Alapjaiban változik a Szombathely és Zalaegerszeg közötti vasúti közlekedés, még egy új megálló is épül

A GYSEV jövőre kezdi az építkezést.
A GYSEV jövőre kezdi az építkezést.

Éppen hogy elkészült írásunk Olyan sok a késés a Szombathely-Zalaegerszeg vonalon, hogy az utasok eggyel korábbi vonattal járnak dolgozni, hogy beérjenek September 17. 11:03 a Szombathely és Zalaegerszeg közötti vasúti közlekedés anomáliáiról, amikor az uniós pályázati értesítőben megjelent a GYSEV felhívása, amelyben a közlekedési társaság kivitelezőt keres a Zalaszentiváni deltavágány építésére.

Ebben az áll, hogy a következő munkákra kerülne sor:

  • 1500 méter egyvágányú új vasúti pálya építése (pályatest, alépítmény, felépítmény),
  • 570 méter vasúti pálya teljes átépítése,
  • 6 csoportkitérő beépítése,
  • közút új nyomvonalra helyezése kb. 405 méter hosszban
  • 3 db vasúti átjáróval kapcsolatos építési, átépítési munkák,
  • 160 méter hasznos hosszban 1 darab új sínkorona+55 centiméter magasságú utasperon létesítése,
  • 6 állásos P+R parkoló létesítése
  • felsővezetéki rendszer átépítése/építése kb. 2,5 kilométer hosszban,
  • Zalaszentiván állomáson egy darab vasúti elektronikus biztosítóberendezés, illetve csatlakozó térközbiztosítóberendezések átalakítása.
  • Mivel ez így önmagában az átlagembereknek nem sokat mond, arra kértük a GYSEV-et, hogy segítsen értelmezni az építkezést, annál is inkább, mert az iho.hu szakportál már hat évvel ezelőtt foglalkozott ezzel a beruházásal.

    „A zalaszentiváni deltavágány megépítése azért szükséges, mert a Szombathely és Zalaegerszeg között közlekedő személyvonatok csak menetirányváltással tudnak áthaladni Zalaszentiván állomáson. Tehát: ha egy vonat Szombathelyről elindul, akkor keleti irányban bemegy Zalaszentiván állomásra, majd menetirányváltás után az ellenkező, tehát nyugati irányban folytatja útját és kizárólag így juthat el Zalaegerszegre”

    - közölte lapunkkal Rázó László Gergő, a cég sajtószóvivője.

    A deltavágány egy körülbelül másfél kilométer hosszú új pályaszakasz megépítését jelenti, amelynek köszönhetően már nem lesz szükség erre a menetirányváltásra. Ez egy egyvágányú villamosított vasúti pálya lesz.

    Az új pályaszakasz tervrajza tovább segíti az értelmezést.

    Pirossal van jelölve az új deltavágány
    GYSEV Zrt.

    A deltavágány nem csupán a személyszállító vonatok közlekedését segíti, hiszen az észak-déli folyosón Szlovákia, Lengyelország és Szlovénia irányába közlekedő és onnan érkező tehervonatok jelenleg ugyanígy, tehát csak zalaszentiváni menetirányváltással tudnak közlekedni – tudtuk meg ezt a némileg meglepő információt.

    A menetirányváltás megszüntetése mellett más kézzelfogható előnyei is lesznek a beruházásnak: ilyen például az, hogy

    rövidebb menetidővel közlekedhetnek a vonatok.

    Emellett csökken a környezetterhelés és az energiafelhasználás, összességben pedig javul a vasút versenyképessége mind a személy-, mind pedig a teherszállításban.

    Az utazóközönség számára az egyik látványos változás az lesz, hogy a vonatok egy része nem megy be a Zalaszentivánra, helyette új megálló épül az új szakaszon. Az utasok innen érik majd el a települést.

    Alapjaiban változik a Szombathely és Zalaegerszeg közötti vasúti közlekedés, aminek gazdasági vetülete is van. Egyszerűsödik a két megyeszékhely közötti munkaerő-áramlás és a teherszállítás.
    Mészáros D. Zsolt

    Az új létesítmény a deltavágánytól északra, a község központjához közel épülhet fel (lásd a térképet), mintegy 160 méter hosszú magasperonnal, valamint P+R és B+R parkolókkal (az előbbi az autóknak, az utóbbi a kerékpároknak).

    Az új megállóhely neve “Szentivánvölgy” lesz.

    A név Zalaszentiván község mellett utal a közeli Sárvíz patak völgyére is.

    „A GYSEV Zrt. az elmúlt években sikeresen lezárta a projekt előkészítését: elkészültek a kivitelezéséhez szükséges tanulmányok, tervdokumentációk, emellett a vasúttársaság megszerezte a megvalósításhoz szükséges, jogerős engedélyeket” – válaszolta az építkezés ütemezésére vonatkozó kérdésünkre Rázó László Gergő.

    A kivitelezési munkák várhatóan 2025-ben indulhatnak meg, a deltavágány a tervek szerint 2027-re készülhet el. A finanszírozást uniós forrásokból biztosítja a GYSEV.

    Közben érkeznek az új Intercity-szerelvények

    Nem a deltavágány az egyetlen jelentős változás a GYSEV háza táján.

    A közelmúltban számoltunk be Étel- és italautomaták, 160 km/óra végsebesség – Ilyenek lesznek az új szombathelyi és soproni IC-k September 11. 11:02 arról, hogy a kormány rábólintott a vasúttársaság egy másik nagyberuházására is. 9 plusz opcionálisan 2 Intercity vonatot vásárolhat a cég, melyek majd a Sopron–Budapest, illetve a Szombathely–Budapest vonalon állhatnak forgalomba valamikor 2027 körül.

    Az új Stadler-motorvonatokban biztonsági kamerák, étel- és italautomaták, a korábbinál kényelmesebb ülések, korszerű utastájékoztató rendszer, telefonok, tabletek és laptopok töltésére alkalmas csatlakozók lesznek.

    Gyakorlati szempontból fontos, hogy az új Stadlerek mindkét végén található vezetőállás, ami azt jelenti, hogy nem kell a mozdonynak „körbejárnia”, azaz átjárnia a szerelvény másik végéhez ahhoz, hogy ellenkező irányba közlekedjen. Emellett "kétáramneműek", azaz nemcsak Magyarországon, hanem Ausztriában is tudnak közlekedni.

    Az új vonatok munkába állásával várhatóan ismét a GYSEV Zrt. közlekedteti majd az Intercity-járatokat mind a Sopron-Budapest, mind pedig a Szombathely-Budapest vonalon.

    A szombathelyi IC-ket tavaly decemberben vette át Több fontos változás lesz a vonatközlekedésben a december 10-i menetrendváltástól 2023. November 30. 12:16 a MÁV.

    Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Tech