A tegnapi napon tárgyalást folytattunk Szombathely MJV alpolgármesterével, Lazáry Viktorral. Kizárólag azért, hogy azt az áldatlan állapotot mely elsődlegesen a szombathelyi sportolókat sújtja, minél hamarabb megszűntessük. A tárgyalás után felhívott a nyugat.hu újságírója és érdeklődött az eredményről.
Azt a választ adtam számára, hogy valami elkezdődött, de még mindig nem állapodtunk meg és pár napon belül folytatjuk. Mondtam ezt azért, mert abban a világban ahol én tevékenykedem ott általában csak a lezárt tárgyalás eredményéről szoktunk beszámolni és nem a semmit, azaz az eredménytelenséget próbáljuk megmagyarázni, saját magunk igazolására.
A legnagyobb megdöbbenésünkre Lazáry úr úgy ítélte meg, hogy a félbeszakadt tárgyalásról is tájékoztatni kell a közvéleményt és ezért nincs más választásunk, nekünk is tájékoztatnunk kell a szombathelyi polgárokat.
A tárgyaláson az alábbi fő témaköröket érintettük: 1.Megkérdeztük alpolgármester úrtól, hogy ő szerinte érvényes-e a 2005-ben az önkormányzat és az Unihall Kft. között megkötött szerződés. A válasz a következő volt:
A szerződés érvényes, de az a pontja, amely azt tartalmazza, hogy az Unihall Kft-nek az önkormányzat által támogatott sportegyesületek számára hány órát kell biztosítani, az nem érvényes.
A következő kérdésünk az volt, akkor Ön szerint mi az, az érvényes óraszám, amit biztosítanunk kell? Lazáry úr erre azt mondta, hogy a 2008. évben biztosított óraszám a kiindulási alap. Kértük, hogy ezt támassza alá valami fajta megállapodással, vagy valamilyen indokkal. A válasz az volt: csak!
Ez számunkra eléggé megdöbbentő volt, mert az üzleti világban ez nem értelmezhető jogi kategória. Nekünk továbbra is az a véleményünk, hogy az önkormányzat 2005-ben aláírt egy szerződést, amelyben pontosan meg van határozva, hogy az általa támogatott egyesületek számára hány órát kell biztosítanunk és ezért az önkormányzat mennyi pénzt fizet. Az adott években megkötött kapacitás lekötési tárgyalásoknak mindig ebből az óraszámokból kell kiindulnia.
Az más kérdés, hogy a szombathelyi önkormányzat tárgyaló partnerei az elmúlt években mindig elérték azt, hogy az önkormányzat által fizetett díj a szerződésnek megfelelő volt, viszont az Unihall Kft. saját eredményessége terhére mindig többet adott, mint ami a szerződésben elő volt írva (többlet óraszám).
2011. október óta minden tárgyaláson és az általunk írt rengeteg levélben felhívtuk alpolgármester úr figyelmét arra, hogy a gazdasági környezetben olyan negatív változások következtek be, melyek nem teszik lehetővé számunkra, hogy tovább finanszírozzuk a többlet igényt, eltérjünk az alapszerződéstől és abban reménykedtünk, hogy Lazáry úr, akinek már csak a beosztása miatt is 100 %-osan jogkövetőnek kell lenni ezen érvünket elfogadja és hajlandó velünk érdemi tárgyalásokat folytatni. 2.Mikor kiderült, hogy ezen a ponton nem tudunk átvergődni megkérdeztük, hogy Lazáry úr, hogy gondolja a folytatást? Válasz az alábbi volt:
A Falco Kc , a Dobó Se, valamint a Szombarhelyi Sportközpont és Sportiskola sportolói számára a bajnokság végéig, illetve az olimpia kezdetéig kibérlik a Sugár úti sportcentrum kapacitásait. Erre a következő kérdéseket tettük fel:
- Vajon a 2005-ös alapszerződésnek ez megfelel-e? És mi lesz azután?
Mind a két kérdésre Lazáry úr válasza a következő volt: ,,Nem tudom!”!
A tárgyalás során eljutottunk oda, hogy az alpolgármester úr az alapszerződésnek csak azon pontjait tartja elfogadhatónak, amiről úgy ítéli meg, hogy az ő gondolkodás módjának maximálisan megfelel, illetve az Unihall Kft. számára, még maximum másfél hónapra terjedő részmegoldást tud ajánlani, s onnantól kezdve nem tudja a megoldást.
Ekkor azt javasoltuk, hogy erre aludjon egyet és folytassuk tovább a tárgyalást, amelynek nem lehet más az alapja egy jogkövető országban, mint a 2005-ben aláírt szerződés, ami nem jelenti azt, hogy nem vagyunk hajlandóak a megfelelő kompromisszumok megkötésére, elsődlegesen azért, hogy szombathely város sportolóit maximálisan kiszolgáljuk a Sugár úti sportcentrumban.
Ezután valóban felálltunk és távoztunk, mivel az semmiképpen nem vezet a megoldáshoz, hogy az egyik félnek egyetlen megoldás sincs a tarsolyában, csupán a ,,csakazértis” Mi megértjük, hogy az önkormányzat nehéz anyagi helyzetben van, de akkor az a javaslatunk, hogy a ,,takaróját” is ehhez igazítsa. Többször elmondtuk, leírtuk, hogy a város ne fizessen többet cégünknek, ha nem áll módjában, de akkor csökkentse az általa finanszírozni kívánt keretórákat.
Pintér-Péntek Marica Unihall kft.ügyvezető
Néhány száraz tényadat amely talán még jobban segít az eligazodásban:
1. A teljesség igénye nélkül néhány számadat 2011. évre vonatkoztatva:
Az Önkormányzat az Unihall Kft.-nek, kapacitás lekötés jogcímen fizetett: 56,1 MFt+ Áfa-t
Az Unihall Kft. a SZOVA Zrt-nek bérleti díjként fizetett: 11,4 MFt+ Áfa-t
Szombathely Városa a Sugár úti sportközpontra: 44.7 MFt+ Áfa összeget fordított.
A Sugár úti sportcentrum működtetési költsége: 92.7 MFt+Áfa Az Unihall Kft. kiadásai, amit a Sugár úti sportközpont fenntartására fordít, (közüzem, bérköltségek, alvállalkozók díjai, takarítás, stb.) Az önkormányzat évente 86 %-ban terheli le a létesítményt, a fennmaradó 14%-ból kell kitermelnie az Unihall Kft–nek a minimum „nullszaldós” üzemi eredményhez szükségeses bevételt! 2.Az Unihall kft. a sportközpont működtetésére az akkori önkormányzat országos pályázatot írt ki. A pályázat második fordulójába két cég jutott be. Az önkormányzat által igényelt kapacitás ellentételezésének finanszírozására a másik pályázó 180 millió Ft + Áfa-t jelölt meg az Unihall Kft. bruttó 50 millió Ft-ot.