Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

A kanizsais diákok szétnéztek Európában és bejött nekik, amit ott láttak!

A szombathelyi Kanizsai Dorottya Gimnázium képviselte hazánkat a Euroweek rendezvényen Luxemburgban. Tőlük kaptuk ezt az élménybeszámolót és néhány képet!

A szombathelyi Kanizsai Dorottya Gimnázium 8 diákja és két tanára – előzetes szakmai kapcsolatoknak és az előző két évben nyújtott teljesítménynek köszönhetően – felkérést kapott arra, hogy idén is részt vegyen az 1992 óta minden évben más uniós tagország 1-1 településén megrendezett Euroweek elnevezésű diáktalálkozóra. Néhány szóban a rendezvény hátteréről: az Euroweek egy évenkénti találkozó az EU-tagállamok diákjai és tanárai számára, mely során legfeljebb 28 delegáció gyűlik össze minden évben egy-egy ország középiskolájában 1992 óta.

A rendezvény logója
Kanizsai Dorottya Gimnázium

A program elsődleges célja az egyesült Európa gondolatának életre keltése. A fiatalok megtapasztalják a közös Európa szellemiségét, miközben együtt dolgoznak és vitáznak Európához kötődő témákban. Összehozza egész Európa diákságát, akik közös élményekkel gazdagodva megtanulják megismerni és tisztelni egymás kultúráját és nemzeti értékeit. A diákoknak és tanáraiknak ezen kívül lehetőségük nyílik megismerni egymás oktatási rendszerét, és a szállásadó családokon keresztül megismerkedhetnek az egyes nemzetek mindennapi életével és szokásaival. Ezen felül lehetőségük nyílik fejleszteni az angol nyelvi beszédkészségüket, és nemzetközi kapcsolataikat.

A magyar delegáció, a diákok: Ujvári Bence, Horváth Ármin, Horváth Szimonetta, Kovács Virág, Seli Júlia, Görömbei Alexandra, Poór Bence, Horváth Dávid. Felkészítő és kísérőtanárok: Lengyelné Molnár Mária és Szemes Ildikó
Kanizsai Dorottya Gimnázium

A program során a hangsúly a vitákon, kapcsolatteremtésen és a különböző projektekkel kapcsolatos együttműködésen van. Másik fontos elem az ország, régió, lakóhely és iskola bemutatása, nemzeti ételek készítése és a nemzeti kultúra bemutatása színdarabon, táncbemutatón keresztül. Ezen kívül, a diákok együtt sportolnak, az EU-val kapcsolatos témákról vitáznak, és órákat látogatnak.

Poór Bence diák a megnyitó ceremónián - amin részt vett a luxemburgi nagyherceg is - a magyar zászlóval
Kanizsai Dorottya Gimnázium

Mindezek a programok hozzájárulnak egymás kultúrájának megismeréséhez, és a saját kultúra tudatosabb szemléléséhez. Az idei évben Luxemburg fővárosa vállalta fel, hogy a fentebb vázolt eszméket gyakorlatba önti. Szeptember 24-e és 30-a között az alábbi feladatokon kellett a Gimnázium diákjainak helytállását bizonyítaniuk angol nyelven, egyedüliként képviselve az országot, megyénket, településünket és az iskolát:

• nemzetközi csoportokban a településsel és egymással való ismerkedés játékos feladatokon keresztül.
• magyar büfé prezentálása, jellegzetesen magyar ételekkel-italokkal. A produkciónknak óriási sikere volt, az idei évben a koncepciónk lényege az volt, hogy bemutassuk, mik azok a jellegzetesen magyar élelmiszerek, amelyek külföldön is ismertek (Pick szalámi, Gyulai kolbász, Sió gyümölcslé, makói hagyma, stb.), ezekből az alapanyagokból készítettünk könnyen fogyasztható falatkákat.
• színpadi produkció, maximum 5-6 perc: delegációnk egyik tagja, a Gimnázium tanulója nem kevés időt és energiát áldozva a csoportnak betanított egy vasi néptánc csokrot, melyet szólóbemutatóval zárt.
• prezentációk bemutatása nemzetközi csoportok számára országunkról, régiónkról, városunkról és az iskoláról: a diákoknak valamennyi, előbb felsorolt kategóriában egy kb. 5 perces, angol nyelven előadott prezentációt kellett bemutatni. A prezentációkat maguk készítették, kb. fél évvel a rendezvény előtt elkezdték a begyakorlásukat.
• sportvetélkedő: egy addig ismeretlen csapatjátékban kellett ügyességüket és kommunikációs készségüket bizonyítani, nemzetközi összetételű csapatokban.
• diákparlament: ahol a tanulóknak előre meghatározott témában (a kultúra mint befogadás ill. politikai elnyomás eszköze) kellett megnyilatkozniuk, esetleg vitában helytállniuk társaikkal szemben. Diákjaink által képviselt vélemények várhatóan nyomtatásban is megjelennek a luxembourgi Athenee Lycee gondozásában.

