Készülnek a tervek az új szombathelyi buszpályaudvarra, ötágú körforgalom is lesz

15 éves előkészítés után épülhet meg az intermodális csomópont.

Ha jól számolunk, most forogna a 15. évad, ha a szombathelyi intermodális központ történetéből sorozatot készítenének.

25 éves a Nyugat.hu. Ne feledd, ide kattintva támogathatod következő 25 évünket!
Támogatom

Az eredeti gondolat nagyon egyszerű. Meg kell szüntetni a buszállomást az Ady téren, és kiköltöztetni a vasútállomás mellé. A terv már régóta létezik, és rengeteg előnye van.

  • A távolsági buszok eltűnnének a forgalmas Ady térről és környékéről.
  • A távolsági buszok így kikerülhetik a zsúfolt belvárosi utcák nagy részét.
  • Hasznosítani lehet az Ady teret.
  • A busszal és vonattal is közlekedőknek egyszerű lenne az átszállás.
  • Jobban össze lehetne hangolni a vonatok és a távolsági buszok menetrendjét.
  • A vasútállomásnál kialakulna egy szolgáltató jellegű központ, kormányablakkal, közműszolgáltatói ügyfélfogadással, üzletekkel.
  • Már a baloldali városvezetés is nekiállt, megvásárolták a Vasút utca vasútállomás és Semmelweis utca közti szakaszának keleti oldalán lévő ingatlanokat. A terület 12 éve üresen áll, ugyanis a közben kirobbanó 2008-as gazdasági válság miatt nem találtak piaci befektetőt, márpedig piaci alapon szerették volna megépíttetni a közlekedési központot. Üzletekkel, szolgáltatásokkal, aluljárós összeköttetéssel a vasútállomás felé.

    Innen költözne el a buszpályaudvar
    Garai Antal Atom

    A válság után a 2010-ben megválasztott új városvezetés egy darabig nem foglalkozott az üggyel, aztán az új, intermodális központ megvalósítása a Modern Városok programjának része lett. Ezt 2017-ben jelentették be Közel húszmilliárd forintnyi fejlesztés indul Szombathelyen az év végéig 2017. January 05. 16:55 , eredetileg állami pénzből akarták megvalósítani. Közben a jelenlegi buszpályaudvar helyére, az Ady térre is készült terv, amit 2017-ben mutattak be Közpark és turistabusz-parkoló lesz a szombathelyi Ady téren, majd egyszer 2017. June 13. 08:27 .

    Ilyen lenne az Ady tér a buszpályaudvar nélkül
    Forrás: szombathely.hu

    Két éve aztán történt némi előrelépés, a város 600 millió forintot kapott Nincs pénz a szombathelyi buszpályaudvar elköltöztetésére, de legalább megtervezik 2018. June 28. 15:59 a tervek elkészítésére, azzal, hogy a megvalósításhoz uniós forrást kell keresni.

    A tervezés lebonyolításával a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t (NIF) bízták meg. A közbeszerzési pályázatot 358 millió forintba kerül a szombathelyi intermodális csomópont megtervezése 2020. January 14. 21:19 a Viköti Mérnök Iroda Kft. és a Trenecon Tanácsadó és Tervező Kft. nyerte, nettó 358 millió forinttal. A NIF oldalán fent is van az előkészítés alatt álló projektek között a szombathelyi intermodális központ.

    Részletek az új központról

    A központ a Vasút utca – Semmelweis utca – Nádasdy utca – Szelestey L. utcai lakóépületek mögötti területen lesz. Az Éhen Gyula térre parkolókat, autóbusz leszállóhelyet, taxiparkolókat terveznek, a jelenleg ott lévő buszállomás helyén pedig parkot, közösségi teret hoznának létre.

    Külön érdekesség, hogy a Semmelweis I. utca – Nádasdy F. utca kereszteződésében ötágú körforgalmat alakítanak ki, így a buszpályaudvar a Semmelweis utcai körforgalomból is, és a Vasút utcáról is elérhető lesz. A körforgalomnál átvezetik a járdákat is.

    Az intermodális központ elhelyezkedése
    Forrás: googlemaps.com

    A tervek szerint

  • egy 28 indítóállással felépített buszpályaudvart adnak át,
  • egy 50 autóbusz napközbeni várakozására alkalmas parkolót építenek ki,
  • a busztároló felett egy 172 férőhelyes, többszintes P+R parkolót adnak majd át,
  • a kerékpárosok is jól járnak: 50 új, fedett B+R parkolóhely is lesz a csomópontban,
  • illetve 8 taxiállás és 14, rövidebb idejű várakozásra szánt K+R parkoló is épül.
  • Az elképzelést tavaly júliusban már bemutattuk Egyelőre csak mérsékelten örüljünk az Éhen Gyula tér új közlekedési csomópontjának 2019. July 06. 08:40 . Akkor közöltünk egy látványtervet is, de szinte biztos, hogy nem ilyen lesz az új intermodális központ.

    A látványterv, amit sokan megosztottak. Ha egyszer megépül, majdnem biztos, hogy nem ilyen lesz.
    Unitef’83 Zrt.

    A NIF szerint a projekt megvalósíthatósági tanulmánnyal rendelkezik, és az állam finanszírozza. De az nem derül ki, hogy csak a tervezést, vagy a kivitelezést is az állam fizeti-e.

    Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Közélet