Szinte hetente kapunk olvasói megkereséseket a nyugat-dunántúli vonatközlekedéssel kapcsolatban. Ezek a levelek jogtalannak vélt büntetésekről, „A leckét megtanultuk” - A MÁV nyugdíjasbüntetései továbbra is borzolják a kedélyeket July 31. 18:57 a vasúti kocsik állapotáról éppúgy szólnak, Frissítve - Nem volt áram az esti Savaria Intercity egyik helyjegyes kocsijában, sötétben ültek a vonaton az utasok August 15. 10:46 mint olyan esetekről, amikor wc nélküli vonattal kellett eljutniuk Ha igazi kalandra vágyik, menjen vécé nélküli vonattal Szombathelyről Pécsre - Frissített July 03. 07:08 az utasoknak Szombathelyről Pécsre. De kétségkívül a legtöbbször a már tolerálhatatlannak számító késések miatt ragadnak billentyűzetet vagy telefont olvasóink.
A MÁV problémáinak hátterében többek között az elavult járműállomány és infrastruktúra, az elszaporodott pályahibák állnak és egyre több az alkatrészhiány miatt tartósan félreállított, de amúgy jó állapotú IC-kocsi, motorvonat. Erről Vitézy Dávid, korábbi közlekedésért felelős államtitkár írt Augusztusban negatív rekordot döntött a MÁV a késéseknél September 09. 07:21 részletesen, amikor kiderült, hogy augusztusban negatív rekordot döntött a MÁV a késéseknél. A magyar InterCityk mindössze 32,8 százaléka volt pontos (azaz késett kevesebbet, mint 5 percet) augusztusban.
Azt érzékeljük, hogy a másik vasúttársasággal, a GYSEV-vel kapcsolatban jóval kevesebb panasz érkezik. Utolsó hírünk az volt, hogy visszakerülnek Étel- és italautomaták, 160 km/óra végsebesség – Ilyenek lesznek az új szombathelyi és soproni IC-k September 11. 11:02 a társasághoz a nyugat-dunántúli Intercityk, miután új Intercity motorvonatokat vásárol.
Nem az a kérdés, lesz-e késés, hanem az, hogy mennyi
Ezúttal újra a Szombathely-Pécs vonallal foglalkozunk, amelyen a GYSEV és a MÁV közösen osztozik. Ez a vonal Zalaszentivánig a GYSEV-hez tartozik, onnan pedig a MÁV-é.
Több olvasónk kereste meg lapunkat az elmúlt hetekben arra panaszkodva, hogy áldatlan állapotok uralkodnak arrafelé. A vonatok folyamatosan késnek, elsősorban a Pécsről indulók. Már nem az a kérdés, hogy lesz-e késés, hanem az, mennyi. Korábban néhány közvetlen vonatot indítottak csak Pécsről, de az utóbbi években már többet. Április 11-től új menetrend lesz - Nagy változások a Szombathely-Pécs vonalon 2021. April 09. 10:42 5-10 perccel már nem is foglalkoznak az emberek. Késés ugyanis 15 perc alatt nincs is: 20, 30, 40, sőt, van, hogy 50 perccel kell számolni.
„A műszakba járók közül sokan korábbi vonattal mennek, hogy beérjenek dolgozni. De már megbocsássanak, ez nem járja. Miközben a környezetvédelemről beszélünk és a tömegközlekedést ajánlgatjuk, de ehhez biztosítani kellene egy megfelelő szolgáltatást” – írta egyikük.
A Pécsről induló járatok miatt van minden?
Volt időszak, amikor a délutáni és éjszakai műszakba járó embereket szállító két vonat (8997 és a 8993-as számú) minden nap átlagosan 25 percet késett. Ezek is korábban Zalaegerszegről indultak, egy ideje viszont Pécsről. Azóta állandó és rendszerszintű a késés - mondják olvasóink.
Mindenki a MÁV applikációt figyeli
Azt írták, gyakorlatilag mindenki a MÁV applikációt figyeli, és ha 15-20 perc késés van Szigetvár után, akkor inkább biztosra mennek, a Zalaegerszegről eggyel korábban induló járatokat választják.
Másik olvasónk szerint nemcsak a pécsi InterRégiók, de a Zalaegerszegről induló vonatok is késnek. „ Mindenféle indok van, illetve vágányzárak össze-vissza, de javulás nincs. A hajnali vonat egy kocsival (régi, rövid) közlekedik, pedig ezen vannak a legtöbben” – írta.
Azok a fránya Desirók
Olvasóink felvetették, amit korábban lapunk is pedzegetett, hogy alapproblémát jelenthetnek a 40-50 éves M41-es mozdonyok és a Desiro szerelvények. Utóbbiakat elővárosi ingázásra találtak ki. Az 53 kilométer hosszú Esztergom-Budapest vonalon például remekül megfeleltek, de a Szombathely-Pécs táv 231 kilometer. Állítólag van olyan szerelvény, amelyen még látszik a megkopott BKV matrica.
Mit mondanak a vasúttársaságok?
A késésekkel kapcsolatban megkerestük a MÁV és a GYSEV vasúttársaságokat is.
A MÁV elismerte, hogy a Pannónia InterRégiók közlekedésében valóban többször tapasztalható 15 percnél nagyobb mértékű késés. Ennek fő oka, hogy egészen Szombathelytől Pécsig egy vágányú a vasúti hálózat, így a szembe érkező vonatra minden esetben egy olyan állomáson kell várakoznia az adott járatnak, amelyen a találkozás lehetséges. Ez a legtöbb esetben többlet várakozással jár, így növekszik meg a járatok menetideje. Több olyan csatlakozási pont is van, ahol bevárják a másik vonalról érkező utasokat is, ami szintén növelheti a menetidőt.
Október 31-től talán lesz javulás
A Pécs-Nagykanizsa vonalon további késéseket okoz a pálya állapota. Ennek javítása érdekében augusztus 31-től október végéig komplex vágányfelújítási munkálatokat végeznek Szigetvár és Szentlőrinc között, ami eredményekénta MÁV ígérete szerint a Pannónia InterRégiók, így a Szombathely-Zalaszentiván közötti vonatok megbízhatóbban közlekedhetnek, menetrendszerűségük, azaz a pontosságuk is javulhat.
GYSEV Zrt. pedig azt válaszolta, hogy a Pannónia InterRégió vonatok késései kihatással vannak a GYSEV által üzemeltetett regionális személyvonatok menetrendszerű közlekedésére, így a Zalaegerszeg-Szombathely között közlekedő személyvonatokra is, mivel Zalaszentiván és Szombathely között ugyanazon a vonalon közlekednek.
A Desirókról hallgatnak
Megtudtuk, hogy a Zalaegerszegről 3:49-kor induló és Szombathelyre 4:47-kor érkező, 9819 számú járat 2024. június 22-től hétköznapokon már dupla motorvonattal közlekedik, így biztosítva elegendő helyet a munkába, iskolába járó utasoknak. Azt is leírta a GYSEV, hogy a Szombathely-Zalaszentiván vonallal kapcsolatban havonta átlagosan 3-4 utaspanasz érkezik.
Arra a kérdésünkre, hogy elsősorban a Desiro szerelvények okozhatják-e a késéseket - ahogy korábban - úgy most sem válaszolt egyik vasúttársaság sem. Október 31. után kiderül, hogy valóban javul-e a helyzet. Várjuk majd olvasóink tapasztalatait.