Weboldalunkon cookie-kat használunk, melyek célja, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére. További információ

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Ilyen a távoktatás az Egyesült Államokban a koronavírus idején – Egy szombathelyi cserediák beszámolója

Németh Nikolett, az ELTE SEK negyedéves angol-biológia osztatlan tanárszakos hallgatója már mesélt lapunknak arról, hogy milyen volt az USA-ban átvészelni a koronavírust. Most pedig az amerikai online oktatásról írt nekünk.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Nemrég kifaggattunk már néhány szombathelyi egyetemistát arról, hogy mik a tapasztalataik a koronavírus miatt bevezetett távoktatási rendszerrel kapcsolatban. Cikkünket ide „Elég mókás ez a távoktatás” – szombathelyi egyetemistákat faggattunk az új oktatási helyzetről April 03. 19:13 kattintva olvashatják. Most pedig összehasonlításképpen hoztuk egy szintén szombathelyi egyetemista beszámolóját, ő azonban nem a magyar online oktatásról, hanem az amerikairól számol be, ugyanis jelenleg a amerikai Utah államban lévő Southern Utah University (SUU) tanulóinak körét gazdagítja.

Sok olvasói kérdés érkezik hozzánk. Mi pedig szeretnénk friss, hiteles híreket adni neked. Támogasd a munkánkat!
Támogatom

Az USA-ban kialakult általános koronavírus-helyzetet már ismertetve, Vasiak, akik más országban vészelik át a vírust – ahogy nőtt az esetek száma az USA-ban, azzal párhuzamosan nőtt a pánik is April 04. 07:55 ezúttal az ott zajló online oktatásról szeretnék szólni pár szót. Mint ahogyan a világ bármely pontján, úgy az Egyesült Államokban is komoly fejtörést okozott a virtuális oktatásra való átállás, hisz az egyik pillanatról a másikra vált szükségessé a váltás.

Az első egy-két nap a digitális oktatás világában furcsa volt a diákoknak és az oktatóknak egyaránt. Szokatlan volt a megszokottól eltérő napi rutin, az, hogy elég az órád kezdete előtt 5-10 perccel felkelned – a lustábbaknak ez 1 perc. És az, hogy senki nem fog rád szólni még akkor sem, ha egy háromfogásos ebéd van előtted az asztalon, mert ha úgy tartja kedved, a mikrofont és a webkamerát is kikapcsolhatod, azaz, se hall se lát senki.

Apropó „szellem üzemmód”: az első órákon még meglett volna bennünk a hajlandóság arra, hogy bekapcsoljunk mindent, de amikor végignézve az emberek nevein konstatáltuk, hogy majdhogynem senki sem hallható és látható, úgy voltunk vele, hogy minek gyötörjük akkor magunkat, jó lesz így is. Van egy olyan órám, ahol néhány diák „teljes valójában” jelen van, de az esetek kilencven százalékában szerencsétlen tanárok az egyetlenek, akiket látunk és hallunk is, és aki megosztja a saját képernyőjét, hogy haladhassunk a tananyaggal.

Többek között a kapcsolattartáshoz, a tananyagok feltöltéséhez, a teendők naptárban való monitorozásához, valamint a jegyek és a százalékok nyomon követéséhez a mi iskolánk már a kezdetektől fogva a Canvast használja a Neptun helyett. Ez hozzá van kapcsolva a diákok személyre szabott egyetemi weblapjához, a mySUU-hoz.

Németh Nikolett

Érdekesség gyanánt megemlíteném, hogy az USA-ban fel lehet venni kurzusokat a teljes szemeszterre, de akár csak a félév első vagy második hónapjára is. Természetesen ez nem minden tárgy esetében kivitelezhető, de azért akadnak szép számmal másfél hónapra is elérhető tantárgyak. Pár dolgot azonban nem árt észben tartania a nebulónak.

