Kiterjedt gyalogosövezetek, csillapított forgalmú utcák, tömegközlekedés – Elkészült Szombathely közlekedési koncepciója

Az irány jónak tűnik, most már csak az a kérdés, mit szól hozzá a tisztelt szavazópolgár, és mennyire bátrak a politikusok.

Ember legyen a talpán, aki egy ültő helyében elolvassa Szombathely a 260 oldalas közlekedési koncepcióját.

A hivatalosan Szombathely Fenntartható Városi Mobilitási Terv (SUMP) címet viselő dokumentum a napokban került fel a város honlapjára , és mind az önkormányzat, mind a tervet elkészítő cég április 30-ig várja a helyi cégek, civil szervezetek és persze a lakosság véleményét.

A tét meglehetősen nagy.

Szombathely ugyanazzal a problémával küzd, mint számos más magyar város. Az autók elszaporodásával szinte kezelhetetlen helyzet alakult ki a parkolók és napi közlekedés területén is.

Ehhez jönnek még az olyan környezetvédelmi kérdések, mint a zajterhelés, a légszennyezés és a zöldterületek felzabálása.

A probléma gyakorlatilag egyféleképpen orvosolható: az autók számának csökkentésével és az alternatív közlekedési módok előtérbe helyezésével.

Torlódás a szombathelyi Rohonci úton
TM

A világ fejlettebb részein már régen ennek a szellemében történnek a városfejlesztések.

Hogy messzebb ne menjünk, Bécsben az elmúlt öt évben 20 százalékkal csökkent a magántulajdonú autók száma , és a világ számos városában bevezették vagy gondolkodnak a 30 kilométer per órás sebességkorlátozáson.

Ami az utóbbi témát illeti: amikor tavaly októberben feltettük a kérdést Gyűlnek az aláírások a 30 kilométer/óra városi sebességkorlátozásért 2021. October 16. 07:16 , hogy jó ötletnek tartja-e, olvasóink fele azt az opciót választotta, hogy

Már megint egy újabb baromság

A koncepció részleteire még visszatérünk, valószínűleg többször is, annyi azonban első pillantásra is látszik, hogy a készítők tisztában vannak az alapproblémával, a dokumentum elején például egy ilyen megállapítást találunk:

„A város túlontúl autós jellege szükségessé teszi, hogy Szombathely Fenntartható Városi Mobilitási Terve a korábbiakhoz képest még nagyobb hangsúlyt fektessen a fenntartható közlekedési módok, a gyalogos, a kerékpáros és a közösségi közlekedés fejlesztésére.”

Ez mindenképpen örvendetes, még akkor is, ha a készítők egy óvatosnak tekinthető víziót tettek le az asztalra, azaz mondjuk, nem próbálják kiszorítani teljesen az autókat a szűkebb belvárosból, és nem javasolják az itt lakóknak – legalábbis direktben nem -, hogy gondolják meg, szükségük van-e ennyi autóra.

Ugyanakkor azt például felvetik, hogy a városban alakítsanak ki forgalomcsillapított övezeteket (30 kilométer/órás korlátozásokkal), terjesszék ki a gyalogos zónákat, több helyen engedjék be a bicikliseket az egyirányú utcákba szembe a forgalommal stb.

De ez így kicsit félrevezető, mert ezek nagyon önkényesen kiragadott példák, és bár figyelemfelkeltők, nem is igazán jellemzők, merthogy a 260 oldalas dokumentum ennél sokkal komplexebb.

Újragondolják a belváros teljes közlekedését

Szóval visszatérünk majd a részletekre, de azt már a korábbi tapasztalatainkból tudjuk, hogy egy koncepciót kidolgozni mindig simább ügy, mint azt végrehajtani.

Esetünkben például gyenge láncszemnek tűnnek maguk a lakók, akiknek először fel kellene ismerniük, hogy mi a hosszú távú érdekük, és ehhez milyen kompromisszumokat kell hozniuk.

És persze ott vannak a döntéshozók, akik nem szívesen állnak be olyan ügyek mögé, amelyek népszerűségvesztéssel járnak.

A koncepció innen tölthető le.

42 millió forintért készült

Ahogy arról lapunk is beszámolt 42 millió forintért készíti el egy budapesti cég Szombathely közlekedési koncepcióját 2020. October 27. 15:31 , 2020 októberében írták alá azt a szerződést, amely értelmében a szombathelyi közlekedési koncepciót a budapesti TRENECON Tanácsadó és Tervező Kft. készíti el nettó 33,3 millió (bruttó 42 millió) forintért.

A Trenecon a munkát közbeszerzésen nyerte el, merthogy ők adták a legjobb ajánlatot. Az Elektronikus Közbeszerzési Rendszer (EKR) dokumentumai szerint a felhívásra tíz ajánlat érkezett, ebből öt érvényes is volt.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt , vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Tech