„Már a vonat pontos indulásakor feltűnt, hogy a szerelvényen levő egyetlen illemhely le van zárva. Tévedésre gyanakodtam, de tévedtem.”
Így kezdődik az az olvasói levél, amely a hét elején landolt szerkesztőségünkben, és amely egy Szombathely-Pécs-utazás izgalmait meséli el.
A két dunántúli város közötti vasúti utazás mindig is bővelkedett izgalmakban, amik általában a késésekből A Pécs-Szombathely-vonat az új menetrendet sem tudja tartani? 2021. October 14. 11:23 adódtak, de olykor bejátszanak az ezeréves retrószerelvények Leteszteltük a Szombathely-Pécs InterRégió vonatközlekedést, de közbejött valami 2021. June 07. 15:33 és újabban a csetlő-pótló Desirók Olyan jól sikerült a MÁV fejlesztése, hogy Szombathely és Pécs között szinte lehetetlen késés nélkül utazni 2021. October 01. 07:26 .
Egyszer átéltem egy autóval való ütközést Leteszteltük a Szombathely-Pécs InterRégió vonatközlekedést, de közbejött valami 2021. June 07. 15:33 is. Oké, ez utóbbi nem a MÁV hibája volt.
Hogy pontosan milyen szerelvénnyel ment az utasunk, azt nem tudjuk, talán ő sem, de gyanítjuk, a Desiróról van szó, mert korábban más olvasók már jelezték Olyan jól sikerült a MÁV fejlesztése, hogy Szombathely és Pécs között szinte lehetetlen késés nélkül utazni 2021. October 01. 07:26 , hogy gondot okozott a lezárt vécé a szerelvényen.
Na de olvasónk útja még kalandosabb volt:
Elbeszélése alapján az induláskor az utasok nem kaptak tájékoztatást arról, hogy a négy és fél órás menetidő alatt nincs lehetőség a szükség vonaton történő elintézésére. Ez annyiban logikus, tesszük hozzá ironikusan, hogy akkor már úgyis későn is lett volna.
A MÁV úgy oldotta meg a kérdést, hogy
három megállóban is lehetőséget adott az állomásokon lévő vécék meglátogatására.*
Olvasónk Gyékényesen látta eljönni az időt a „vécétúrára”, ami 600 méteres oda-vissza utat jelentett. Közben jutott idő az idegeskedésre, hogy a vonat megvárja-e. Megvárta.
A szerelvény végül is befutott Pécsre, igaz, laza egy óra késéssel** (Erről a MÁV mást mond).
„Ideje lenne a vonatra szállókat tájékoztatni, hogy kacsát, vagy éjjeli edényt hozzanak magukkal!”
– vonja le a tanulságot olvasónk, aki szerint fél évszázada nem volt ilyen alacsony színvonalú a vasúti közlekedés Magyarországon, ugyanakkor írását nem a rosszindulat, hanem a jobbító szándék vezette.
Az esettel kapcsolatos kérdéseinket elküldtük a MÁV-nak, amint érkezik válasz, frissítjük írásunkat.
Korábban már – névtelenségbe burkolódzó szakértők vélemény alapján – pedzegettük, hogy talán nem a legjobb ötlet volt a Desirókat beállítani a Szombathely-Pécs közötti 250 kilométeres távolságra, hiszen ezeket a motorvonatokat főként elővárosi ingázásra tervezték. A céget is kérdeztük Olyan jól sikerült a MÁV fejlesztése, hogy Szombathely és Pécs között szinte lehetetlen késés nélkül utazni 2021. October 01. 07:26 erről, de nem érkezett reakció.
Frissítés
A MÁV az esettel kapcsolatban az alábbi választ juttatta szerkesztőségünnek:
"Az olvasó által említett napon, június 22-én, a Szombathelyről Pécsre 9:12-kor elindult Pannónia InterRégió vonat – az Önök felé jelzett egyórás késéssel szemben – 5 perces késéssel érkezett Pécsre**. A jegyvizsgáló 10:17-kor jelezte a fedélzeti mosdó használhatatlanságát.
Amennyiben ilyen eset történik, úgy az utazás során az erre alkalmas állomásokon biztosítani kell a mosdók használatát. Az erre alkalmas állomások listája a jegyvizsgálók rendelkezésére áll. Az érintett járat esetében Nagykanizsa, Gyékényes, Berzence, Babócsa, Barcs, Szigetvár, Szentlőrinc* állomásokon volt lehetőség a mosdó használatára. Ez a rögzített adatok alapján egyik állomáson sem okozott késést.
A Pannónia InterRégiók klímás, alacsonypadlós Siemens Desiro motorvonatokkal közlekednek, amelyeken egy illemhelység található. Amennyiben ez valamilyen okból kifolyólag használhatatlanná válik, akkor az arra alkalmas állomásokon lehet a mosdók használatát biztosítani. Útközben előfordul, hogy helytelen használat miatt dugul el a wc, mert olyan anyagot (pl. nedves törlőkendő, tisztasági betét, ruha) dobnak bele, amely nem húzható le. Ilyen duguláskor is le kell zárni a mosdót, hogy egészségre káros szennyezőanyag ne csordulhasson ki az utastérbe.
A mosdók tartályában több telítettségi szint érzékelő is van, melyek jelzik a tartály aktuális állapotát. Egy tartály kb. 1-4 nap üzemet bír használati gyakoriságtól függően. A járművek tartályainak ürítését ezek figyelembevételével előre tervezzük, akár naponta is, de lehetőség van egyes állomásokon rendkívüli szippantás elvégzésére is."
Arra a kérdésre nem kaptunk választ, hogy milyen gyakran romlik el a vécé, mint ahogy arra sem, hogy a Szombathely-Pécs-járatok hány százalékánál tapasztalható késés, illetve hogy a MÁV tervez-e valami változtatást a vonalon?