Ember legyen a talpán, aki egy ültő helyében elolvassa Szombathely a 260 oldalas közlekedési koncepcióját.
A hivatalosan Szombathely Fenntartható Városi Mobilitási Terv (SUMP) címet viselő dokumentum a napokban került fel a város honlapjára, és mind az önkormányzat, mind a tervet elkészítő cég április 30-ig várja a helyi cégek, civil szervezetek és persze a lakosság véleményét.
A tét meglehetősen nagy.
Szombathely ugyanazzal a problémával küzd, mint számos más magyar város. Az autók elszaporodásával szinte kezelhetetlen helyzet alakult ki a parkolók és napi közlekedés területén is.
Ehhez jönnek még az olyan környezetvédelmi kérdések, mint a zajterhelés, a légszennyezés és a zöldterületek felzabálása.
A probléma gyakorlatilag egyféleképpen orvosolható: az autók számának csökkentésével és az alternatív közlekedési módok előtérbe helyezésével.
A világ fejlettebb részein már régen ennek a szellemében történnek a városfejlesztések.
Hogy messzebb ne menjünk, Bécsben az elmúlt öt évben 20 százalékkal csökkent a magántulajdonú autók száma, és a világ számos városában bevezették vagy gondolkodnak a 30 kilométer per órás sebességkorlátozáson.
Ami az utóbbi témát illeti: amikor tavaly októberben feltettük a kérdést Gyűlnek az aláírások a 30 kilométer/óra városi sebességkorlátozásért 2021. October 16. 07:16 , hogy jó ötletnek tartja-e, olvasóink fele azt az opciót választotta, hogy
Már megint egy újabb baromság
A koncepció részleteire még visszatérünk, valószínűleg többször is, annyi azonban első pillantásra is látszik, hogy a készítők tisztában vannak az alapproblémával, a dokumentum elején például egy ilyen megállapítást találunk:
„A város túlontúl autós jellege szükségessé teszi, hogy Szombathely Fenntartható Városi Mobilitási Terve a korábbiakhoz képest még nagyobb hangsúlyt fektessen a fenntartható közlekedési módok, a gyalogos, a kerékpáros és a közösségi közlekedés fejlesztésére.”
Ez mindenképpen örvendetes, még akkor is, ha a készítők egy óvatosnak tekinthető víziót tettek le az asztalra, azaz mondjuk, nem próbálják kiszorítani teljesen az autókat a szűkebb belvárosból, és nem javasolják az itt lakóknak – legalábbis direktben nem -, hogy gondolják meg, szükségük van-e ennyi autóra.
Ugyanakkor azt például felvetik, hogy a városban alakítsanak ki forgalomcsillapított övezeteket (30 kilométer/órás korlátozásokkal), terjesszék ki a gyalogos zónákat, több helyen engedjék be a bicikliseket az egyirányú utcákba szembe a forgalommal stb.
De ez így kicsit félrevezető, mert ezek nagyon önkényesen kiragadott példák, és bár figyelemfelkeltők, nem is igazán jellemzők, merthogy a 260 oldalas dokumentum ennél sokkal komplexebb.
Szóval visszatérünk majd a részletekre, de azt már a korábbi tapasztalatainkból tudjuk, hogy egy koncepciót kidolgozni mindig simább ügy, mint azt végrehajtani.
Esetünkben például gyenge láncszemnek tűnnek maguk a lakók, akiknek először fel kellene ismerniük, hogy mi a hosszú távú érdekük, és ehhez milyen kompromisszumokat kell hozniuk.
És persze ott vannak a döntéshozók, akik nem szívesen állnak be olyan ügyek mögé, amelyek népszerűségvesztéssel járnak.
A koncepció innen tölthető le.
42 millió forintért készült
Ahogy arról lapunk is beszámolt 42 millió forintért készíti el egy budapesti cég Szombathely közlekedési koncepcióját 2020. October 27. 15:31 , 2020 októberében írták alá azt a szerződést, amely értelmében a szombathelyi közlekedési koncepciót a budapesti TRENECON Tanácsadó és Tervező Kft. készíti el nettó 33,3 millió (bruttó 42 millió) forintért.
A Trenecon a munkát közbeszerzésen nyerte el, merthogy ők adták a legjobb ajánlatot. Az Elektronikus Közbeszerzési Rendszer (EKR) dokumentumai szerint a felhívásra tíz ajánlat érkezett, ebből öt érvényes is volt.