történet a szombathelyi kórház nőgyógyászatáról

Olvasónk a Markusovszky-kórház nőgyógyászatán átélt, fájdalmas és megalázó bánásmóddal kapcsolatos tapasztalatait írta meg nekünk. De hivatalos panaszt is tett, így az intézmény ki tudja vizsgálni az esetet.

„Üvöltöttem, hogy hagyja abba, mire az orvos közölte nem érdekli, hogy fáj" - írta olvasónk, aki a szombathelyi Markusovszky-kórház nőgyógyászatán átélt eseményekről szóló beszámolóját osztotta meg lapunkkal.

Azt írta, augusztus 23-án, pénteken délután sírva, erős alhasi görcsökkel ment be a szombathelyi kórház sürgősségi osztályára, ahonnan tovább is küldték a nőgyógyászati részlegre. Levelében kiemelte, hogy szerinte egy nőgyógyászati vizsgálat minden nőnek egy nagyon intim, kiszolgáltatott helyzet, ahol bizalmat adnak az adott orvosnak, ő is így tett.

Türelmesen várta, hogy jöjjön az orvos és megvizsgálja. „Körülbelül 25 perc múlva be is mentem a szobába, ahol az volt a legfurább, hogy a páromra konkrétan rácsukták az ajtót, mert ő nem jöhet be. Tudomásom szerint egy kisérő bent lehet, de mindegy én csak azzal foglalkoztam, hogy lásson el valaki" - részletezte olvasónk.

Úgy érzi, ami ezek után következett, rendkívül megalázó, méltatlan volt.

Olvasónk állítása szerint az orvos először nagyon flegmán beszélt vele. "Majd a vizsgálat közben olyan szinten okozott fájdalmat, hogy üvöltöttem és sírtam egyszerre." Azt írta, többször jelezte az orvosnak, hogy nagyon fáj neki, amit csinál. Kérte, hogy hagyja abba, legyen óvatosabb. "Erre jött a válasz fennhangon, hogy őt nem érdekli, ha nekem fáj és közbe üvöltött, hogy csússzak lejjebb az ágyon. A lábaimat úgy feszítette kifelé, mintha valami állatot vizsgálna" - olvasható a levélben.

A hölgy megjegyezte, megérti, hogy kevés az orvos és lehet mindenkinek nehéz napja, elismeri az orvosok szakmai tudását, de nem érti, hogyan lehet egy olyan beteggel így bánni, aki segítséget szeretne kapni a kórházban.

“Majd az éjszakás megoldja”

A fiatal nő ezek után sírógörcsöt kapott, legszívesebben rögtön hazament volna, azonban mivel nem múltak a panaszai, visszaküldték a sürgősségire, ahol elmondása szerint újabb megaláztatás érte. Hangsúlyozta, a nővérek, akik felvették, nagyon kedvesek, segítőkészek voltak.

„Pár perc múlva egy fiatal férfi orvos hangoztatta, hogy nincs ráírva a lapomra, hogy vissza kellett oda mennem, mire közöltem, hogy többször mondták menjek vissza, mert nem múlik a fájdalom. A válasza a betegfelvevő hölgyek mögött az volt, hogy ő biztos nem fogja a vizsgálatot elkezdeni, mert nem vagyok sürgős eset, majd az éjszakás megoldja" - panaszolta olvasónk, akinek hat órát kellett ezek után várnia.

„Akkor mi számít sürgős esetnek, ha az nem, amikor egy fiatal lány sírva, összegörnyedve sétál be?" - tette fel a kérdést, és lapunkon keresztül még egyszer köszönetet mondott a nővéreknek, akik segítettek neki.

Levelét azzal zárta, jelezte panaszát a kórház igazgatóságának.

Megkérdeztük a kórházat az esetről

Lapunk augusztus 26-án megkereste az intézményt, többek között arról érdeklődtünk:

  • Valóban érkezett-e panasz az esettel kapcsolatban?
  • Bent lehetett volna-e a nőgyógyászati vizsgálat során a páciens kísérője?
  • Amikor a beteg újra elment a sürgősségi osztályra, mert elmondása szerint visszaküldték, megtagadhatta a sürgősségin az orvos a vizsgálatok elkezdését? A szabályoknak megfelelően járt el?
  • Kivizsgálják-e az esetet? Hogyan zajlik a folyamat?
  • Amennyiben helytállónak találja a kórház a beteg panaszát, milyen lépéseket tesz az intézmény? Milyen következményei lehetnek az ügynek?
  • Hivatalos panasz csak megkeresésünk után érkezett

    A Markusovszky-kórház válaszából kiderült, hivatalos panasz az intézményhez csak a Nyugat.hu megkeresése után két nappal érkezett a hölgytől, de megkezdték a bejelentés kivizsgálását.

    A vizsgálat minden esetben a kórház honlapján is elérhető Panaszkezelési Szabályzat alapján történik.

    A honlapon leírtak szerint ez azt jelenti, hogy a panasz hivatalos beérkezését követően haladéktalanul kijelölik a kivizsgálásáért felelős személyt. A kivizsgálás eredményéről a panaszost vagy annak meghatalmazott képviselőjét írásban tájékoztatják 30 munkanapon belül.

    Amennyiben a panasz alapján egyéb szabályozás alá tartozó eljárás lefolytatása szükséges – fegyelmi, etikai eljárás -, úgy kezdeményezik annak elrendelését.

    Hozzátették, a megkeresésünkben feltett további kérdésekre akkor tudnak majd választ adni, ha a vizsgálat már lezárult.

    Ha nincs hivatalos panasz, a kórház nem tud vizsgálatot indítani

    Olvasóink gyakran keresnek meg minket, és osztják meg velünk a szombathelyi Markusovszky Egyetemi Oktatókórházban szerzett tapasztalataikat. Természetesen ezek között köszönetnyilvánítások is vannak, de panaszok is.

    Kérik, hogy járjunk utána egy-egy esetnek, sérelemnek. Ezt lehetőségeinkhez mérten meg is tesszük, azonban sokszor szembesülünk azzal, hogy ők maguk, vagy betegjogi képviselőn keresztül hivatalos panaszt nem tesznek az intézménynél, ami azt jelenti, hogy a kórház nem tudja kivizsgálni az esetet.

    Ebben a történetben, ha megkeresésünk után néhány nappal is, de érkezett hivatalos bejelentés, így a kórház le tudja folytatni a vizsgálatot. Ennek eredményére visszatérünk a későbbiekben.

    Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

    Jelentem