A MÁV néha azért lép előre. De megy-e hátra is, és ha igen, mennyit?

Egy vonatozó 3 évnyi tapasztalatai.

Minden valamirevaló osztályban előbb-utóbb felbukkan az a bizonyos vasútmániás figura, akit nem kell bemutatnom, és aki azért válik nevetség tárgyává a közösségben, mert a vonatozás mindenki számára nyilvánvaló előnyeinek csendes tudomásulvételén túl is képes túlfűtött imádattal a szemében bármilyen helyzetben felmondani a Vámosgyörk-Gyöngyös vonal utasforgalmát 1990-ig visszamenőleg. Napi bontásban.

És neki van igaza!

Közhely, de ettől még érvényes, hogy elhivatottság nélkül nehéz komoly szakértelmet igénylő ágazatokban érvényesülni. Miközben velem együtt mindenki a csendes tudomásulvételben merült el, a vasútmániás iskolatárs elment mérnöknek, jegykezelőnek, logisztikusnak, mozdonyvezetőnek meg vasutasnak.

Azon dolgozik, hogy a MÁV-Start – és az általam leggyakrabban használt Budapest-Szombathely viszonylaton a GYSEV – vonatain döcögve ne kelljen annyit idegeskedni.

„De sikerült?”

Az elmúlt majd’ három év utazásainak tapasztalata alapján részint igen, ám az egyes biztató jelek mellett is bőven volna hová fejlődni.

A hozzám hasonló, egyszerű utas számára a legfeltűnőbb változást az új másodosztályú IC+ kocsik elkészülte és forgalomba állítása jelenthette: ezekből – a tervezettnél nyilván hosszabb hercehurca után – 2014-re engedélyeztettek kettőt. Aztán öt hosszú évet várhattunk rá, hogy további húsz készüljön, de 2019-ben ez a pillanat is eljött. A kocsikat Szolnokon gyártják, ami annyiban izgalmas, hogy a kormány ezzel rúgta be a pedált a tetszhalott állapotban várakozó magyarországi személykocsi-gyártáson.

Az új vagonok belsője igazi élmény, ha korábban nem utaztunk német vagy osztrák vasúton: modern, kényelmes, tiszta és még konnektorok is vannak. Nem belső ugyan, de fontos, hogy akár 200-zal is lehet őket vontatni. Ez az itt-ott már felújított, 160 kilométer per órás sebességet engedő belföldi vasúti pályák kihasználása miatt előnyös, és a nemzetközi forgalomban is elvárás.

IC+ kocsibelső.
Mávcsoport

Nem csoda, hogy népszerűek lettek az IC+ kocsik: egy ilyenben a hosszabb késéseket is könnyebben el lehet viselni. Elég ha arra gondolunk, hogy a fűtés-hűtés normálisan működik, a toalettek meg tiszták. Ráadásul a motorvonatok korábban elkezdett modernizációja és lecserélése óta az InterCity-utazóközönség is sürgetőbbnek érezhetett legalább némi minőségbéli javulást.

Várva-várt elkészültük után meglepően hamar, már 2019 őszén belefuthatott az ember egy IC+ kocsiba Szombathely és Budapest között. Ekkor kezdődtek a fohászaim, hogy ezekre szóljon az applikációban vásárolt jegyem, amit valamiért lehetetlen ülőhely szerint foglalni. (Erre még visszatérünk.)

IC+ kocsi kívülről.
MTI/Kovács Tamás

Jobb lett jegyet venni

Jobb lett, amennyiben bizonyos dolgokat hajlandóak vagyunk elengedni. Persze az nem lehet vitás, hogy maga az online jegy és a tíz százalékos kedvezmény, amit hozzádobnak, nyerő lépés volt. Úgy vált hamar népszerűvé, hogy akkor hozták be, amikor a MÁV-Start Elvira nevű weboldala még egy legkevésbé sem felhasználóbarát, mobiltelefonra pedig egyáltalán nem optimalizált felület volt, és így kellett kibogarászni minden vásárlást.

