Olyan sok a késés a Szombathely-Zalaegerszeg vonalon, hogy az utasok eggyel korábbi vonattal járnak dolgozni, hogy beérjenek

Áldatlan állapotokra panaszkodtak olvasóink. 15 perc alatt alig van késés, de nem ritka az 50 perc sem.

Szinte hetente kapunk olvasói megkereséseket a nyugat-dunántúli vonatközlekedéssel kapcsolatban. Ezek a levelek jogtalannak vélt büntetésekről, „A leckét megtanultuk” - A MÁV nyugdíjasbüntetései továbbra is borzolják a kedélyeket July 31. 18:57 a vasúti kocsik állapotáról éppúgy szólnak, Frissítve - Nem volt áram az esti Savaria Intercity egyik helyjegyes kocsijában, sötétben ültek a vonaton az utasok August 15. 10:46 mint olyan esetekről, amikor wc nélküli vonattal kellett eljutniuk Ha igazi kalandra vágyik, menjen vécé nélküli vonattal Szombathelyről Pécsre - Frissített July 03. 07:08 az utasoknak Szombathelyről Pécsre. De kétségkívül a legtöbbször a már tolerálhatatlannak számító késések miatt ragadnak billentyűzetet vagy telefont olvasóink.

A MÁV problémáinak hátterében többek között az elavult járműállomány és infrastruktúra, az elszaporodott pályahibák állnak és egyre több az alkatrészhiány miatt tartósan félreállított, de amúgy jó állapotú IC-kocsi, motorvonat. Erről Vitézy Dávid, korábbi közlekedésért felelős államtitkár írt Augusztusban negatív rekordot döntött a MÁV a késéseknél September 09. 07:21 részletesen, amikor kiderült, hogy augusztusban negatív rekordot döntött a MÁV a késéseknél. A magyar InterCityk mindössze 32,8 százaléka volt pontos (azaz késett kevesebbet, mint 5 percet) augusztusban.

Azt érzékeljük, hogy a másik vasúttársasággal, a GYSEV-vel kapcsolatban jóval kevesebb panasz érkezik. Utolsó hírünk az volt, hogy visszakerülnek Étel- és italautomaták, 160 km/óra végsebesség – Ilyenek lesznek az új szombathelyi és soproni IC-k September 11. 11:02 a társasághoz a nyugat-dunántúli Intercityk, miután új Intercity motorvonatokat vásárol.

Nem az a kérdés, lesz-e késés, hanem az, hogy mennyi

Ezúttal újra a Szombathely-Pécs vonallal foglalkozunk, amelyen a GYSEV és a MÁV közösen osztozik. Ez a vonal Zalaszentivánig a GYSEV-hez tartozik, onnan pedig a MÁV-é.

Több olvasónk kereste meg lapunkat az elmúlt hetekben arra panaszkodva, hogy áldatlan állapotok uralkodnak arrafelé. A vonatok folyamatosan késnek, elsősorban a Pécsről indulók. Már nem az a kérdés, hogy lesz-e késés, hanem az, mennyi. Korábban néhány közvetlen vonatot indítottak csak Pécsről, de az utóbbi években már többet. Április 11-től új menetrend lesz - Nagy változások a Szombathely-Pécs vonalon 2021. April 09. 10:42 5-10 perccel már nem is foglalkoznak az emberek. Késés ugyanis 15 perc alatt nincs is: 20, 30, 40, sőt, van, hogy 50 perccel kell számolni.

„A műszakba járók közül sokan korábbi vonattal mennek, hogy beérjenek dolgozni. De már megbocsássanak, ez nem járja. Miközben a környezetvédelemről beszélünk és a tömegközlekedést ajánlgatjuk, de ehhez biztosítani kellene egy megfelelő szolgáltatást” – írta egyikük.

A Pécsről induló járatok miatt van minden?

