Én csak utazni és vásárolni akarok, nem feleségül venni a MÁV-ot meg a boltot

Néhány gondolat a büntetés margójára, nem csak a vonatozásról, sokkal inkább a világról.

Nemrég osztottam meg élményeimet Annyit késett a szombathelyi vonat, hogy végül megbüntetett a kalauz 2024. July 18. 15:51 a Szombathely-Budapest-Szombathely vonatutamról, ami nem feltétlenül volt zökkenőmentes. Bár késett a vonat, a jegypénztárosok nem voltak a helyzetük magaslatán és még a kaller is megbüntetett, de alapvetően nem sok mindent csinálnék másképp. Vonaton utazni mindig egy élmény, és ez legutóbb is így volt.

25 éves a Nyugat.hu. Ne feledd, ide kattintva támogathatod következő 25 évünket!
Támogatom

Alapvetően a vonat rendkívül nagy előnye az, hogy van vécé, így a többórás utazások alatt legalább a természet hívószavának tud engedelmeskedni az ember, mert azért jól tud jönni egy-két pisiszünet Ha igazi kalandra vágyik, menjen vécé nélküli vonattal Szombathelyről Pécsre - Frissített 2024. July 03. 07:08 .

Legkésőbb az indulás előtt egy nappal pedig lehet fixáras okosjegyet is venni a MÁV-nál. Itt a kedvezmény mértéke az utazás napjához közeledve fokozatosan csökken, de akár 40 százalékot is lehet spórolni és csak IC-kre érvényes, meg nyáron néhány Balatont érintő vonatra. Ez a megoldás kicsit a kötvényekre emlékeztet; tartsa ön is a pénzét vonatjegyekben!

De a MÁV-ot ismerve nem gondolom, hogy túl jó ötlet napokkal az indulás előtt megváltani a jegyünket, hiszen ahogy a legutóbbi debreceni példa A MÁV sajátos megoldást talált arra, hogy elkerülje a késéseket 2024. July 19. 18:06 is mutatta, ha túl sok a késés, akkor inkább nem indítanak el egy-egy járatot, mert ami nem megy, az nem tud késni, ugyebár.

Meg, inkább leszek kőkorszaki, és váltok jegyet emberi segítséggel, ezzel is megőrizve egy ember munkahelyét, mintsem automatákra bízzam a dolgot, mert a vonat ettől még ugyanolyan lepra hely marad. Csak a kalauz helye biztos, mert az ember leleményes, a bliccelők megfogására még mindig a humán erőforrás a legjobb, de akkor már árulhatna normál árú jegyet is.

Megmarad a pénz, amit nem a fejlesztésre fognak elkölteni

Azért, azt lássuk be, hogy Magyarországon hagyománya van a rosszul gazdálkodásnak, és az az összeg, amit a MÁV megspórol azon, hogy párszáz ember munkáját megszünteti, annak a többszöröse megy el az informatikai fejlesztésekre és ezeknek a fenntartására. A végeredmény, meg az, hogy az appban megnézheted, hogyan áll a vonatod a semmi, meg a puszta közepén.

Így, inkább maradjanak a (jegy)pénztárosok a vasúton, meg a boltban is, mintsem a piaci igények kiszolgálása miatt átképezzék őket telefonos értékesítővé. Mert egy-egy munkafolyamat automatizálása és szakmák elsorvasztása még nem jelenti azt, hogy a társadalom számára hasznos új szakmák jönnek majd létre, vagy a hiányszakmákba áramlanak át az így felszabaduló emberek.

Egy orvost, tanárt, vagy egy akármilyen informatikust évekig tart képezni, telefonos értékesítő meg 5 perc után lehetsz, és ez nagyban befolyásolja azt, hogy az emberek melyik irányba mozdulnak el.

Ergo, a kiszorulóknak nem feltétlenül lesz jobb munkahelye. Két kontrasztos példa, ami talán egyszerűbbé teszi a probléma megértését. Régen szépírónak lenni munka volt, pénzt kaptak érte, az újságokban folytatásos regények, novellák, versek jelentek meg, ma már ez megszűnt. Ellenben a telefonos értékesítés, amely alapvetően emberek zaklatásáról szól, ma már munka.

Ezek azok az apró hazugságai az életnek, amelyeket úgy adnak el, hogy nekünk ettől kényelmesebb lesz. Nincs pénztárosunk, mert te vagy az! Csak azt felejtik el közölni, hogy így részmunkaidőben egy ember munkáját végezzük el, amiért semmilyen ellenszolgáltatást nem kapunk. Ez a MÁV-os példánál azt jelenti, hogy egy 2700 forintos vonatjegyet 135 forintért állítottunk ki magunknak, de egy 5000 forintos vonatjegyért is csak 250 forint jár.

És, ez még mindig a jobbik eset, mert például a boltban az önkiszolgáló kasszánál semmilyen ellenszolgáltatást nem kapunk. Bemész, hogy vásárolj, és a végén még dolgozol is. Amit veszel, az ugyanannyiba kerül, mintha egy alkalmazott húzta volna le, ellenben a cég megspórolta 5-10-akármennnyi eladó aznapi teljes bérköltségét.

A világ nem fair, a munka világa meg még annyira sem. Hazánkban jelenleg orvosból és tanárból is hiány van, de a pótlásukra a politika részéről nincs igény. Gyári összeszerelőmunkások, meg telefonos értékesítők, propagandisták viszont jöhetnek, korlátlan mennyiségben. Hogy melyikből kellene több, szerintem nem kérdés.

A lényeg az, hogy ami a társadalom szempontjából hasznos, azt nem sorvasztod el, legyenek azok az iskolák, a kórházak, a kedvenc kocsmánk, ad absurdum a MÁV. Egyiket sem azért tartjuk, hogy megszivasson és egyiket sem akarjuk porig égetni.

Mérték - Médiaelemző műhely
Ökotárs alapítvány
Ez a tartalom az Ökotárs Alapítvány és a Mérték Médiaelemző Műhely pályázati támogatásával valósult meg. Az itt megjelenő vélemények nem tükrözik a támogatók álláspontját.
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Gyakornoki program 2024