Ott van például a first attendance quiz. Ez egy 1-2-kérdésből álló, valódi kvíznek nem mondható leellenőrzése annak, hogy valóban bementél az általad kiválasztott órákra. Igen, akkor még be kellett járni rendesen... Ez minden tárgynál kitöltendő, és az első tanítási hét vége a határidő a teljes és első féléves tárgyaknál, a second sessionös, magyarul a félév második félére regisztrált kurzusoknál pedig annak az első hete.

Németh Nikolett

Továbbá, figyelni kell a tárgyak leadási határidejére is: ez nagyjából 1,5-2 hét a first (első) és a second (második) sessionnél is. Ha addig leadod, nem lesz semmi baj, olyan, mintha fel sem vetted volna a tárgyat, viszont ha a megadott határidőn túl válsz meg tőle, akkor egy „W” betű fog megjelenni a későbbi iskolás papírjaidon is, ami a withdrawalt, más szóval a visszavonást/elállást jelenti.

Csakhogy ezt sem lehet a végtelenségig eljátszani ám, ennek is van egy határideje, amin túl pedig automatikus „F”-et (fail) kapsz, azaz gyakorlatilag megbuktatnak. Valljuk be, azért ez ésszerű büntetés, ha mondjuk szemeszter közepén dönt valaki ekképpen és eddig csak lógatta a lábát vagy be sem ment az előadásra/gyakorlatra.

Most azonban a koronavírusra való tekintettel meghosszabbították a leadási határidőt egészen a szorgalmi időszak utánra is. A vizsgaidőszak mindösszesen 3 NAP, de Angliában is csak 1,5 HÉT volt, szóval sietnem kellett – összehasonlításképp nálunk közel 2 HÓNAP. Lehet vitatkozni melyik a legjobb, de a mi itthoni tantárgymennyiségünkhöz mindenképpen a 2 hónap körüli időtartamot látom reálisnak.

Az online oktatási felületünk a Zoom nevű program, ahova egy pedagógusok által megadott linkkel, esetenként jelszóval tudunk belépni. A program által lehetőség nyílik az oktatóinknak az egész óra felvételére, amit később feltöltenek a Canvasre a tantárgy mappájába és bármikor újranézhető. Nem kell feltétlenül felkelned csak azért, hogy le ne maradj valamiről, amit csak az élő óra nyújthat. Tényleg mindent ugyanúgy fogsz látni és hallani, még azt is, amit például egy PowerPoint diára rárajzoltak menet közben.

Németh Nikolett

A tanárok egytől-egyig nagyon aranyosak, online sem változott semmit a személyiségük. A kedvencem az volt, amikor az egyik oktatónk snorlaxes (Pokémon-fanok tudják miről beszélek) kezeslábas pizsamában tartott órát. Még rendesen ilyen cuki kis kapucnija is volt, az a fejébe volt húzva, és a kéz részének karmai voltak, azzal integetett nekünk. Ugyebár óra végén szokás megkérdezni, hogy van-e kérdés bármivel kapcsolatban (persze a tananyagra és a tárgyra, követelményekre vonatozóan), de aznap egészen másfajta kérdések záporoztak a chatben, kezdve velem: „Ez egy Snorlax pizsi?”, majd valaki más: „Hányas szinten van a Pokémon Góban?”. A tegnapi órán már úgy lett feltéve a kérdés, hogy „Van-e valakinek valamilyen kérdése a tananyaggal vagy a Snorlaxekkel kapcsolatban?” Nagyon nevettem. Mellékesen, akárcsak itthon, mihelyst a tanár kilép egy pillanatra, már el is árasztják a chatet a mindenfelé diákszájból jött hülyeségek.

A kedvességre visszatérve, egyikük arra is képes volt, hogy köremailt küldjön minden tanáromnak, amikor a hazautazási kálváriámról tájékoztattam. Kérte őket, hogy legyenek extra elnézőek velem szemben, bármikor, akár a többiek határidejét követően is megírhassam a dolgozatokat, sőt, még az egyik Utah államban lévő reptérre is kivitt volna! Mindegyikük aggódott a hazajutásom miatt, és a lelkemre kötötték, hogy amint hazaértem, mindenképpen írjak nekik.