A mindig sikeres magyar büfé kínálata
Kanizsai Dorottya Gimnázium

A magyar delegáció teljesítményét a fogadó ország illetve a többi delegáció egyöntetűen "perfekcionistának" írta le, diákjaink maximálisan helytálltak szakmailag és emberileg is. Teljesítményünk alapján 2015-ben Lettországba várnak minket. És mindezek felett a legkomolyabb kihívás, egyben leghasznosabb is az volt, hogy a diákok családoknál lakhattak, vendéglátó diákoknál, ahol a kommunikáció nyelve az angol volt. Rengeteget profitáltak ebből saját elmondásuk szerint is, hiszen rá voltak ténylegesen kényszerítve arra, hogy az idegen nyelvet mindennapos kommunikációra használják. A projektben való részvétel egyedülálló lehetőséget kínált diákjaink számára:

• a tanult idegen nyelvet (angol) kellett használniuk magas szinten a feladatok teljesítése során és a mindennapokban is;
• nemzetközi környezetben kapcsolatokat építhettek, kortársaikkal lehettek más országokból;
• kulturális szempontból is bővültek ismereteik, hiszen lehetőségük volt egy egész napos prágai kiránduláson részt venni, ahol az idegenvezetés angolul történt;
• önállóbbá, magabiztosabbá váltak idegen nyelvi és nemzetközi környezetben;
• kézzelfoghatóvá vált számukra az idegennyelv-tanulás jelentősége;
• motiváltabbá váltak, ezáltal csoporttársaik is idehaza, hiszen az út lehetőségét ki kellett érdemelni, a legügyesebb diákok kerülhettek bele a delegációba. Így az osztálytársak is érzik, hogy ha magasabb teljesítményt nyújtanak, ők is részesülhetnek hasonló lehetőségből;
• Nem akadémikus jellegű, mindennapi életvezetési készségeket mélyíthetnek el idegennyelvi környezetben

A magyar diákok a nyitóceremónia után
Kanizsai Dorottya Gimnázium

A kísérőtanárok számára is egyedülálló volt a projektben való részvétel, hiszen olyan készségeket fejleszthettünk ezáltal diákjainkban, amik amúgy a tanórai kereteken kívül esnek: társas, szociális, problémamegoldó, csapatjátékosság. Számunkra is lehetőség volt az idegen nyelvet használni, és kapcsolatokat építeni, amelyek lehetőség szerint gyümölcsözővé válhatnak az iskola számára.

Jelenleg a portugál és a lett fél kérte fel gimnáziumunkat arra, hogy az Erasmus program keretén belül fogadjunk egyéni tanulmányútra érkező középiskolás diákokat. Továbbá Gimnáziumunk fennállásának 100. évében, 2017-ben Magyarország, ezen belül is a Szombathelyi Kanizsai Dorottya Gimnázium rendezheti meg a rendezvényt, amely hatalmas lehetőséget kínál, hogy a város, a megye és a régió tágabb kontextusban is megmutathassa magát.

Kedves Olvasó!
Kérjük, támogasd havonta rendszeresen a Nyugat.hu szerkesztőségének a munkáját! Mert veletek együtt tudjuk kideríteni, megírni, megmutatni, hogy mi történik körülöttünk.
Köszönjük!

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Vélemény

Tovább az oldalra