Kiterjedt gyalogosövezetek, csillapított forgalmú utcák, tömegközlekedés – Elkészült Szombathely közlekedési koncepciója

Az irány jónak tűnik, most már csak az a kérdés, mit szól hozzá a tisztelt szavazópolgár, és mennyire bátrak a politikusok.

Ember legyen a talpán, aki egy ültő helyében elolvassa Szombathely a 260 oldalas közlekedési koncepcióját.

A hivatalosan Szombathely Fenntartható Városi Mobilitási Terv (SUMP) címet viselő dokumentum a napokban került fel a város honlapjára, és mind az önkormányzat, mind a tervet elkészítő cég április 30-ig várja a helyi cégek, civil szervezetek és persze a lakosság véleményét.

A tét meglehetősen nagy.

Szombathely ugyanazzal a problémával küzd, mint számos más magyar város. Az autók elszaporodásával szinte kezelhetetlen helyzet alakult ki a parkolók és napi közlekedés területén is.

Ehhez jönnek még az olyan környezetvédelmi kérdések, mint a zajterhelés, a légszennyezés és a zöldterületek felzabálása.

A probléma gyakorlatilag egyféleképpen orvosolható: az autók számának csökkentésével és az alternatív közlekedési módok előtérbe helyezésével.

Torlódás a szombathelyi Rohonci úton
TM

A világ fejlettebb részein már régen ennek a szellemében történnek a városfejlesztések.

Hogy messzebb ne menjünk, Bécsben az elmúlt öt évben 20 százalékkal csökkent a magántulajdonú autók száma, és a világ számos városában bevezették vagy gondolkodnak a 30 kilométer per órás sebességkorlátozáson.

Ami az utóbbi témát illeti: amikor tavaly októberben feltettük a kérdést Gyűlnek az aláírások a 30 kilométer/óra városi sebességkorlátozásért 2021. October 16. 07:16 , hogy jó ötletnek tartja-e, olvasóink fele azt az opciót választotta, hogy

Már megint egy újabb baromság

A koncepció részleteire még visszatérünk, valószínűleg többször is, annyi azonban első pillantásra is látszik, hogy a készítők tisztában vannak az alapproblémával, a dokumentum elején például egy ilyen megállapítást találunk:

„A város túlontúl autós jellege szükségessé teszi, hogy Szombathely Fenntartható Városi Mobilitási Terve a korábbiakhoz képest még nagyobb hangsúlyt fektessen a fenntartható közlekedési módok, a gyalogos, a kerékpáros és a közösségi közlekedés fejlesztésére.”

Ez mindenképpen örvendetes, még akkor is, ha a készítők egy óvatosnak tekinthető víziót tettek le az asztalra, azaz mondjuk, nem próbálják kiszorítani teljesen az autókat a szűkebb belvárosból, és nem javasolják az itt lakóknak – legalábbis direktben nem -, hogy gondolják meg, szükségük van-e ennyi autóra.

Ugyanakkor azt például felvetik, hogy a városban alakítsanak ki forgalomcsillapított övezeteket (30 kilométer/órás korlátozásokkal), terjesszék ki a gyalogos zónákat, több helyen engedjék be a bicikliseket az egyirányú utcákba szembe a forgalommal stb.

De ez így kicsit félrevezető, mert ezek nagyon önkényesen kiragadott példák, és bár figyelemfelkeltők, nem is igazán jellemzők, merthogy a 260 oldalas dokumentum ennél sokkal komplexebb.

Újragondolják a belváros teljes közlekedését

Szóval visszatérünk majd a részletekre, de azt már a korábbi tapasztalatainkból tudjuk, hogy egy koncepciót kidolgozni mindig simább ügy, mint azt végrehajtani.

Esetünkben például gyenge láncszemnek tűnnek maguk a lakók, akiknek először fel kellene ismerniük, hogy mi a hosszú távú érdekük, és ehhez milyen kompromisszumokat kell hozniuk.

És persze ott vannak a döntéshozók, akik nem szívesen állnak be olyan ügyek mögé, amelyek népszerűségvesztéssel járnak.

A koncepció innen tölthető le.

42 millió forintért készült

Ahogy arról lapunk is beszámolt 42 millió forintért készíti el egy budapesti cég Szombathely közlekedési koncepcióját 2020. October 27. 15:31 , 2020 októberében írták alá azt a szerződést, amely értelmében a szombathelyi közlekedési koncepciót a budapesti TRENECON Tanácsadó és Tervező Kft. készíti el nettó 33,3 millió (bruttó 42 millió) forintért.

A Trenecon a munkát közbeszerzésen nyerte el, merthogy ők adták a legjobb ajánlatot. Az Elektronikus Közbeszerzési Rendszer (EKR) dokumentumai szerint a felhívásra tíz ajánlat érkezett, ebből öt érvényes is volt.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt, vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Tech