Az is nagy divat, hogy vicces virtuális háttereket raknak az emberek maguk mögé, így a tanároknak volt már rengeteg WC papír guriga, Star Wars és ősember (ez mondjuk kapcsolódott a tananyaghoz) is, a „látható” társaimnak pedig többnyire tengerpart és pálmafák.

Kevesen tudják, de volt olyan is, hogy amikor még nem jöttem haza, hogy egy itthoni órám miatt kellett hajnali 4:55-kor felkelnem, mert 5:00-kor kezdődött. Többnyire nyolc óra időeltolódásban éltem (ez országrészenként változott), itthon akkor délután 1 óra volt.

Mint várható volt, a tanítás online platformra történő átmozgatásával csökkent az emberek motivációja arra, hogy bármit is csináljanak, ergo részt vegyenek az órákon, időben (ha egyáltalán megcsinálják) leadják a beadandókat, és hogy megcsinálják a házikat. Míg kezdetben 35 körül mozgott a résztvevők száma, mára megcsappant megközelítőleg 10 főre. Éppen ezért, az iskola vezetősége és a tanárok is kiküldtek tegnap egy üzenetet, amiben ismertetik a passzivitás következményeit. Ebbe beletartozik az „UW” jel kapása, ami egyenlő a bukással (F-fel), az átlagot is befolyásolja, és amit akkor kapunk, ha érdektelenek is vagyunk, és még le sem adjuk a kurzust a kitolt határidő végéig (a fent említett „W” betű).

Van még egy harmadik opció is, szintén a koronavírus és az online oktatás miatt hozták létre: „pass/fail grade” opció, de csak EGY TANTÁRGYRA, amit a „letter grade-ek” helyett lehet kérni. Na most, a letter grade-ek azok a normál jegyek, amik sokkal szélesebb skálán mozognak a mieinknél:

A+ = nagyon erős 5-ös
A = 5-ös
A- = 5-ös alá
B+ = nagyon erős négyes
B = négyes

és így tovább, ugyanez a helyzet a C-vel (hármas) és a D-vel (kettes) is, az F a legalja, amit már említettem, hogy az a bukás.

A „pass/fail” lehetőség azt jelenti, hogy ha például hármasod van, akkor kérheted a pass, vagyis átmentél a tárgyon opciót ahelyett, hogy rendesen kiírnák a kapott jegyet, így semennyire nem fogja befolyásolni az átlagod. A failt pedig kérheted akkor, ha 90%-os biztossággal tudod, hogy meg fogsz bukni, de nem szeretnéd, hogy ez meglátszódjon az átlagodon. Jó kezdeményezésnek tartom ezt a koronavírus okozta felfordulás közepette, de biztos vagyok benne, hogy sokan nemtörődömségből fogják ezt kérni, nem pedig azért, mert akkora traumát okozott volna nekik a vírus vagy az online oktatás megszokása.

Németh Nikolett

A vizsgázásra kitérve:

Az itthonitól eltérően nagyon szigorú vizsgarendszerben vagyunk benn, Proctoriónak hívják azt a programot, amit használnak, és ami csak akkor enged belépni a vizsgába, ha:

  • előtte körbemutattad a szobádat vagy a helyet, ahol vagy a vizsga közben a „room scannel”
  • a vizsgaablak mellett nincs más ablak megnyitva a böngésződben
  • nem fut másik program a gépeden, beleértve Paint, Word, miegymás
  • az arcodat látja a webkamera (fotókat csinál rólad, és ha már egy kissé kivehetetlen vagy, újra kell „fotózkodnod”)
  • engedsz képernyőképet csinálni a számítógépes munkafelületedről (hogy tényleg nincs-e semmi sem megnyitva)
  • Működik a mikrofonod (nem beszél senki sem melletted, nem súgnak)
  • Felmutatod a kinti sulitól kapott diákigazolványod és azt beszkennelik (csak bizonyos szögben fogadja el)
  • Elfogadsz egy nyilatkozatot, ami nagyjából arról szól, hogy: „Kijelentem, hogy én, Németh Nikolett Fruzsina teszem le ezt a vizsgát, nem más, megértettem a szabályokat és a követelményeket stb.” Körülbelül 8-9 sor hosszú nyilatkozatról beszélünk
  • Eléggé fel van töltve a laptopod vagy rá van dugva a töltőre
  • Németh Nikolett

