Ha jól számolunk, most forogna a 15. évad, ha a szombathelyi intermodális központ történetéből sorozatot készítenének.
Az eredeti gondolat nagyon egyszerű. Meg kell szüntetni a buszállomást az Ady téren, és kiköltöztetni a vasútállomás mellé. A terv már régóta létezik, és rengeteg előnye van.
Már a baloldali városvezetés is nekiállt, megvásárolták a Vasút utca vasútállomás és Semmelweis utca közti szakaszának keleti oldalán lévő ingatlanokat. A terület 12 éve üresen áll, ugyanis a közben kirobbanó 2008-as gazdasági válság miatt nem találtak piaci befektetőt, márpedig piaci alapon szerették volna megépíttetni a közlekedési központot. Üzletekkel, szolgáltatásokkal, aluljárós összeköttetéssel a vasútállomás felé.
A válság után a 2010-ben megválasztott új városvezetés egy darabig nem foglalkozott az üggyel, aztán az új, intermodális központ megvalósítása a Modern Városok programjának része lett. Ezt 2017-ben jelentették be Közel húszmilliárd forintnyi fejlesztés indul Szombathelyen az év végéig 2017. January 05. 16:55 , eredetileg állami pénzből akarták megvalósítani. Közben a jelenlegi buszpályaudvar helyére, az Ady térre is készült terv, amit 2017-ben mutattak be
Közpark és turistabusz-parkoló lesz a szombathelyi Ady téren, majd egyszer 2017. June 13. 08:27 .
Két éve aztán történt némi előrelépés, a város 600 millió forintot kapott Nincs pénz a szombathelyi buszpályaudvar elköltöztetésére, de legalább megtervezik 2018. June 28. 15:59 a tervek elkészítésére, azzal, hogy a megvalósításhoz uniós forrást kell keresni.
A tervezés lebonyolításával a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t (NIF) bízták meg. A közbeszerzési pályázatot 358 millió forintba kerül a szombathelyi intermodális csomópont megtervezése 2020. January 14. 21:19 a Viköti Mérnök Iroda Kft. és a Trenecon Tanácsadó és Tervező Kft. nyerte, nettó 358 millió forinttal. A NIF oldalán fent is van az előkészítés alatt álló projektek között a szombathelyi intermodális központ.
Részletek az új központról
A központ a Vasút utca – Semmelweis utca – Nádasdy utca – Szelestey L. utcai lakóépületek mögötti területen lesz. Az Éhen Gyula térre parkolókat, autóbusz leszállóhelyet, taxiparkolókat terveznek, a jelenleg ott lévő buszállomás helyén pedig parkot, közösségi teret hoznának létre.
Külön érdekesség, hogy a Semmelweis I. utca – Nádasdy F. utca kereszteződésében ötágú körforgalmat alakítanak ki, így a buszpályaudvar a Semmelweis utcai körforgalomból is, és a Vasút utcáról is elérhető lesz. A körforgalomnál átvezetik a járdákat is.
A tervek szerint
Az elképzelést tavaly júliusban már bemutattuk Egyelőre csak mérsékelten örüljünk az Éhen Gyula tér új közlekedési csomópontjának 2019. July 06. 08:40 . Akkor közöltünk egy látványtervet is, de szinte biztos, hogy nem ilyen lesz az új intermodális központ.
A NIF szerint a projekt megvalósíthatósági tanulmánnyal rendelkezik, és az állam finanszírozza. De az nem derül ki, hogy csak a tervezést, vagy a kivitelezést is az állam fizeti-e.