Integető autósokkal adta át Hende a 86-os új szakaszát, pedig az még kész sincs

A Szombathely és Vát közötti új szakaszon 60 kilométer per órás a sebességkorlátozás. Ünnepélyes átadó MSZP-ütlegeléssel vegyítve.

Szombat délelőtt konvojban, felvezetéssel érkeztünk meg Zanat irányából a 86-os főút felet átívelő felüljáróra, ahol rövid sajtótájékoztatót tartottak, Hende Csaba honvédelmi miniszter kampánybeszédével színesítve.

Hende nagyon kampányolt

Hende semmi másról nem beszélt, csak Ipkovich Györgyöt, Szombathely korábbi, nyolc évig regnált polgármesterét kritizálta, aki egy időben a 86-os főút felújításának miniszteri biztosa volt. Hende szerint nyolc év alatt csupán 3,5 km-t sikerült megépíteniük az útból, és mintegy mellékesen megjegyezte, közben 17 milliárdra nőtt a város adóssága.

Átadták a forgalomnak a kétszer kétsávos 86-ost
Hende nem akart kampányolni, de sikerült
Bonyhádi Zoltán

Aztán - ahogyan Hende mondta - a

szocialisták rimánkodtak

, hogy az út ne legyen kampánytéma. De - szerinte - azért el kell mondani, kik játszottak dicstelen szerepet az út felújításában, kik voltak azok, akik miatt 2010-ben a teljes csőddel kellett szembenéznie a Fidesznek.

Átadták a forgalomnak a kétszer kétsávos 86-ost
Íme, egy történelmi pillanat
Bonyhádi Zoltán

És Hende szerint azért kell ezt elmondani, mert Ipkovich megint kopogtat, ismét polgármester akar lenni. A miniszter nem fogta vissza magát, kijelentette, Szombathely sikeres polgármesterére, Puskás Tivadarra kell szavazni. Főleg azért, mert a Fidesz ismét kétharmaddal nyert, és így Ipkovich esetleges győzelme komoly veszélybe sodorná a várost. (Morfondíroztunk közben, hogy ezt akár fenyegetésnek is lehetne venni.)

Jöttek a lelkes, integető autósok

Aztán bejelentette, hogy jövő nyárra készen lesz a pósfai és hegyfalui elkerülő, és a 84-es főút felé vezető kijárat. Jövő augusztus 20-ra elkészül a csornai elkerülő, a többi, még épülő szakasz pedig 2016 októberére lesz kész.

Átadták a forgalomnak a kétszer kétsávos 86-ost
És jön a lelkes konvoj
Bonyhádi Zoltán

Puskás Tivadar nagyon örült olyan két percben, és történelmi pillanatot emlegetett, Kovács Ferenc, a megyei közgyűlés elnöke pedig azt jelentette be, hogy 2014 és 2020 között déli irányba folytatódik a 86-es felújítása, egészen Rédicsig, azaz az országhatárig. Megtudtunk néhány adatot is: az új szakasz 9,2 km hosszú, 6,2 km-en új nyomvonalon épült, 3 km-en a régi nyomvonalat szélesítették. 7 milliárd forintba került, ennek az összegnek a nagyobb részét a Európai Unió regionális fejlesztési programja állta.

Átadták a forgalomnak a kétszer kétsávos 86-ost
Integetnek, visszaintegetünk
Bonyhádi Zoltán

Aztán tanúi voltunk néhány telefonhívásnak, mire valaki szólt Hendének, hogy elindultak. És lőn, néhány perc múlva konvoj érkezett a közben megnyitott másik két sávon, rendőrmotoros felvezetésével, és vidáman integető autósokkal. Akik jó része valószínűleg teljesen véletlenül autózott épp akkor és éppen arra.

Mi az oka? Kötbér vagy ígéret?

Közben Loppert Dániellel, a NIF ZRt, kommunikciós vezetőjével váltottunk néhány szót, arról, hogy az új szakasz mellett miért is van végig 60 km/h-s sebességkorlátozásra felszólító tábla. Nos, kiderült, azért, mert vannak még hátra

korrekciós munkák

Zanat térségében, a táblák ezek befejezéséig, július 24-ig kint maradnak.

Átadták a forgalomnak a kétszer kétsávos 86-ost
Zanatnál nagyon dolgoznak
Bonyhádi Zoltán

Aztán azt is megtudtuk, hogy július 24-én lesz itt még egy átadás, akkor már szalagátvágással, ünnepséggel, ahogyan illik, most a forgalomnak adták át az utat. Két pletyka kering ez ügyben. Az egyik, mivel márciusban megígérték Júliusban már 2x2 sávon repeszthetünk Szelestéig 2014. March 20. 14:14 , hogy júliusra kész lesz az út, kész vagy nem, átadták. A másik, hogy az útépítő Közgépnek a szerződés szerint nagyon komoly kötbért kellett volna fizetnie, ha nincs két mostanra az út. Mivel ezt felsőbb politikai szinten nem akarták, így oldották meg a problémát. (Úgy látszik, Magyarországon már divat valamit előbb átadni, mint ahogy készen lenne Félig kész hidat adott át Hende Csaba 2013. December 20. 15:32 .)

Átadták a forgalomnak a kétszer kétsávos 86-ost
A háttérben a 60-as tábla
Bonyhádi Zoltán

Fogtuk magunkat, és elindultunk megnézni, mennyire is van kész a 86-os Vát és Szombathely közti szakasza. Visszahajtottunk Zanatra, ahol keleti irányban nem tudtuk kihajtani az útra, terelőbójákba és munkagépekbe ütköztünk, utóbbiak nagyon tologatták még a földet.

