Júliusban írtunk a tuningolt autósok Tuningolt autók és hajnalig üvöltő zene miatt nem tudnak aludni a Rohonci úti lakók July 23. 17:35 egyik, kis szegregátumról, a szombathelyi Haladás Stadion parkolójáról. Ott sokszor hajnalig üvöltették az autóikat és a zenét a delikvensek, ébren tartva a környék lakóit is. De ami a Rohonci úton zajlik, nem egyedi eset.
A krosszmotoros - ha szabad így fogalmazni - bandák általában 3-4, de nem ritkán 7-10 fős csoportokban bőgetik végig a mocijaikat a városon. A Kresz szabályait viszont nem csak a krossz-, de a sportmotorosok sem tartják be. Májusban három sportmotorost kergettek Motoros üldözés Szombathelyen May 06. 06:36 végig a rendőrök a városon, és arról is írtunk, hogy ők hogyan tüntetik el a rendszámukat Így tünteti el a motoros a rendszámát Szombathely határában, aztán elszáguld - Videó May 06. 15:05 egy-egy gyorsulás előtt.
Jellemzően este 10 után pedig a tuningolt autósok is beszállnak a buliba és fokozatosan birtokukba veszik Szombathely hosszú egyenes útszakaszait, egy-egy rögtönzött gyorsulási, vagy időmérő verseny kedvéért. A suftnituning gépcsodák pedig hangosan visítva nyelik a csíkokat, megtörve a legédesebb álmokat is.
A verseny azért szerencsére ritkább, de az időmérőket elég gyakran futják az érdekeltek, durrogó kipufogókkal a Körmendi úton, a Szent Flóriánon, a Szent Gellérten, a Kiskar utcában, a Kossuth Lajos utcában, a Bartók Béla és Horváth Boldizsár körúton, a 11-es huszár úton, a Thököly Imre utcában, a Szent Mártonon, illetve az egymást keresztező útszakaszok kombinációján is. A kamerák miatt a Zanati út már csak a motorosoknak terep, akárcsak a többi, hasonló felszereltséggel rendelkező útszakasz.
A rendőrség egyébként a gyorshajtásokat sebességhatártól függően vizsgálja, de jellemzően 15-20 kilométer/órás túllépéstől kezdődően jön a közigazgatási bírság, míg ez alatt csak szabálysértési eljárás keretében szabják ki a fizetendő összeget. És igen, 50-es tábla mellett 51-gyel közlekedők már számíthatnak is a büntetésre, mert zéró tolerancia van.
Ami pedig a hanghatásokat illeti, nos erre a 6/1990-es KöHÉM rendelet vonatkozik. Anno ebben határozták meg a különböző járművek zajkibocsátási maximumát, típustól és teljesítménytől függően, decibelben. Ennek értelmében a (legfeljebb 9 üléses) személyszállító járművek maximum 74 dB, illetve bizonyos esetekben 75 vagy 76 dB hangerőt tolhatnak ki magukból. A műszaki vizsga során a vizsgaállomásokon ezt is nézik.
És, a rendőrség itt is képbe kerül, mert egy közúti ellenőrzés alkalmával a szonda mellett a zajszintmérő is villanhat a kézben. Ha, ekkor elhasal egy-egy túl hangos jármű, akkor azt szigorított műszaki vizsgára kötelezhetik.
Sajnos a jelenség épp felfutó szakaszában van, talán azért, mert kevesen jelentik ezeket az eseteket. De persze a is tény, hogy egy bejelentés esetében sokszor mire a rendőrség kiér, már semmit sem találnak. Ettől függetlenül az érintett útszakaszok fokozott és random ellenőrzése azért hozhatna változást. Mi, mindenesetre egy térképen összegyűjtöttük az olvasóink által jelzett, problémás útszakaszokat: