Sokszor, sokféleképpen írtunk már arról, hogyan lehetne javítani Szombathely közlekedésén. Mi tagadás, ezek általában kisebb vagy nagyobb beruházással járnának - ide egy körforgalom, oda egy kanyarodósáv, ilyesmi. Nem beszélve a szombathelyi elkerülő megépítéséről.
De vannak üde színfoltok is, ilyen például a nemrég beharangozott két új körforgalom, és a Szent Márton - Hunyadi - Vörösmarty kereszteződés felújítása is. Sőt, egy teljes koncepció is készült a város közlekedésének rendbetételére - egy szebb világban majd lesz is rá kormányzati tőke.
Vannak azonban olyan fejlesztések, amikhez pénz sem kellene.
Kelet felől Szombathelyre érkezve többnyire a Zanati utat veszik igénybe az autósok. Itt egyre több közlekedési lámpa nő ki a földből , szaporodnak az áruházak, de több nyerges vontató is közlekedik a különböző telephelyekre. Szóval nagy a forgalom.
Ám a jelentős autómennyiség mellett még valami lelassítja a közlekedést: maga a jelzőlámpahangolás.
Az ilyen, több kereszteződést magába foglaló lámpasor általában úgy van kialakítva - úgy vannak a berendezések összehangolva -, hogy csak az első lámpánál kell megállni az autósnak, és amikor az zöldre vált, az úgynevezett zöldhullámon keresztülautózva minden egyes lámpa zöld jelzést ad számára.
Így szakaszosan, egy-egy autócsoport lendületesen tud haladni.
Csakhogy a Zanati úton, a városba befelé nem ilyen a lámpák programozása: ha a megengedett 50 kilométer per órával haladnak az autók, akkor az utolsó berendezésnél már fékezni kell a piros jelzés miatt.
Máshogy elmagyarázva: a többi autóval együtt haladunk a zöldhullámban, de középtájon felettünk már éppen sárga lesz a lámpa. Ilyenkor azt várja az ember, hogy a többi lámpánál is ugyanúgy éppen átér. Csakhogy itt nem ez történik, mert a következő lámpa már jóval hamarabb pirosra vált.
Gyakorlatilag nem 50 kilométer per órára, hanem 70-re van bekalibrálva a zöldhullám.
De miért baj ez a bosszúságon kívül?
A következő zöldhullámban érkező autós csapatnak fontos lenne, hogy fékezgetés nélkül tudjon haladni. Ám mivel az előző hullámból minden lámpánál bentragadtak az autók, így gyakorlatilag az "újhullámosok" is kénytelenek megállni az összesnél.
A megállás és újra felgyorsítás pedig nem csupán feleslegesen égeti az üzemanyagot, de például fékport is juttat a környezetbe, ráadásul egész napra levetítve rengeteg felesleges időt töltenek állva az autók az úton.
A Zanati út egyébként nem a szombathelyi önkormányzat kezelésében áll, hanem a Magyar Közúthoz tartozik.