    Továbbá:

  • nem enged letölteni vagy lementeni semmilyen külső fájlt
  • nézi a szem-kéz-és fejmozgásodat, diagramot futtat róla, és ha az a „csalásveszély” kategória felső határát súrolja, akkor kiléptet a vizsgából és vége
  • nem tudsz ctrl-c és ctrl-v-zni
  • ha bezárod a vizsgaablakot, elhagyod az oldalt vagy megnyitsz egy másik ablakot, automatikusan vége a tesztnek
  • ha kihajolsz a webkamera elől, például hogy felvegyél valamit a földről, akkor is vége
  • Van még pár másik szabály, szóval diák legyen a talpán, aki ezt ki tudja játszani (valahogy mindent ki lehet persze). Csalni viszont tényleg nem érdemes, mert ha elkapnak, akkor az belekül a diplomába is, amit egy életen keresztül látni fognak a jövőbeli munkáltatók. Nem éppen szerencsés így kezdeni egy munkahelyen...

    Megnyugtatásul a stresszre, amit ez a sok szabály okoz, az egyik pedagógus megduplázta az időlimitet és mindig egy cuki kisállat képét rakja ki, mondva, hogy a kutatások már bebizonyították, hogy őket nézve még a figyelmünk is megnövekszik.

    Végül, de nem utolsó sorban, pár gondolat még a koronavírus ottani megéléséről. Az egyik tárgynál van mindig egy „word of the day” (nap szava), amit a Socrative-be (online alkalmazás) kell beírni a tárgykód alatt futó rubrikába és elküldeni a tanárnak, és amit csak azok tudnak, akik részt vettek az órán. Ez a jelenléti ív egy modern változata.

    Amikor az USA világelső lett a járvány vezetésében, viccesen írtam üzenetben a tanárnak, hogy most lehetne a „nap szava” helyett egy „nap kifejezését” használni, mi lenne, ha a „We are the champions – COVID-19 edition” lenne („Mi vagyunk a bajnokok – COVID-19 kiadás”), erre következő órán tényleg ezt használta, és élőben meg is köszönte az ötletet.

    Mint ahogyan a térképen is jól látszik, a nyugati part, ahol én is voltam, sokkal kevésbé fertőzött mint az ország keleti fele, ezért én igazán szerencsésnek érzem magam, hogy ennek tetejében még egy viszonylag elszigeteltebb államban is voltam, ahol a vírus azidőtájt még nem fenyegetett annyira minket. Ahogy ezeket a sorokat írom, nagyjából már ott is 2000 fertőzött van, és a betegek összesített száma átlépte már a FÉMLILLIÓT is!

    Április 11-ei adatok.
    Németh Nikolett

    Rengeteg mindent tudnék még írni, ez csak töredéke annak, ami valójában történik a koronavírus és az online oktatás terén, de remélem, hogy így is kellő bepillantást adtam az ottani helyzetbe.

    Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk vagy küldjön róla fotót, akár névtelenül is facebook messengeren ide kattintva vagy emailben: jelentem@nyugat.hu
    Hirdetés
    Hirdetés

    Kapcsolódó cikkeink

    Vasiak, akik más országban vészelik át a vírust – ahogy nőtt az esetek száma az USA-ban, azzal párhuzamosan nőtt a pánik is

    Először is, szeretnék röviden bemutatkozni. Németh Nikolett vagyok, az ELTE SEK negyedéves angol-biológia osztatlan tanárszakos hallgatója, és két, illetve három külföldi csereprogram büszke nyertese. Az amerikai koronavírus-helyzetről mesélek most nektek.

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Hirdetés
    Hirdetés
    Hirdetés
    Hirdetés

    Jelentem

    Hirdetés