Kétarcú a korábban már emlegetett MÁV-applikáció is. Egyrészről sok hasznos információval szolgál, hiszen valós időben, térképen követhető saját vonatunk helyzete, jegyet venni viszonylag egyszerű, sőt, a késéseket is korrektül jelzi. Másrészről a kezelőfelület nevetségesen idejétmúltan néz ki, és az app stabilitása sokszor borzalmas. Az egészben a legszörnyűbb rész viszont csak akkor jön, amikor megadnánk: ablaknál, asztalnál, netán valahol máshol szeretnénk ülni, ezt ugyanis nem lehet.

Szerencsénkre az Elvira azóta átesett egy nagyon időszerű ráncfelvarráson, és ott minden igényt meg lehet jelölni. Továbbra is teljesen érthetetlen persze, hogy ezt a funkciót az alkalmazásba miért nem lehetett integrálni. Nem vagyok szoftverfejlesztő, de elhinni sem akarom, hogy nagyon bonyolult lenne.

Akárhogy is, 2020-ra az utasok fele az appon vagy interneten vett jegyet, ez az arány pedig azóta csak növekszik.

Mint aki ráér

Mindenféle tömegközlekedés használatának legkritikusabb pontjától, a késéstől még mindig nem szabadult meg a magyar vasút. Innen is szívesen jelzem, ha látja bárki, hogy erre nem szolgál megoldásként, ha a MÁV a 6 perc alatti csúszásokat nagyvonalúan nem veszi késésnek.

A krónikus késés egyes vonalakat súlyosabban érint, a hvg.hu 2021-re vonatkozó összesítése szerint a Budapest-Pusztaszabolcs-Pécs vasútvonal például híresen problémás, gyakoriak a pontatlan érkezések, de a top 10-be utolsóként befért a Székesfehérvár-Szombathely viszonylat is. Másutt sokkal szerencsésebb a helyzet, és ezt saját tapasztalattal könnyen meg tudom erősíteni: a Budapest-Győr-Szombathely vonalon a menetrendben írtakhoz képest 5 percen belül szinte mindig meg lehetett érkezni.

Routert meg liftet vigyél!

Akadnak még bőven olyan gondok, amik mintha sosem akarnának megszűnni: az internetelérés problémája az új kocsikra is öröklődni látszik, hiába kürtöli tele a MÁV időnként a sajtót az újabb WiFi-fejlesztések hírével, mondván, stabilabb és gyorsabb lesz a net a vonatokon, múltbéli utazásaim során egyszer sem sikerült kapcsolódnom a hálózathoz. Nem azért, mert túlterhelt volt, egyszerűen nem létezett. Ha olykor mégis létezik, különös kihívás rajta maradni, még akkor is, ha a vagonban kevesen ülnek, és ezzel ismét nem játszható ki a túlterheltség-kártya.

Nem megnyugtató az sem, hogy a mozgáskorlátozottak hozzáférése a tömegközlekedéshez általában elég elszomorító képet fest. Erről az Abcúgra Fődi Kitti írt még 2018-ban, amit a Nyugat is átvett Megalázza a MÁV a kerekesszékeseket 2018. January 08. 18:30 .

A helyzet az új vagonokkal nem változott érdemben: nem lettek alacsonypadlósak, és egy kerekesszékes utasnak továbbra is 48 órával az utazás előtt kell jeleznie, ha segítségre van szüksége, de még ilyenkor is előfordulhat, hogy órákat kell várnia, mire felszállhat az alkalmas vonatra.

Merre tovább?

Valószínűleg a személyautók sebes gyarapodása, a helyközi buszközlekedés állam általi favorizálása és legújabb csapásként a COVID jelentette visszaesés mellett a késések és a megbízhatatlanság, ha nem is elsődleges tényezőkként, de közrejátszanak abban, hogy a vasúti utasforgalom a rendszerváltás óta harmadával esett vissza.

Jó volna, ha az egyik leginkább környezetbarát közlekedési módot újra és gyakrabban megtalálná gigaberuházásaival az állam, mert minden létező gyakorlat egyértelműen azt mutatja, hogy kellő ráfordítással, célirányos fejlesztésekkel, a dolgozók megbecsülésével meg némi népszerűsítéssel a kötöttpályás közlekedés igenis hatékonnyá tehető, és a fenntartható jövő felé zakatol.

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt , vagy facebook messengeren ide kattintva. Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Vélemény