Továbbra is rendszeresen kapunk telefonokat vagy leveleket a szombathelyi Markusovszky-kórházzal kapcsolatosan.
Vannak pozitívok – mint például a
csípőműtéten átesett olvasónk
„Na, hogy van?” – Egy csípőműtött olvasónk kórházi élménybeszámolója
2021.
February
12.
07:08
vagy
munkatársunk esete
Hogyan sikerült bejutnom a kórházba a Covid-időszak alatt?
2021.
February
08.
15:54
–, de szép számmal akadnak olyanok, akik sérelmüket, panaszukat vagy rossz tapasztalataikat osztják meg velünk.
Az elmúlt időszakban két olyan történetet is hallottunk, mely szerint – a hideg téli idő ellenére – hiányos öltözékben küldtek haza betegeket az intézményből.
1. „Nulla fokban, egy szál hálóingben hozták haza krónikus beteg édesanyámat”
Egy olvasónk zaklatott hangon hívott fel minket, hogy elmondja, mi történt édesanyjával, mikor a betegszállítók hazavitték a Markusovszky-kórházból.
Azzal kezdte, hogy idős anyukáját tüdőembóliával kezelték a szombathelyi kórházban. Egyébként rákbeteg, és COVID-os is volt már, de „mindent túlél”.
A kezelés szerencsére eredményes volt, a hölgy jobban lett, így hazaengedték a kórházból. Az viszont, ahogyan hazaküldték, lánya szerint elfogadhatatlan. A 25 fokos kórházi szobából egy szál teljesen átizzadt hálóingben vitték ki a nulla fokba, és így is szállították haza.
„Pedig a holmija közt volt egy fürdőköntös, egy pár zokni és egy pulóver is, mégsem adták rá, hanem csak utána dobták egy nejlonzacskóban” – mesélte Brigitta.
A hazaszállított beteg egyébként egy korábbi stroke miatt nem tud beszélni, így nem is igazán tudott szólni, hogy fázik. Lánya szerint azonban ez nem mentesíti a felelősöket, hiszen a munkájuk része az is, hogy erre odafigyeljenek.
„Egy órával azután, hogy hazahozták, már hőemelkedése volt” – tette hozzá olvasónk, aki arról is beszámolt, hogy édesanyjának gyógyszerekre van szüksége, de sem ezeket, sem a recepteket nem kapták meg a kórháztól, így a hazaszállítás után azonnal hívni kellett a háziorvost, majd rohanni a patikába.
Az csak ráadás, hogy a hazaszállításkor a telefonban csak annyit közöltek vele, hogy most viszik haza édesanyját, legyen otthon valaki. Senkit nem érdekelt, hogy meg tudja-e oldani a hazajutást, és utána van-e rá több órája, hogy kiváltsa a gyógyszereket.
2. „Egy szál pizsamafelsőben, bepelenkázva, zokni és papucs nélkül”
Miközben vártunk a kórház válaszára az első ügyben, egy újabb levelet kapott szerkesztőségünk.
Írója az egyik jól ismert szombathelyi képzőművész* felesége, aki egy hosszabb írásban részletesen leírta, mi történt férjével.
Ezek szerint az idős férfi még korábban kórházba került, és mivel felesége tudta, hogy hazajöhet, magán-betegszállítót rendelt, hogy ne kelljen órákig várni.
És most jön a történetnek az a része, amiért a hölgy úgy érezte, hogy tollat kell ragadnia. Szó szerint idézzük:
„Amikor bevitték őt a kórházba, tisztességesen fel volt öltöztetve, ahogy télen azt kell. A lábán egy meleg zokni és meleg papucs volt. Igen csak volt... Ugyanis amikor hazahozták, sem a zoknija, sem a papucsa nem volt meg! De nem ez a lényeg, hanem, ma mínusz 3-4 fok van... Ami még ennél is felháborítóbb és amiért ezt a levelet közzéteszem, az, hogy fel sem öltöztették, hanem egy szál pizsamafelsőben, bepelenkázva, zokni és papucs nélkül hozták őt haza. Az, hogy a térdére terítették a plédet, amivel én férjemet küldtem be vele a kórházba, amikor bevitték, azt is a betegszállítók tették rá! De csak a térdére, amikor a felső testét csak egy pizsamafelső takarta, de a hideg ellen nem védte...!”
A levél írója „megalázó”-nak írja le a helyzetet.
Felháborodását fokozta, hogy az ápolónők nem adtak felvilágosítást a férje állapotáról, a kórház információs vonalán kellett bejelentkeznie, ahol egy katona fogadja a hívásokat, aki közölte, hogy a kezelőorvos majd 24 óra múlva visszahívja, de ha ő nem telefonálgat kitartóan, ez nem történt volna meg. Végül sikerült elérnie a kezelőorvost, aki csak annyit mondott, hogy hazaengedik a férjét, azon kívül, hogy ki volt száradva, és nem fogad el ételt, semmilyen más felvilágosítást nem kapott. Nem tudta meg például azt sem, hogy az idős férfi milyen kezelést kapott.
Tudja, hogy nagyon leterheltek az ápolók, ugyanakkor miközben próbált valakivel beszélni, hallotta, hogy a telefon másik végén élénk csevegés folyt nem kórházi dolgokról.
A feleség az eset kapcsán leszögezi, hogy neki nem a férje papucsa, vagy zoknija hiányzik, mert ezek pótolhatók, hanem az emberség a rendszerből.
Szajkózzák az illetékes felsőbb vezetők, hogy az egészségügyben minden rendben van. Hát ez sajnos köszönőviszonyban nincs a valósággal!
– közölte lapunkkal a feleség, aki beszélt az illetékes osztályvezető főorvossal, aki azt javasolta, hogy írjon levelet a főigazgatónak.
Először nem akart, mert feleslegesnek tartotta, mondván a vizsgálatnak bizonyára az lesz az eredménye, hogy „a kórház nem hibázott”, de aztán – minden bizonnyal a lapunkkal történt levélváltás is közrejátszott ebben – elküldte a levelet az intézményvezetőnek.
Vizsgálatot indítanak és felülvizsgálják a monitoring-rendszert
Időközben elküldtük mi is a kérdéseinket a Markusovszky-kórháznak, mind a két ügyről. Hétfőn megjött a válasz.
„A levelükben leírt esettel kapcsolatban a kórházhoz hivatalos panaszbejelentés érkezett. Ezt követően belső vizsgálatot indítottunk, amelynek eredményéről a panaszbejelentőt tájékoztatni fogjuk” – közölte lapunkkal Dr. Káldy Zoltán.
Az orvosigazgató hozzátette: „Intézményünk elkötelezett a kórházban ápolt betegek egészségének teljes körű védelmében, így felülvizsgáljuk a hazaszállítandó betegekre vonatkozó monitoring rendszert.”
*(Nevek és címek a szerkesztőségben)
Légy része az igazságnak! 2023. november 27-től december 11-ig tart támogatás-gyűjtő kampányunk. Ennek során 3 millió forintot szeretnénk összegyűjteni. Minden forint számít!