Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

115 éve csilingelt először a szombathelyi villamos

A szombathelyi villamosvasút melegindításának 115. évfordulója alkalmából tartottak megemlékezést a Smidt múzeumban vasárnap kora délután.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Az alkalomra létrehozott alkalmi tárlatot megtekinthették az érdeklődők a „Volt egyszer egy villamos” című rövidfilm levetítése előtt. A terem zsúfolásig megtelt, idősek és fiatalok egyaránt érdeklődve nézték végig a múltat idéző filmet. Távozáskor mindenki vihetett egy eredeti menetjegyet magával, aminek utolsó ára 60 fillér volt. Természetesen a kijáratnál ezt stílusosan ki is lyukasztották. Ez után már bátran szállhattak fel a kapunál kiállított 1-es villamosra.

115 éve indult a villamosvasút.
Jegyeket és bérleteket...
Nagy Zoli

Az országban harmadik helyen, Éhen Gyula polgármestersége idejében 1897-ben indult útjára az első szombathelyi villamosvasút, hasznosítva az új energiaforrást, amit az ikervári vízierőmű termelt, és a Vasvármegyei Elektromos Művek Részvénytársaság juttatott el Szombathelyre.

Ekkor még egy rövid távon, a Püspöki iskola és a vasút között. Reggel öttől huszonhárom óráig 12 percenként közlekedett, és az elejére egy postaládát is szereltek. Télen fűthető volt (elektromos fűtés, amit takarékossági okokból hamar megszüntettek) a megállókban pedig lámpák jelezték a várható érkezést.

115 éve indult a villamosvasút.
115 éve indult a villamosvasút.
Nagy Zoli

1900 április 12-től kibővített pályán (3,2 km) közlekedett a Szent István parkig.

1915-ben a Kálvária utca végén átadták a remizt Egykori szombathelyi üzemek nyomában - A Remix 2011. January 07. 15:08 , ami műhelyként és várócsarnokként üzemelt.
A 70-es években évente 7 millió volt az utasforgalma. 1974 augusztus 20-án végleg megszüntették, a villamosokat pedig szétbontották. A múltat csupán a múzeum udvarán pihenő 1-es Ausztriában hasonló állapotú 6-os villamos idézi.
Funkciójukat átvették a panorámás Ikarus autóbuszok, akkor 2 forintos menetjeggyel.

Egy szerkesztőség fenntartása nagyon sok pénzbe kerül. Segítsd a Nyugat.hu munkáját, mert a függetlenségnek ára van! December 3-tól 20-ig tartó kampányunkban kétmillió forintot szeretnénk összegyűjteni. Ezt a pénzt elsősorban az újságírók bérére szánjuk, hogy a valóban fontos ügyekkel foglalkozhassanak. Itt támogathatsz és tudhatsz meg többet a kampányunkról.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
Hirdetés
Hirdetés

Kapcsolódó cikkeink

Leginkább villamosra vágyunk - Jegelt projektek nyomában

Egykor megálmodott, aztán sutba dobott projektek közül olvasóink a villamos újbóli csilingelését hiányolják leginkább Szombathelyről.

Villamosreform Szombathelyen

1908 márciusában kevés lány juttatott a főkötő alá, Olad község templomában új harangot állítottak fel. Hogyan született a Március 15. tér elnevezése? Idézzünk múltat!

Lesz még villamosközlekedés Szombathelyen?

A villamos ünnepélyes "átadására" volt aki a villamosbérletét is magával hozta, de azért "tujázott" egyet az ütközőn.

Villamos a fák felett - A Smidt múzeumba került a sárga döcögény (Képgaléria két szombathelyi villamosról)

A vandálok miatt kellett ismét útra kelnie az eddig a Vasútállomás előtti téren álló villamosnak A Smidt múzeumba került a sárga döcögény.

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Kultúra

Hirdetés