Az elmúlt napokban, hetekben az egész magyar sajtót bejárta a hír Mától újra gyártják a legendás magyar üdítőitalt, a Traubisodát March 18. 20:47 , miszerint újra kapható lesz az ikonikus Traubisoda. A lapok és annak kommentelői pedig láthatóan egyre lelkesebben várják a csütörtököt: ugyanis a Lidlben már holnaptól kapható lesz a Márka Üdítőitalgyártó Kft. által feltámasztott brand.
Csakhogy a visszatérő termék nem az eredeti, klasszikus recept alapján készült változat lesz, hanem annak egy, korábban már a piac által elutasított, édesítő- és tartósítószeres, módosított formája.
"A probléma az, hogy úgy tesznek , mintha AZT a nagy klasszikust hoznák vissza" - jegyzi meg nyílt levelében A termékkritikus c., fogyasztói visszajelzésekkel és terméktesztekkel foglalkozó Youtube-csatorna szerkesztője is, aki nyílt levelében kifejti, hogy az eredeti, cukros verzió helyett egy édesítőszerrel felpimpelt, ebutított változat kerül forgalomba. Ráadásul a lecsökkentett cukortartalom miatt a tartósítószereket is hozzá kellett adni az üdítőhöz.
"Az eredeti osztrák receptben mindössze víz, cukor, szőlőlé, aroma és savanyúságot szabályzó anyagok szerepelnek, semmi más" - emeli ki a termékkritikus.
És valóban, a marketingesek által összeállított anyagok a '70-es, '80-as évek nosztalgiájára építenek, amikor még az eredeti összetételű Traubi volt kapható. Én magam is megnéztem néhány egykori reklámfilmet. Most viszont nem ezt az üdítőt fogjuk a boltokban megtalálni.
Egyébként semmi baj nem lenne azzal, ha egy édesítőszeres verziót is gyártanak, mondjuk az egészségtudatosság jegyében (bár, hogy az édesítőszerekkel telenyomott üdítő mitől lenne egészségtudatos, azt én sem értem), és majd a piac, a vásárlók eldöntik, melyiket szeretnék fogyasztani. De azzal, hogy eleve a nosztalgiára építi a cég a termék újbóli bevezetésének marketingjét, miközben valójában nem az eredeti íz lesz kapható, számomra átverés-szagú.
Engem így már nem is érdekel sajnos az üdítő, mivel az édesítőszerek "kőolajszerű" utóízét ki nem állhatom - de persze aki akarja, tegyen vele egy próbát.
A Traubisoda védjegy eredeti jogosultja az osztrák Lenz Moser nevű, borokkal foglalkozó cég volt, majd csődje után a szintén osztrák Warimpex AG-vel kötött megállapodást az akkori magyar gyártó, a Badacsonyi Állami Gazdaság (BÁG). A magyar Traubisodát legutóbb a debreceni székhelyű Ráthonyi Kft. gyártotta, a terméket 2018-ban lehetett utoljára a boltok polcain megtalálni.
Megszűnéséhez (és a cég csődjéhez) a megváltoztatott íz, egy elhúzódó gyártósori fejlesztés mellett egy bonyolult és költséges védjegyvita is hozzájárult, mivel a '90-es évek közepe után a márkát két cég is (a Ráthonyi mellett a Centráls Kft., később utóbbitól a jogot megvásárolva a Traubi Hungária Rt., amit aztán átneveztek Tra-Üdi Tradicionális Üdítőital-gyártó Rt.-re) magáénak mondta; a helyzet tisztázásán pedig a különböző bíróságok szintén különböző döntései sem segítettek.
A brandet viszont ma már kizárólag a Márka Üdítőitalgyártó Kft. használhatja, a régi új/nem új Traubit így ők fogják palackozni.
Eddig olvasónk levele, mi tesszük hozzá, hogy az eredeti Traubisodát 2004 óta a Waldquelle Kobersdorf gyártja, a burgenlandi Kaboldon, 2023 óta pedig egyetlen ízben, kizárólag 1 literes, visszaváltható üvegpalackban kapható.