Busz, villamos, troli? - Hogyan tovább szombathelyi tömegközlekedés?

Egy olvasói levél nyomán megszakértjük a lehetőségeket, és erre kérjük olvasóinkat is.

"Útálegazhozsáshoz érkeztünk” – mondaná Szombathely közlekedésével kapcsolatban Medgyessy Péter, egykori miniszterelnökünk.

A megnövekedett gépkocsipark Kezelhetetlenül sok az autó Szombathelyen? – Megnéztük a számokat 2019. September 07. 06:48 és az átfogó koncepció hiánya miatt bizonyos időszakokban a város autóval alig járható, és borítékolni lehet, hogy a most kezdődött adventi időszak minden korábbinál jobban próbára teszi a türelmünket.

Habár a kampányban mindkét politikai oldal fontosnak tartotta a tömegközlekedés fejlesztését és a környezetvédelmi szempontokat, eddig leginkább abban hasonlítottak, hogy cselekvésük kimerült parkolóépítésekben.

Igaz, abban egyetértés van, hogy égetően szükséges lenne egy átfogó közlekedési koncepció.

Annál is inkább – tesszük hozzá - , mert minden jel szerint forradalom kapujában áll Otthon a Szivárványban! Új lakások zöldterülettel, parkkal, parkolóval Szombathely belvárosában 2019. December 03. 06:50 a közlekedés egésze is: várhatóan visszaszorulnak a hagyományos motorok, jön az elektromobilitás Ön szerint hány Tesla futkározik a magyar utakon? 2019. November 02. 10:35 és vele együtt az önvezető járművek.

És ha mindehhez még hozzáadjuk a klímaváltozással kapcsolatos kihívásokat Ideje lenne kiszállnunk a városi terepjárókból - A klímakutató szerint félelmetes sebességgel változik körülöttünk a bolygó 2019. September 22. 07:03 , akkor mindjárt egy sokismeretlenes egyenlettel találjuk magunkat szemközt.

Az biztos, hogy nagyon gyorsan lépni kell valamit.

Elvileg a város közlekedésén már dolgozott egy munkabizottság, de hogy mit hoz ki majd mindebből a rövidtávú érdekek által vezérelt politika, abban – fogalmazzunk finoman – van némi bizonytalanság.

A közelmúltban lapunk a témával kapcsolatban az alábbi rövid olvasói levelet kapta:

"Olvasom a Nyugat.hu-n, hogy napirendre kerülhet a szombathelyi villamos "feltámasztása". Ha már villamos hajtású tömegközlekedő jármű szóba kerül Szombathelyen, a villamos helyett inkább a trolibusz-szerű járművet javasolnám. Indokaim: 1. Csak részben kötöttpályás. Nem kell síneket építeni. 2. Nem csikorog a kanyarban. Zajterhelése lényegesen kisebb. A jövő viszont az e-busz! Sz. László"

A levél csak egyetlen véleményt tükröz, viszont arra jó, hogy ennek kapcsán eljátsszunk Szombathely tömegközlekedési alternatíváival, és erre a véleményütköztetésre hívjuk olvasóinkat is.

Nézzünk meg a levélben említett lehetőségeket pro és kontra:

Hagyományos új buszok

Hagyományos buszok Szombathelyen - Lehet, nem kellene túlbonyolítani?
Mészáros Zsolt

Pro:

  • A legolcsóbb, leggazdaságosabb megoldás
  • Nagyon rugalmasan lehet változtatni, módosítani
  • Ki van építve a rendszer, ami még évtizedekig kiszolgálhat bennünket
  • Kontra:

  • Környezetszennyező
  • Elavult buszpark, ha változtatunk, akkor célszerű lenne egy modernebb megoldás
  • Unalmas, nem motivál használatra

  • Elektromos buszok

    Elektromos buszok Budapesten
    Balogh Zoltán / MTI

    Pro:

  • A városban jelentősen csökkenne a károsanyag kibocsátás
  • Csendes
  • Könnyebb és olcsóbb a fenntartása a gépjárműparknak
  • Kontra:

  • Egyelőre még nagyon drágák az elektromos buszok
  • Ki kell építeni egy új infrastruktúrát: töltés stb.
  • Bizonytalansági tényező: mi van, ha mégsem ez a jövő hajtása?

  • Trolibuszok

    Trolibusz az USA-ban (Massachusetts)
    Wikipédia

    Pro:

  • Környezetbarát
  • Kipróbált, népszerű közlekedései forma
  • Egyszeri, jól kiszámítható megtérülésű befektetés
  • Kontra

  • A múlt technológiája
  • A légvezetékek rontják a városképet
  • Csak korlátozott számú vonalon használhatók

  • Villamosok:

    Villamos Szegeden
    Szeged.hu
  • Nagy számú utast tudnak kezelni
  • A külön pálya miatt gyorsabbak, mint a fenti eszközök
  • Kellemes és különleges hangulatot adnak egy városnak
  • Kontra:

  • Hatalmas összeg a rendszer kiépítése
  • Tovább nehezíti a városban az autós közlekedést
  • Csak néhány szakaszon lehetne érdemben kihasználni
  • Önök hogyan látják?

    Szavazzanak és írják le véleményüket!

    Látott valami érdekeset, izgalmasat, szokatlant? Írja meg nekünk, vagy küldjön róla fotót. Akár névtelenül, titkosított üzenetküldő rendszerünkön keresztül itt , vagy facebook messengeren ide kattintva . Esetleg emailben, itt: jelentem_KUKAC_nyugat_PONT_hu

    Hozzászólások

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje. A részletes moderálási szabályokért ide kattintson!

    Tech