Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Gyorsabb és olcsóbb lesz az utazás attól, hogy összevonták a MÁV-ot és a Volánbuszt?

Át akarják csábítani az utasokat az autózástól a tömegközlekedésre.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Július 15-án, a közvélemény számára váratlanul vonták össze Bekebelezte a MÁV a Volánbuszt, távozik a vezérigazgató is July 15. 13:37 a MÁV Zrt-t és a nemrég központosított Volánbuszt. Annyira gyorsan történt, hogy mire megjelentek az első hírek, az összevonás már meg is történt.

A szabad sajtó nem létezhet nélküled. Támogasd a Nyugat.hu-t!
Támogatom

Két nappal később az MTI adott közre egy interjút, ami Homolya Róberttel, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójával készült, ebből már néhány részlet kiderült A MÁV elnöke szerint az összevonással egyszerűbbé és fenntarthatóbbá válik a közösségi közlekedés July 17. 07:41 . Homolya Róbert most újabb interjút adott, ezúttal az Inforádiónak. Ebben úgy fogalmazott, ssak akkor lesz versenyképes és vonzó a vasúti és a buszközlekedés, ha üzembiztosan hamarabb és olcsóbban viszi el az utasokat, mint ha egyénileg utaznának.

Egységes tarifarendszer?

Ami nem lesz egyszerű, tekintve, hogy ha két ember utazik együtt, akkor egy átlagos fogyasztású autóval már olcsóbb az utazás, mint vonattal vagy busszal, ráadásul sokszor gyorsabb és az utasok nincsenek a menetrendhez kötve.

Homolya újabb részleteket árult el az integrációhoz, valószínű, hogy a leendő utasokat az kevésbé érdekli, hogy holdingban vagy vertikális rendszerben működik majd a hatalmas tömegközlekedési rendszer.

Az már inkább, hogy a tervek szerint egységes lesz a tarifarendszer és ugyanazon az internetes rendszeren, ugyanazokban a pénztárakban lehet majd megvásárolni a vonat- és a buszjegyeket. A végcél az, hogy

egy adott jeggyel vagy bérlettel a megvásárolt viszonylatra bármilyen állam által finanszírozott közlekedési módot lehessen használni,

ettől azonban még messze vagyunk. Az egységes jegyértékesítés a jövő év elején elindul, de akkor még külön kell vonat- és buszjegyeket venni. A közös jegyek bevezetését 2022. január 1-re tervezik.

Azt is megfogalmazták, hogy

a közös jegynek olcsóbbnak kell lennie, mint ha összeadják a MÁV- és a Volán-jegyek árait.

Átirányítani az utasokat?

A MÁV-csoport körülbelül 140 millió utast szállít el egy évben. Három trend van a vasúton:

  • a Budapest száz kilométeres sugarú körzetében az utazások száma nő,
  • a távolsági közlekedés stagnál,
  • a regionális vonalakon pedig körülbelül ugyanúgy csökken az utasoknak a száma, ahogy az elővárosban nő.
  • A Volán járatain pedig több mint 650 millió utas van, de

  • az utasok száma picit csökken minden évben.
  • A kettő együtt majdnem 800 millió utast vagy utazást jelenít meg.

    Az is cél, hogy

    a közúti közlekedésből a vasútra irányítsák át az utasokat.

    A vezérigazgató szerint ez lehetséges. Példaként hozta fel, hogy a székesfehérvári vasútvonalat majdnem 200 milliárd forintból (uniós támogatásból) újították meg, korszerű Flirt-motorvonatokat állítottak be, és szépen nő utasszám . Közben 50-60 autóbusz jár naponta a vasút mellett, a kérdés, hogy ezeket fönn kell-e tartani, vagy lehet-e csökkenteni a járatok számát.

    A Homolya szerint az a legnehezebb, hogy a városokban, településeken ki kell vinni az utasokat a vasútállomásokra, mert az állomások jellemzően nem a városközpontokban vannak. Ami csak busszal oldható meg.

    Mi tesszük hozzá, hogy azokon az országrészeken nehéz lesz ezt megoldani, ahol éppen most állítottak le vonatokat, mint például az Őrségben Az őrségi polgármesterek is tiltakoznak a Zalalövő-Bajánsenye vasútvonal megszüntetése ellen June 16. 07:23 , pedig ezt a vonalat csak közel húsz éve, 2000. decemberében avatták fel.

    Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
    Hirdetés
    Hirdetés

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Hirdetés
    Hirdetés
    Hirdetés
    Hirdetés

    Közélet

    Hirdetés