Puskásék sem találták az utat

Így maradt a 86-os régi nyomvonala, ami igaz, hogy lestrapált, de most nem volt rajta számottevő forgalom, percek alatt Vátra értünk. Közben utolértük Puskás Tivadar kocsiját, ők éppen Váton tanakodtak, hogy vajon most merre is tudnak Szombathely felé kanyarodni.

Átadták a forgalomnak a kétszer kétsávos 86-ost
Egyelőre lassabb, mint a régi út
Bonyhádi Zoltán

Vát után, a sárvári csomópontnál aztán sikerült felhajtanunk az új útra, vissza, Szombathely felé. Egy-két kilométert meg is tudtunk tenni minden bonyodalom nélkül, de aztán jöttek a 60-as, sőt, a 40-es táblák sorra, volt, ahol villogó rendőrautó parkolt a belső sávban, szemben, és a rendőr mutatta, hogy lassítsunk.

Átadták a forgalomnak a kétszer kétsávos 86-ost
Szépen tologatják még a földet
Bonyhádi Zoltán

Az út két szélén munkagépek dolgoztak, mint ahogyan arrébb is pár kilométer múlva. Sokkal lassabban haladtunk, mint a régi 86-oson, amikor áthaladtunk a zanati felüljáró alatt, mi is szerettünk volna lelkesen integetni, de a hídon már senki sem volt. Lehet, hogy egy részük a szombathelyi utat kereste.


A 86-os felújításának színes története

Több adat is bizonyítja, hogy a 86-os főút a megnövekedett forgalom miatt igazi halálútnak Halálutak Magyarországon - Vas megye veszélyes 2014. April 11. 07:38 számít. A szakemberek már régen, a politikusok kicsit később ismerték fel, hogy ezzel az úttal kezdeni kell valamit, 2004-ben Ipkovich György elsőként ismerte fel ennek szükségszerűségét. 2005-ben jelentették be, hogy a kormány fontosnak tartja az út felújítását, ami az ígéretek szerint 2x2 sávot és gyorsforgalmi közlekedést jelent.

Már tíz éve is tervezték

Az utat szakaszosan tervezték felújítani, ez még ma is így van. Ennek lényege, hogy részekre bontották, és ezekre külön-külön készítették el a terveket, végezték el a régészeti feltárást, szerezték be a környezetvédelmi engedélyeket. Ipkovich György akkori szombathelyi polgármester ígérete szerint 2010-re el kellett volna a készülnie, indítottunk is egy számlálót, ami a határidő leteltét mutatta, az út azonban nem készült el.

Először Vas megyében, pontosabban Vátnál, a falut elkerülő, új nyomvonalon indult el a munka, és ezt 2010-ben át is adták Átadták a 86-os váti elkerülőjét 2009. June 10. 16:38 . Ekkor Ipkovich György, Szombathely akkori polgármestere volt a 86-os felújításának miniszteri biztosa, aki lobbizott is rendesen, de a szakaszolás miatt komoly eltérések voltak az előkészítésben. Csak egy példa, Csornán éveken át vitatkoztak azon, hogy az új út délről vagy északról kerülje-e el a várost.

Csőd, két éves csúszás

Közben beindult a munka a Vát és Szombathely közti szakaszon is, de közben kormányváltás volt, és 2010 októberében az útépítés le is állt Leállt a 86-os főút építése – A kivitelezőnek elfogyott a pénze 2010. October 25. 16:28 . Kiderült, hogy a generálkivitelező Vegyépszer Zrt-nek elfogyott a pénze, később a cég csődöt is jelentett. Ekkor már látszott, hogy nem teljesül be Hende Csaba és Puskás Tivadar választási kampányban tett ígérete, miszerint 2015-re Szombathely és Győr között elkészül az út. Mi lapunk címoldalán megint elindítottunk egy számlálót Vajon mikor lesz kész a 86-os főút? – Újra elindítjuk a számlálót 2011. January 03. 10:19 , ami az ígéret lejártára emlékeztet.

A munka sokáig állt, tavaly októberben be is jelentették 2016-ra lesz kész a gyorsforgalmi 86-os 2013. July 30. 15:39 , hogy a Vegyépszer csődje miatti kétéves csúszást nem lehet behozni, de ugyanakkor nagy ünneplés mellett le is tették M86: alapkőletétel, beinduló kampánnyal 2013. October 17. 14:14 a Vát és Szombathely közti szakasz alapkövét.

A munka néha ment, néha nem, de azért tavaly decemberben Hende Csaba átadta a vépi bekötőút hídját Félig kész hidat adott át Hende Csaba 2013. December 20. 15:32 , pedig csak a híd volt készen, a hozzá vezető utak még nem. Az idén márciusban megígérték Júliusban már 2x2 sávon repeszthetünk Szelestéig 2014. March 20. 14:14 , hogy júliusban Szombathelytől Szelestéig autózhatunk a gyorsforgalmin, és tényleg. Igaz, teljesen készen még nincs...


Az MSZP szombathelyi szervezete már reagált is az útavatásra

A Magyar Szocialista Párt Szombathelyi Szervezete köszöni a szombathelyi és Vas megyei adófizetőknek, hogy munkájuk eredményeként a Szombathely és Győr közötti kétszer kétsávos autóút Szombathely-Vát szakasza elkészülhetett. Bár még az útszakasz nincsen teljesen befejezve, és annak ellenére is munka folyik rajta az elkövetkező időszakban, hogy már most kormánypárti politikusok nagy sietve átadják, mindenképpen siker, hogy a nyugat-dunántúli adófizetők például út formájában visszakapnak valamit befizetett adójukból.

Dr. Czeglédy Csaba
MSZP Szombathely, elnök

Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt , vagy facebook messengeren ide kattintva . Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

Közélet