Kizsákmányolt alkalmazottól ne várj lojalitást!
Öngerjesztő folyamat zajlik Szombathelyen is: az adott ingatlan bérbeadója
nagymennyiségű zöldhasúra pályázik, az üzletvezetők a tetemes költséget a
pincéreken és szakácsokon igyekeznek leverni. A végső ostorcsapás így
kénytelen-kelletlen a vendégen fog csattanni.
A mérsékelt kvalitású éttermek, vendéglők és krimók nagy részénél a hatályos
jogszabályok ellenére a mai napig nincsenek bejelentve az alkalmazottak, vagy ha mégis,
csupán minimálbér körüli összeg üti a markukat. A kutya tehát már a
munkaszerződés (már ha van, ugye) aláírásakor el van ásva, hiszen egy főbenjáró
motiváció hiányzik a felszolgálókat derűre s lojalitásra ösztökélő tényezők
közül. A soványka hatvan rongy mellett ráadásul megkövetelik az egy órával
korábbi érkezést, italozásba belefeledkező vendégcsapatok esetén pedig munkaidőn
túl is maradniuk kell... Mindezt figyelembe véve a ravaszkodások korának eljövetele
egészen racionálisnak tűnik.
Nyelsz és hallgatsz!
Elsőként azt vegyük szemügyre, miképpen húznak nadrágszíjukon a főnökök
standolás esetén. Minden üveghez testreszabott standpapír tartozik, aminek
csíkozásáról leolvasható, mennyi fogyott aznap a nedűből.
Ám vannak olyan vendéglátósok, akik saját készítésű fecnikkel egyszerűsítik e
formulát: a fém mérce - aminek tetejét lereszelik, vagy aljára aprópénzt
rögzítenek - ugyanis megmagyarázhatatlan módon kevesebbet mutathat, mint a
standpapír. A szemmel látható hiány skarlát betűként pörkölődik a tehetetlen
munkavállaló lelkébe, aki, ha nagyon szívügyének tekinti a dolgot, munkahelyet
vált, vagy felettesével szembeszállva saját további munkalehetőségeit
veszélyezteti - a háborús egyedeknek a szakmában hamar híre megy.
Hozd be kintről, add el hazainak!
Maradnak tehát a saját zsebbe vándorló fizetőeszközök, mondjuk azáltal, hogy a
felszolgáló otthonról hozott borféleségeit és szíverősítőit adja el a
szomjazóknak. A főnökök sem restek italügyben, ők az Ausztriából olcsón behozott
szeszeket öntik át zárjegyes magyar palackokba. Az egyes itókáknál jól bevett
technikákat fejlesztettek ki a leleményesek: a sört egyszerűen csak habosabban adják,
a kar visszafelé húzásával véghezvitt kólavizezés pedig már morálisan elfogadott
tény.
A mézespálinka felforralt víz és virágméz elegyítése, majd kihűlése után a
kommersz rövid hozzáadása során jön létre, ám ami az ízlelőbimbóknak paradicsomi
élmény, az a koponyának szaggató fájdalom másnap reggel.
Hogyan kell a maradékot eladni?
Ha gyomrunknak akarunk jót, már melegebb a helyzet. Soha ne kérdezzük a pincért, mit
ajánlana, mert könnyen megkaphatjuk a konyha nyakára maradt felesleget, amit az
Unióban már disznóknak sem szabadna adni.
A menüétlap is pontosan ezt a célt szolgálja: a maradékot eladni, ami lehet mondjuk a
rohadásnak indult káposztából legyártott káposztás tészta, vagy nagyobbacska
asztaltársaság után másodszor is eladott rántott pulyka. A hortobágyi húsos
palacsinta tölteléke pedig nemritkán a zsíros, mócsingos részek levágásával,
összedarálásával, és megfőzésével jut el emésztőrendszereinkbe.
Majdnem olyan, mint az igazi!
A vendéglátóipar olykor tudatosan nem hajlandó felismerni a különbségeket kétfajta
étel között - pláne, ha a vendég ezt szóvá is teszi. Példának okáért vegyük a
marhapörkölt esetét a kaukkfűvel: ha e két komponenst összemelegítik, egycsapásra
eladható szarvashúsból készült vadételként, természetesen egy ezressel
drágábban.
Továbbá bélszín helyett hátszínt darálnak le tatár beefsteaknek, a borsos árú
juhtúrót az ízben hasonlatos hóvirág sajttal cserélik fel, gundel palacsintában
pedig a dejó névre hallgató jóízű, ám filléres összetevőt állítják
csatasorba, az eredeti gyümölcsöt kispórolva.
Mindezek csupán apró morzsák a vendéglátós mesterfogások
kimeríthetetlen sütödéjéből. És akkor még nem ejtettünk szót a külföldiekre
gondoló, jobban mondva két étlappal dolgozó helyekről, és az emiatt a városunkból
egyre inkább elmaradozó, fizetőképes osztrák vizitorokról.
Egyesek szerint a fogyasztóvédelem felé is csusszan olykor boríték, s így megintcsak
a gyomrát megtölteni szándékozó nyájas fogyasztó jár pórul. Tegyük hát össze
két kezünket, és eredeti erkölcsi alapanyagainkkal tápláljuk a reményt, hogy az
európai viselkedésformák talán lassan beszivárognak a hazai vendéglátóiparba -
addig pedig főzőcskézzünk otthon! :-)
Hogyan trükköznek a vendéglátósok?
Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön
keresztül itt
, vagy facebook messengeren
ide kattintva
. Esetleg emailben, itt:
jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu