Éppen hogy elkészült írásunk Olyan sok a késés a Szombathely-Zalaegerszeg vonalon, hogy az utasok eggyel korábbi vonattal járnak dolgozni, hogy beérjenek September 17. 11:03 a Szombathely és Zalaegerszeg közötti vasúti közlekedés anomáliáiról, amikor az uniós pályázati értesítőben megjelent a GYSEV felhívása, amelyben a közlekedési társaság kivitelezőt keres a Zalaszentiváni deltavágány építésére.
Ebben az áll, hogy a következő munkákra kerülne sor:
Mivel ez így önmagában az átlagembereknek nem sokat mond, arra kértük a GYSEV-et, hogy segítsen értelmezni az építkezést, annál is inkább, mert az iho.hu szakportál már hat évvel ezelőtt foglalkozott ezzel a beruházásal.
„A zalaszentiváni deltavágány megépítése azért szükséges, mert a Szombathely és Zalaegerszeg között közlekedő személyvonatok csak menetirányváltással tudnak áthaladni Zalaszentiván állomáson. Tehát: ha egy vonat Szombathelyről elindul, akkor keleti irányban bemegy Zalaszentiván állomásra, majd menetirányváltás után az ellenkező, tehát nyugati irányban folytatja útját és kizárólag így juthat el Zalaegerszegre”
- közölte lapunkkal Rázó László Gergő, a cég sajtószóvivője.
A deltavágány egy körülbelül másfél kilométer hosszú új pályaszakasz megépítését jelenti, amelynek köszönhetően már nem lesz szükség erre a menetirányváltásra. Ez egy egyvágányú villamosított vasúti pálya lesz.
Az új pályaszakasz tervrajza tovább segíti az értelmezést.
A deltavágány nem csupán a személyszállító vonatok közlekedését segíti, hiszen az észak-déli folyosón Szlovákia, Lengyelország és Szlovénia irányába közlekedő és onnan érkező tehervonatok jelenleg ugyanígy, tehát csak zalaszentiváni menetirányváltással tudnak közlekedni – tudtuk meg ezt a némileg meglepő információt.
A menetirányváltás megszüntetése mellett más kézzelfogható előnyei is lesznek a beruházásnak: ilyen például az, hogy
rövidebb menetidővel közlekedhetnek a vonatok.
Emellett csökken a környezetterhelés és az energiafelhasználás, összességben pedig javul a vasút versenyképessége mind a személy-, mind pedig a teherszállításban.
Az utazóközönség számára az egyik látványos változás az lesz, hogy a vonatok egy része nem megy be a Zalaszentivánra, helyette új megálló épül az új szakaszon. Az utasok innen érik majd el a települést.
Az új létesítmény a deltavágánytól északra, a község központjához közel épülhet fel (lásd a térképet), mintegy 160 méter hosszú magasperonnal, valamint P+R és B+R parkolókkal (az előbbi az autóknak, az utóbbi a kerékpároknak).
Az új megállóhely neve “Szentivánvölgy” lesz.
A név Zalaszentiván község mellett utal a közeli Sárvíz patak völgyére is.
„A GYSEV Zrt. az elmúlt években sikeresen lezárta a projekt előkészítését: elkészültek a kivitelezéséhez szükséges tanulmányok, tervdokumentációk, emellett a vasúttársaság megszerezte a megvalósításhoz szükséges, jogerős engedélyeket” – válaszolta az építkezés ütemezésére vonatkozó kérdésünkre Rázó László Gergő.
A kivitelezési munkák várhatóan 2025-ben indulhatnak meg, a deltavágány a tervek szerint 2027-re készülhet el. A finanszírozást uniós forrásokból biztosítja a GYSEV.
Közben érkeznek az új Intercity-szerelvények
Nem a deltavágány az egyetlen jelentős változás a GYSEV háza táján.
A közelmúltban számoltunk be Étel- és italautomaták, 160 km/óra végsebesség – Ilyenek lesznek az új szombathelyi és soproni IC-k September 11. 11:02 arról, hogy a kormány rábólintott a vasúttársaság egy másik nagyberuházására is. 9 plusz opcionálisan 2 Intercity vonatot vásárolhat a cég, melyek majd a Sopron–Budapest, illetve a Szombathely–Budapest vonalon állhatnak forgalomba valamikor 2027 körül.
Az új Stadler-motorvonatokban biztonsági kamerák, étel- és italautomaták, a korábbinál kényelmesebb ülések, korszerű utastájékoztató rendszer, telefonok, tabletek és laptopok töltésére alkalmas csatlakozók lesznek.
Gyakorlati szempontból fontos, hogy az új Stadlerek mindkét végén található vezetőállás, ami azt jelenti, hogy nem kell a mozdonynak „körbejárnia”, azaz átjárnia a szerelvény másik végéhez ahhoz, hogy ellenkező irányba közlekedjen. Emellett "kétáramneműek", azaz nemcsak Magyarországon, hanem Ausztriában is tudnak közlekedni.
Az új vonatok munkába állásával várhatóan ismét a GYSEV Zrt. közlekedteti majd az Intercity-járatokat mind a Sopron-Budapest, mind pedig a Szombathely-Budapest vonalon.
A szombathelyi IC-ket tavaly decemberben vette át Több fontos változás lesz a vonatközlekedésben a december 10-i menetrendváltástól 2023. November 30. 12:16 a MÁV.