Volt időszak, amikor a délutáni és éjszakai műszakba járó embereket szállító két vonat (8997 és a 8993-as számú) minden nap átlagosan 25 percet késett. Ezek is korábban Zalaegerszegről indultak, egy ideje viszont Pécsről. Azóta állandó és rendszerszintű a késés - mondják olvasóink.

Mindenki a MÁV applikációt figyeli

Azt írták, gyakorlatilag mindenki a MÁV applikációt figyeli, és ha 15-20 perc késés van Szigetvár után, akkor inkább biztosra mennek, a Zalaegerszegről eggyel korábban induló járatokat választják.

Másik olvasónk szerint nemcsak a pécsi InterRégiók, de a Zalaegerszegről induló vonatok is késnek. „ Mindenféle indok van, illetve vágányzárak össze-vissza, de javulás nincs. A hajnali vonat egy kocsival (régi, rövid) közlekedik, pedig ezen vannak a legtöbben” – írta.

Azok a fránya Desirók

Olvasóink felvetették, amit korábban lapunk is pedzegetett, hogy alapproblémát jelenthetnek a 40-50 éves M41-es mozdonyok és a Desiro szerelvények. Utóbbiakat elővárosi ingázásra találtak ki. Az 53 kilométer hosszú Esztergom-Budapest vonalon például remekül megfeleltek, de a Szombathely-Pécs táv 231 kilometer. Állítólag van olyan szerelvény, amelyen még látszik a megkopott BKV matrica.

Egy Desiro a pécsi állomáson
Józing Antal

Mit mondanak a vasúttársaságok?

A késésekkel kapcsolatban megkerestük a MÁV és a GYSEV vasúttársaságokat is.

A MÁV elismerte, hogy a Pannónia InterRégiók közlekedésében valóban többször tapasztalható 15 percnél nagyobb mértékű késés. Ennek fő oka, hogy egészen Szombathelytől Pécsig egy vágányú a vasúti hálózat, így a szembe érkező vonatra minden esetben egy olyan állomáson kell várakoznia az adott járatnak, amelyen a találkozás lehetséges. Ez a legtöbb esetben többlet várakozással jár, így növekszik meg a járatok menetideje. Több olyan csatlakozási pont is van, ahol bevárják a másik vonalról érkező utasokat is, ami szintén növelheti a menetidőt.

Október 31-től talán lesz javulás

A Pécs-Nagykanizsa vonalon további késéseket okoz a pálya állapota. Ennek javítása érdekében augusztus 31-től október végéig komplex vágányfelújítási munkálatokat végeznek Szigetvár és Szentlőrinc között, ami eredményekénta MÁV ígérete szerint a Pannónia InterRégiók, így a Szombathely-Zalaszentiván közötti vonatok megbízhatóbban közlekedhetnek, menetrendszerűségük, azaz a pontosságuk is javulhat.

GYSEV Zrt. pedig azt válaszolta, hogy a Pannónia InterRégió vonatok késései kihatással vannak a GYSEV által üzemeltetett regionális személyvonatok menetrendszerű közlekedésére, így a Zalaegerszeg-Szombathely között közlekedő személyvonatokra is, mivel Zalaszentiván és Szombathely között ugyanazon a vonalon közlekednek.

A Desirókról hallgatnak

Megtudtuk, hogy a Zalaegerszegről 3:49-kor induló és Szombathelyre 4:47-kor érkező, 9819 számú járat 2024. június 22-től hétköznapokon már dupla motorvonattal közlekedik, így biztosítva elegendő helyet a munkába, iskolába járó utasoknak. Azt is leírta a GYSEV, hogy a Szombathely-Zalaszentiván vonallal kapcsolatban havonta átlagosan 3-4 utaspanasz érkezik.

Arra a kérdésünkre, hogy elsősorban a Desiro szerelvények okozhatják-e a késéseket - ahogy korábban - úgy most sem válaszolt egyik vasúttársaság sem. Október 31. után kiderül, hogy valóban javul-e a helyzet. Várjuk majd olvasóink tapasztalatait.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Közélet