„Szilveszterkor, az év utolsó napján Szombathelyen búcsúztatta az évet a MÁV rendkívül népszerű és látványos fényvonata!” – büszkélkedett Havasi Pál, akinek temérdek fotóját megmutattuk már itt a Nyugat.hu-n.
Most a szombathelyi állomásra begördült Fény Szilit fotózta le nekünk. Az ünnepi időszak alatt az ország szinte minden villamosított fővonalán megfordult a V43-as, amit egy 3500 LED-ből álló, 350 méter hosszú fényfüzér díszít.
Első útjára december 22-én este került sor, a Budapest–Záhony vonalon közlekedett Cegléd, Szolnok, Debrecen, Nyíregyháza érintésével. December 30-án a Déli pályaudvarról Zalaegerszegre 17 órakor indult Göcsej InterCity vonatot továbbította, majd Zalaegerszegről Celldömölkre a 20:40-kor induló személyvonatot.
Innen december 31-én 6:10-kor indult személyvonattal Szombathelyre, ahová 6:50-kor érkezett meg, aztán 16:42-kor indult Budapestre egy Bakony IC élén, a Déli pályaudvarra 19:59-kor érkezett meg. De itt még nem ért véget szilveszteri útja, ugyanis 23:40-kor indult Székesfehérvárra az S30-as vonattal és Érd területén robogott át az új évbe.
És hogy mit kell tudni még a Fény Szilikről? A villamosítás terjedésével szükségessé vált egy nagysorozatú villamosmozdony építése. 1960-ban egy szilícium-egyenirányítós (erről kapta az elnevezést) mozdony licencét megvásárolva indult el a Szilik azóta is tartó pályafutása – olvasható a MÁV honlapján.
Az első hét mozdonyt a németországi Essenben gyártották, de a V43 1008 pályaszámú mozdony már Magyarországon, Budapesten készült. A mozdonyok villamos részét a Ganz Villamossági Művek, járműszerkezeti részeit a Ganz–MÁVAG gyártotta. 1963 és 1982 között közel 400 mozdonyt állítottak üzembe. Az idők során több felújításon és átalakításon estek át, így jöttek létre a 2000-es Papagáj és a 3000-es Cirmos Szilik.